AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #1 Skrevet 6. mars 2014 Jeg har leid et rom i et kollektiv i snart 12 mnd. Nå har jeg fått høre at huseier, som også bor i leiligheten, tenker å sette opp den månedlige husleien med 600 kr, grunnet hans økte kostnader i forhold til borettslaget (vet ikke helt hva helt konkret). Han skal gi meg 3 måneders varsling først. Hvordan er reglene for dette? Jeg er litt dårlig på lovverket på dette feltet. Jeg må nok flytte om det blir dyrere å bo her, men ville bare forsikre meg om at det går riktig for seg etter loven. Noen som vet?Anonymous poster hash: 8beb1...5ed
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #2 Skrevet 6. mars 2014 Jeg har leid et rom i et kollektiv i snart 12 mnd. Nå har jeg fått høre at huseier, som også bor i leiligheten, tenker å sette opp den månedlige husleien med 600 kr, grunnet hans økte kostnader i forhold til borettslaget (vet ikke helt hva helt konkret). Han skal gi meg 3 måneders varsling først. Hvordan er reglene for dette? Jeg er litt dårlig på lovverket på dette feltet. Jeg må nok flytte om det blir dyrere å bo her, men ville bare forsikre meg om at det går riktig for seg etter loven. Noen som vet?Anonymous poster hash: 8beb1...5ed Husleieloven har ingen regler om hvor høy husleien kan være, her er det full avtalefrihet. Du må sjekke i kontrakten om hva som står om varsling og økning av husleie. Den eneste muligheten er hvis det kreves en husleie som er urimelig i forhold til markedsleien. Da kan husleien kreves nedsatt til markedsleie. Anonymous poster hash: d8b2f...cee
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #3 Skrevet 6. mars 2014 Husleieloven har ingen regler om hvor høy husleien kan være, her er det full avtalefrihet. Du må sjekke i kontrakten om hva som står om varsling og økning av husleie. Den eneste muligheten er hvis det kreves en husleie som er urimelig i forhold til markedsleien. Da kan husleien kreves nedsatt til markedsleie. Anonymous poster hash: d8b2f...cee Utleier har ikke lov til dette. Husleien kan kun indeksreguleres etter 1 år, og justeres til "gjengs leie" (markedspris) etter 3 år. Anonymous poster hash: 668e7...70f 7
Tvist Skrevet 6. mars 2014 #4 Skrevet 6. mars 2014 Utleier har ikke lov til dette. Husleien kan kun indeksreguleres etter 1 år, og justeres til "gjengs leie" (markedspris) etter 3 år. Anonymous poster hash: 668e7...70f Hvor mye indeksreguleringen er på etter 1 år, kan du finne på nettsidene til statistisk sentralbyrå. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #5 Skrevet 6. mars 2014 Utleier har ikke lov til dette. Husleien kan kun indeksreguleres etter 1 år, og justeres til "gjengs leie" (markedspris) etter 3 år. Anonymous poster hash: 668e7...70f TS her, det er dette jeg også har fått inntrykk av etter å ha lest lovverk. Er det sannsynlig at en indeksregulering tilsvarer 600 kroners økning (når husleien til nå har vært 4600 kroner)? Syntes bare Sorry, men jeg er litt blank på økonomi. (Skal definitivt lære meg mer, merker jeg!) Anonymous poster hash: 1d3b0...d4a
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #6 Skrevet 6. mars 2014 TS her, det er dette jeg også har fått inntrykk av etter å ha lest lovverk. Er det sannsynlig at en indeksregulering tilsvarer 600 kroners økning (når husleien til nå har vært 4600 kroner)? Syntes bare Sorry, men jeg er litt blank på økonomi. (Skal definitivt lære meg mer, merker jeg!) Anonymous poster hash: 1d3b0...d4a "Syntes bare det hørtes veldig høyt ut", skulle det være Anonymous poster hash: 1d3b0...d4a
Germanicus Skrevet 6. mars 2014 #7 Skrevet 6. mars 2014 (endret) TS her, det er dette jeg også har fått inntrykk av etter å ha lest lovverk. Er det sannsynlig at en indeksregulering tilsvarer 600 kroners økning (når husleien til nå har vært 4600 kroner)? Syntes bare Sorry, men jeg er litt blank på økonomi. (Skal definitivt lære meg mer, merker jeg!) Anonymous poster hash: 1d3b0...d4a 4600 kr i januar 2013 tilsvarte 4704,47 kr i januar 2014. NOK, januar 2013, 4600 NOK, januar 2014, 4704,47 Prisstigning, 2,3% https://www.ssb.no/kpi?fokus=true Utleieren din forsøker å øke husleien med 13%. Han kan maksimalt øke med ca 2,3%. Endret 6. mars 2014 av Germanicus
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #8 Skrevet 6. mars 2014 4600 kr i januar 2013 tilsvarte 4704,47 kr i januar 2014. NOK, januar 2013, 4600 NOK, januar 2014, 4704,47 Prisstigning, 2,3% https://www.ssb.no/kpi?fokus=true Indeksregulering gjelder kun når du har bodd i boligen i 3 år og du skal da ha 6 mnd varsel. Altså når du har bodd der i 2,5 år. Anonymous poster hash: cd151...aa3
Hattifnatten Skrevet 6. mars 2014 #9 Skrevet 6. mars 2014 Husleieloven har ingen regler om hvor høy husleien kan være, her er det full avtalefrihet. Du må sjekke i kontrakten om hva som står om varsling og økning av husleie. Den eneste muligheten er hvis det kreves en husleie som er urimelig i forhold til markedsleien. Da kan husleien kreves nedsatt til markedsleie.Anonymous poster hash: d8b2f...cee Det du snakker om er ved inngåelse av leiekontrakt. Her er det snakk om en allerede inngått leiekontrakt, hvor husleien skal økes etter 12 mnd. Da er det ikke lov til å sette den opp så mye man ønsker. Som en annen skriver kan man kun sette den opp tilsvarende konsumprisindeksen. Men om man derimot har bodd i leiligheten i tre år, kan utleier sette opp husleie til gjengsleie. 4
Germanicus Skrevet 6. mars 2014 #10 Skrevet 6. mars 2014 (endret) Indeksregulering gjelder kun når du har bodd i boligen i 3 år og du skal da ha 6 mnd varsel. Altså når du har bodd der i 2,5 år. Anonymous poster hash: cd151...aa3 Kapittel 4. Leieprisvern § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. Endret 6. mars 2014 av Germanicus
Hattifnatten Skrevet 6. mars 2014 #11 Skrevet 6. mars 2014 (endret) Indeksregulering gjelder kun når du har bodd i boligen i 3 år og du skal da ha 6 mnd varsel. Altså når du har bodd der i 2,5 år.Anonymous poster hash: cd151...aa3 Feil. Du må ha bodd i leiligheten i ett år før man kan sette opp leien i forhold til konsumprisindeksen. Å øke til gjengs leie derimot kan først skje etter tre år med 6 mnds varsel. Endret 6. mars 2014 av Hattifnatten 1
Hattifnatten Skrevet 6. mars 2014 #12 Skrevet 6. mars 2014 (endret) Dobbel Endret 6. mars 2014 av Hattifnatten
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #14 Skrevet 6. mars 2014 Les kontrakten. Det skal presiseres der. Anonymous poster hash: 7fd2e...ec1
Hattifnatten Skrevet 6. mars 2014 #15 Skrevet 6. mars 2014 Les kontrakten. Det skal presiseres der. Anonymous poster hash: 7fd2e...ec1 i utganspunktet spiller det ingen rolle hva leiekontrakten sier om det, da man ikke skal ha dårligere vilkår enn det husleieloven sier. 1
Marie90 Skrevet 6. mars 2014 #16 Skrevet 6. mars 2014 TS, dersom du bare har bodd der ett aar, saa kan han kun sette opp ift. indeksen, ikke til markedsleie. Indeksregulering krevet 1 mnds varsel, gjengs leie krever 6 mnd. Han har satt opp leien mer enn indeks, og det spiller ingen rolle at han velger aa gi deg 3 mnd. Skriv tilbake at han ikke kan sette opp mer enn indeksen og at prisstigningen er for hoy.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #17 Skrevet 6. mars 2014 Tusen takk for svar, alle sammen! Skal si ifra til huseier. TS Anonymous poster hash: 1d3b0...d4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå