Gå til innhold

Leilighet med bittelite bad: stellebordsløsninger

*bakepulver*

Anbefalte innlegg

Vi venter vår første i august. Vi har en leilighet med bitte lite bad. det er ellers ganske god plass ellers i leiligheten, men planløsningen er ikke av de beste. Så nå lurer vi fælt på hvordan vi skal ordne det med stelleplass.

Fordi badet er så lite og veggene er brukt til dør/skap/etc, er det helt klin umulig å skulle få plass til noe permanent stellebord der, både de smaleste og vegghengte De eneste alternativene hvis vi vil stelle på badet, såvidt jeg ser det, er å ha et sammenleggbart stellebord (som jeg ikke helt vet hvor vi skule oppbevart ellers) eller en løs matte som vi kan legge på gulvet/i dusjen (som jo kan bli dumt om jeg sliter med bekkenet e.l. etter fødsel).

Det virker jo veldig praktisk å ha vann så nærme, samtidig så har vi heller ikke plass til å lagre noe særlig med ting på badet. Og vi har hverken varmekabler eller ovn der, så det er ikke noe varmere der enn andre steder i leiligheten.

De andre alternativene jeg kan tenke på er:

- gangen utenfor badet. Her er det en liten krok med plass til en kommode med alt vi trenger, pluss et veggmontert stellebord eller en stellematte. Og det er bare noen få skritt til badet og vasken/dusjen der. Dette er det eneste stedet hvor det egentlig er rom for en ordentlig stelleplass, men det er samtidig en gang. Litt ukoselig, også er det jo umulig å varme opp bare der.

- soverommet vårt. Det blir trangt og litt klønete, men vi kan nok få inn et lite stellebord her. Det er et par skritt lengre unna badet enn gangen, og det går an å ha det varmere. (men det frister ikke å ha det kjempevarmt når vi skal sove)

- ekstrasoverommet. Brukes i dag som kontor + gjestesoverom, og det står en del hyller og slikt der - men det blir nok plass til stellebord og, med litt rydding og praktiske løsninger. Kan være godt og varmt, men blir litt trangt. Og er lengst unna badet.

- kjøpe en løs stellematte og ta stellet der det passer seg (på senga, på en kommode, på gulvet på badet), finne ut hva vi og babyen foretrekker etterhvert, og så eventuelt kjøpe et ordentlig stellebord. Kan også kombineres med kommode i et annet rom, som stellematta kan legges på.

Jeg heller nesten litt mot siste alternativ. Samtidig så er det kanskje veldig upraktisk å ikke ha noe bedre tilgjengelig den første tiden? Og det med varmen er jo dumt, vi får liksom ikke varmet opp noe sted ordentlig om vi ikke har en fast stelleplass.

Uansett: jeg håpet på å få høre litt erfaringer fra dere andre med bittesmå bad eller andre løsninger enn stelleplass på badet. Hva har fungert og ikke for dere? :)

Endret av *bakepulver*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På gulvet funket ikke for oss, fikk kjempevondt i ryggen, men utrolig klønete å ikke ha tilgang på vann heller. Flytte?

Anonymous poster hash: e9996...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde stellebord på hjul der vi bodde da eldste ble født, samme problemstilling som dere med knøttlite bad. Det sto på andre siden av veggen for badet, og vi trillet det rundt hjørnet for å ha vasken tilgjengelig når vi stelte. Det funket fint, det. Stellebordet var fra Brio, mener jeg, men vi byttet ut hjulene som fulgte med med noen som trillet litt bedre og som hadde brems (kjøpte dem på Clas Ohlson).

Vi hadde forsåvidt samme problemstilling her vi bor nå, da lillesøster kom til, med lite bad uten plass for stellebord. Her har vi valgt å stelle på en kommode på soverommet. Vi har fuktige kluter i en plastboks ved siden av stellematta, som også var det vi gikk over til med eldste etter de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en stellematte oppå vaskemaskinen, kan dere det?

Anonymous poster hash: 882e7...d4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stellematta oppå vaskemaskinen, eneste plassen på badet hvor det lar seg gjøre å lage til stelleplass hos oss.

Om det ikke er mulig hos dere ville jeg nok gått for det siste alternativet du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere plass på kjøkkenet? Kunne hatt et stellebord med hjul så det kan flyttes vekk når det ikke brukes. Jeg hadde følt meg veldig utilpass uten vann tilgjengelig. Kan jo bruke våtservietter, men det er jo ikke så bra for huden til baby, så personlig ville jeg unngått det.

Ps! Stelling på gulv funker dårlig her i gården også - både for rygg og knær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På gulvet funket ikke for oss, fikk kjempevondt i ryggen, men utrolig klønete å ikke ha tilgang på vann heller. Flytte?

Anonymous poster hash: e9996...2d6

Ja, ryggen kan nok bli et problem også, godt poeng.

Det er nok ikke et alternativ å flytte, ikke i denne omgang ihvertfall.

Vi hadde stellebord på hjul der vi bodde da eldste ble født, samme problemstilling som dere med knøttlite bad. Det sto på andre siden av veggen for badet, og vi trillet det rundt hjørnet for å ha vasken tilgjengelig når vi stelte. Det funket fint, det. Stellebordet var fra Brio, mener jeg, men vi byttet ut hjulene som fulgte med med noen som trillet litt bedre og som hadde brems (kjøpte dem på Clas Ohlson).

Vi hadde forsåvidt samme problemstilling her vi bor nå, da lillesøster kom til, med lite bad uten plass for stellebord. Her har vi valgt å stelle på en kommode på soverommet. Vi har fuktige kluter i en plastboks ved siden av stellematta, som også var det vi gikk over til med eldste etter de første ukene.

Hm, der satt du meg på noen mulige ideer med stellebord som kan trilles. Vi har jo selvfølgelig også skyhøye dørkarmer inn til badet, så det er ikke bare-bare å få flytta et bord inn dit. Men mye sånt handler jo også om vaner, og å finne de riktige tingene.

Fuktige kluter i en boks var ikke dumt! Kan jeg spørre om hvor varmt har dere det på soverommet og om det utgjør noe problem mtp. soving etc? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vaskemaskin (igjen pga knøttlite bad), men vaskekjeller 10 etasjer under oss. Så matte oppå vaskemaskina blir alt annet enn praktisk :P

Men kjøkkenet var kanskje en mulighet! Det hadde jeg ikke tenkt på en gang (har kanskje noe å gjøre med alle skrekkhistoriene om babyer som sprutbæsjer mens de blir skifta på?). Det er langt og smalt, så noen permanent stelleplass der går heller ikke. Men kanskje en matte og noe slikt. Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de eldste var små stelte jeg på gulvet, og tok bare badingen i en balje inne på badet.

Har ingen problemer med knær /rygg, så det funket kjempefint- og en ekstrabonus er det jo at barnet ikke kan falle ned. Savnet i grunnen aldri å ha noen fast plass, tvert imot var det greit å stelle der det passet seg sånn. Så jeg var veldig fornøyd med den løsningen (nå har vi fin stelleplass på badet, men jeg har likevel stelt babyen nesten like mye i stua :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, der satt du meg på noen mulige ideer med stellebord som kan trilles. Vi har jo selvfølgelig også skyhøye dørkarmer inn til badet, så det er ikke bare-bare å få flytta et bord inn dit. Men mye sånt handler jo også om vaner, og å finne de riktige tingene.

Fuktige kluter i en boks var ikke dumt! Kan jeg spørre om hvor varmt har dere det på soverommet og om det utgjør noe problem mtp. soving etc? :)

Vi hadde også høy terskel inn til badet, men satte stellebordet inntil terskelen sånn at vi sto inne på badet (vasken var rett innenfor døråpningen).

Lillesøster er født i mai, og her vi bor nå er det ikke akkurat veldig imponerende temperaturstyring. :ler: Så gjennom sommerhalvåret er det aldri under ca 20 grader på soverommet. Opplevde ikke temperaturen som noe problem. Hvis vi opplevde det som kjølig, sørget vi for at hun ikke lå uten klær, enten ved å ta på body/genser, eller ved å legge noe over overkroppen hennes. Bading tok vi på badet (balje på stativ inni dusjhjørnet), og der er det varmt og godt. Da vinteren kom droppet vi å ha vinduet åpent på dagtid, sånn som vi har pleid å ha tidligere. Dermed lå temperaturen på 17-18 grader på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, det går jo også an! Vi finner jo garantert en løsning på det her, må nok bare kløne litt først ;)

Tusen takk for tilbakemeldinger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for den siste løsningen din og stelle der man føler for det, også se etterhvert.

Vi hadde knøttlite bad med førstemann, oppå vaskemaskinen sto tørketrommelen så den kunne vi ikke bruke. Hadde et sammenleggbart stellebord som vi fikk gratis på finn som vi brukte i starten. Det sto i dusjen, også bare klappet vi det sammen når vi skulle dusje, funket greit den første tiden. Etterhvert gikk vi over til en stellematte på gulvet, babyen var såpass livlig av seg at jeg syns det var tryggest ;-) Men vi stelte en del på stua og.

Anonymous poster hash: cb1fc...d22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da de eldste var små stelte jeg på gulvet, og tok bare badingen i en balje inne på badet.

Har ingen problemer med knær /rygg, så det funket kjempefint- og en ekstrabonus er det jo at barnet ikke kan falle ned. Savnet i grunnen aldri å ha noen fast plass, tvert imot var det greit å stelle der det passet seg sånn. Så jeg var veldig fornøyd med den løsningen (nå har vi fin stelleplass på badet, men jeg har likevel stelt babyen nesten like mye i stua :ler:)

Gammel vane er vond å vende...? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for den siste løsningen din og stelle der man føler for det, også se etterhvert.

Vi hadde knøttlite bad med førstemann, oppå vaskemaskinen sto tørketrommelen så den kunne vi ikke bruke. Hadde et sammenleggbart stellebord som vi fikk gratis på finn som vi brukte i starten. Det sto i dusjen, også bare klappet vi det sammen når vi skulle dusje, funket greit den første tiden. Etterhvert gikk vi over til en stellematte på gulvet, babyen var såpass livlig av seg at jeg syns det var tryggest ;-) Men vi stelte en del på stua og.

MAN KAN OPPBEVARE TING I DUSJEN! Du smarte, smarte menneske!

(hvorfor tenker man ikke på sånt? :klaske:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAN KAN OPPBEVARE TING I DUSJEN! Du smarte, smarte menneske!

(hvorfor tenker man ikke på sånt? :klaske:)

Kanke tenke på alt vettu, derfor man har kvinneguiden ;-)

Hvis dere har plass kan man ha et stellebord med hjul som står i dusjen og som man bare triller ut akkurat når man dusjer (forutsetter at man ikke har dusjkabinett da, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har bittelite bad. og har derfor stellebord på barnerommet.

barnerommet er ikke langt unna badet.

han sover jo inne hos oss så det går helt fint.

har heller ikke savnet å ha vasken i nærheten.

våter kluter osv før jeg tar han inn og steller. det er fort gjort.

Anonymous poster hash: 2dc32...510
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt stalltips er å kjøpe ei stellematte (som kan brukes overalt), kluter med fargekoder (f.eks rosa til fjes og overkropp, blå til stumpen), og et lite vaskefat.

Trenger ikke vaskeservietter eller mesoft, det går an å gjøre det helt enkelt.

Fyll vaskefatet med lunket vann, og bruk to kluter. Den ene til ansikt og kropp, og den andre til stumpen. Ta vann i vaskefatet, så har du det ved siden av stellematten. Hvis du vil ha bleier og salver samlet så kan du kjøpe ei rimelig kurv som du har alt du trenger i, veldig greit å ha alt for hånden.

Klutene skyller du bare av, og vasker de sammen med håndklær, sokker og undertøy:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke plass til et vegghengt stellebord over toalettet heller? Det har vi på vårt knøttlille bad og det fungerer supert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det jo masse tips! Tusen takk, dere er gull, altså! :)

Vi har dusjkabinett, så noe med hjul på inni der blir vel sånn ca verdensrekord i kløn :P Og toalettet er på et eget, enda bittelillere rom (typisk 60-tallsløsning visstnok, gudene vet hva som var motivasjonen for sånt), så det blir bare kløn det også. Men noen av tipsene her er så absolutt brukbare for oss!

I går målte jeg rommet mellom dusjkabinettet og veggen, og det er 51 cm. Om det finnes så smale stellebord så KAN det faktisk gå an å få inn ett der. IKEA sitt minste er 53 cm, og et googlesøk i går var ikke så fruktbart. Noen som har vært borti så smale bord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dette?? Det er 50 cm bredt og 80 cm langt (uten såpekopp).

http://toffeliten.no/index.php?main_page=product_info&cPath=715&products_id=722&zenid=29d553098984bdd38fb5599826b398ca

Eller denne som man kan bruke som kommode (og skyve "stellebordsplaten" frem og tilbake). Er svindyr da..! Kanskje man finner den på Finn?

http://www.jollyroom.no/barn-baby/stelle/stellebord/gulvtsllebord/babydan-tarok-princess-skotbyra-vit.html

Eller denne? http://www.mimmis.no/produkt/7823-treklover-stellekommode-oskar-hvit.aspx

Og hvis dere ikke finner noe så kan man bygge selv også :) Eller få en møbelsnekker til å bygge etter mål. Det kan ikke være såååå dyrt med tanke på hvor lite materiale som skal til! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...