Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjapt spørsmål :) jeg vet at man kan jobbe opptil 60% på AAP, men jeg lurer bare på om dette regnes per uke eller per 14 dag ettersom meldekortene gjelder for to uker om gangen? Altså, om jeg bare jobber én dag den ene uka, har jeg da mer å gå på neste uke?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det regnes pr 14-dager, altså pr "meldeperiode".

Anonymous poster hash: 09f54...278
AnonymBruker
Skrevet

Så om det er 22,5t i uka, kan man jobbe 44 timer pr 14 dagsperiode?

Anonymous poster hash: 2e244...f44
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke. Er det fortsatt 44 t man kan jobbe i løpet av to uker? :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner fortsatt ikke. Er det fortsatt 44 t man kan jobbe i løpet av to uker? :vetikke:

Er det regningen du har problemer med å forstå eller reglene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette. Jeg sørger for at det tilsammen blir 44 timer og det spiller ingen rolle hvordan disse er fordelt på disse 14 dagene.

Anonymous poster hash: 30e2b...b01

AnonymBruker
Skrevet

Er jobbprosenten justert opp den senere tiden? Mener at da jeg gikk på AAP for to år siden, måtte jeg være sykmeldt i minimum 50%? Eller husker jeg feil? Eller misforstod jeg noe? :klo:

Anonymous poster hash: 75cf6...945
AnonymBruker
Skrevet

En må være minst 50% syk for å få AAP

Anonymous poster hash: 4748c...231
AnonymBruker
Skrevet

En må være minst 50% syk for å få AAP

Anonymous poster hash: 4748c...231

Det var det jeg trodde, ja. Men hvordan kan da ts få AAP med bare 40% sykmelding? Hva er "hullene" i reglene her?

Er det kanskje snakk om opptrapping? For jeg søkte om opptrapping mot 100% da jeg gikk på AAP, og økte gradvis over en begrenset periode. Husker ikke over hvor lang tid (2 mnd??), men mener å huske at dette kun var mulig med en ganske begrenset frist før jeg måtte stå i 100% igjen.

Anonymous poster hash: 75cf6...945

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette. Jeg sørger for at det tilsammen blir 44 timer og det spiller ingen rolle hvordan disse er fordelt på disse 14 dagene.

Anonymous poster hash: 30e2b...b01

Så det var det jeg regna med:) 60% pr uke, 120% pr 14 dagers-periode ... 22 t i uka, 44t pr 2 uker. Har jeg forstått det nå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke hvor det står at det gjelder per meldeperiode og ikke per uke, jeg :/

Det står i dette avsnittet:

Fulle eller reduserte arbeidsavklaringspenger

Dersom du har tapt hele arbeidsevnen din, har du rett til fulle arbeidsavklaringspenger.

Dersom du utfører inntektsgivende arbeid, skal arbeidsavklaringspengene som utgangspunkt reduseres etter hvor mange timer du har vært i lønnet arbeid. Dette er fordi arbeidsavklaringspengene er en erstatning for den arbeidsevnen du har tapt.

Reduksjonen beregnes ut fra forholdet mellom en arbeidstid på 37,5 timer per uke og det antall timer du er i lønnet arbeid. Utbetalingen vil bli redusert fra første time du har arbeidet.

Du kan arbeide mellom 0 og 60 prosent av full stilling, og likevel motta reduserte arbeidsavklaringspenger. Arbeider du mer enn 60 prosent av full stilling, mister du retten til arbeidsavklaringspenger for den aktuelle 14-dagersperioden.

Skrevet

Det står i dette avsnittet:

Fulle eller reduserte arbeidsavklaringspenger

Dersom du har tapt hele arbeidsevnen din, har du rett til fulle arbeidsavklaringspenger.

Dersom du utfører inntektsgivende arbeid, skal arbeidsavklaringspengene som utgangspunkt reduseres etter hvor mange timer du har vært i lønnet arbeid. Dette er fordi arbeidsavklaringspengene er en erstatning for den arbeidsevnen du har tapt.

Reduksjonen beregnes ut fra forholdet mellom en arbeidstid på 37,5 timer per uke og det antall timer du er i lønnet arbeid. Utbetalingen vil bli redusert fra første time du har arbeidet.

Du kan arbeide mellom 0 og 60 prosent av full stilling, og likevel motta reduserte arbeidsavklaringspenger. Arbeider du mer enn 60 prosent av full stilling, mister du retten til arbeidsavklaringspenger for den aktuelle 14-dagersperioden.

Det er jo ikke et direkte svar på det jeg spør om..

AnonymBruker
Skrevet

60% per 14 dag, noe som vil si at du kan jobbe 22,5t i løpet av 14 dager og likevel få litt AAP utbetalt. Jobber du mer enn 22,5t per 14 dag får du ikke utbetalt noe på det meldekortet.

Anonymous poster hash: be762...c13

Skrevet

Jeg ringte NAV nå og spurte, er litt usikker på om han egentlig skjønte hva jeg mente.. Han sa i hvert fall at det ikke er sånn at jeg kan jobbe mer den ene uken om jeg jobber mindre den andre, innenfor én meldeperiode.

AnonymBruker
Skrevet

Kjapt spørsmål :) jeg vet at man kan jobbe opptil 60% på AAP, men jeg lurer bare på om dette regnes per uke eller per 14 dag ettersom meldekortene gjelder for to uker om gangen? Altså, om jeg bare jobber én dag den ene uka, har jeg da mer å gå på neste uke?

Hva er det du spør om da? Her forstår jeg det som at du spør om det gleder per uke eller per 14 dager (meldekortperiode).

Skrevet

60% per 14 dag, noe som vil si at du kan jobbe 22,5t i løpet av 14 dager og likevel få litt AAP utbetalt. Jobber du mer enn 22,5t per 14 dag får du ikke utbetalt noe på det meldekortet.

Anonymous poster hash: be762...c13

Dét er i hvert fall feil :P

Skrevet

Hva er det du spør om da? Her forstår jeg det som at du spør om det gleder per uke eller per 14 dager (meldekortperiode).

Sitatet som ble limt inn her fortalte bare om konsekvensene av å jobbe for mye, ikke hvordan timene kan fordeles på de to ukene innenfor meldeperioden.

AnonymBruker
Skrevet

Sitatet som ble limt inn her fortalte bare om konsekvensene av å jobbe for mye, ikke hvordan timene kan fordeles på de to ukene innenfor meldeperioden.

Neimen kjære deg. Det forteller nøyaktig hva du kan gjøre: nemlig å jobbe inntil 60 % i en 14-dagers periode. Dette er altså ikke rakettforskning. Det står svart på hvitt.

Konsekvensene er: hvis du jobber mer enn 60 % innenfor en 14-dagers periode (en meldekortperiode), så får du IKKE utbetalt AAP for den gjeldende 14-dagers perioden. Hvis du jobber mindre enn 60 % innenfor den 14-dagers perioden, så får du altså utbetalt gjenstående 40 % AAP.

Hva er det du egentlig lurer på? Forstår snart ingenting jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...