Tirril Skrevet 6. mars 2014 #1 Skrevet 6. mars 2014 Hei, er det noen som vet dette tro? Jeg har et enkeltpersonsforetak og er mva-pliktig. Jeg har årlig innlevering av mva-oppgave, så skal levere inn for 2013 nå på mandag. Det pleier å være lett å fylle ut, men for første gang har jeg kjøpt inn noe til over 15 000, og må derfor avskrive. Det gjelder datautstyr, og summen på dette var 17 918 + mva. Jeg har forstått at jeg må skrive dette av i skjema RF-1084 som vedlegg til næringsoppgaven, og vil da skrive av 30 % av 17 918. Dette tror jeg at jeg har snøring på. Det jeg derimot er usikker på, er merverdiavgiften, som da altså er på 4 476 for dette kjøpet. Kan hele dette beløpet føres opp som fradragsberettiget inngående avgift i mva-oppgaven for 2013, eller skal dette også avskrives på noe vis? Blir utrolig glad om noen kan hjelpe! :-)
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #3 Skrevet 6. mars 2014 Hei, er det noen som vet dette tro? Jeg har et enkeltpersonsforetak og er mva-pliktig. Jeg har årlig innlevering av mva-oppgave, så skal levere inn for 2013 nå på mandag. Det pleier å være lett å fylle ut, men for første gang har jeg kjøpt inn noe til over 15 000, og må derfor avskrive. Det gjelder datautstyr, og summen på dette var 17 918 + mva. Jeg har forstått at jeg må skrive dette av i skjema RF-1084 som vedlegg til næringsoppgaven, og vil da skrive av 30 % av 17 918. Dette tror jeg at jeg har snøring på. Det jeg derimot er usikker på, er merverdiavgiften, som da altså er på 4 476 for dette kjøpet. Kan hele dette beløpet føres opp som fradragsberettiget inngående avgift i mva-oppgaven for 2013, eller skal dette også avskrives på noe vis? Blir utrolig glad om noen kan hjelpe! :-) MVA skal ikke avskrives. Hele beløpet føres opp som fradragsberettiget inngående avgift Anonymous poster hash: ff54b...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #4 Skrevet 6. mars 2014 Riktig som det sies over her. Mva trekkes fra i den mvaperioden varen er levert/faktura er mottatt. Pris eks mva avskrives med relevant sats.Anonymous poster hash: 79b57...4f9
Tirril Skrevet 10. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 10. mars 2014 Tusen hjertelig takk for svar, AnonymBruker og AnonymBruker :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå