Gå til innhold

Dersom en kjæreste flytter inn til meg. Hva koster det ekstra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner jo at matposten øker siden det er to som skal spise.

Jeg lurer på hva som ellers øker?

Forutsetningen er en bolig med tv-signaler, internett og oppvarming for en person. Hva koster det ekstra å få inn en person til?
Skjønner at det blir ekstra slitasje på oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel, men utover det?

Anonymous poster hash: d808e...738
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Koster det noe sparer man ikke bare på totalen? :klo:

Anonymous poster hash: b1fa0...c13
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Varmtvannsforbruket øker (muligens dobler seg), som fører til høyere strømregninger. Vaskemaskinen går dobbelt så ofte, spiller også inn på strømregningen. Likevel et flott regnestykke, om du sammenligner med å betale for hver sin bopel.

Endret av frøkengrapefrukt
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt overrasket over vinklingen i hovedinnlegget. Det er velkjent at mange enslige klager over at det er dyrt å kjøpe inn mat til bare en person, og ikke minst med allslags utgifter som følger med det å bo for seg selv og ikke ha noen å dele det med.

Det er verdt å se på et totalt regnestykke. Noe vil koste ekstra, og noe vil du spare. Faktisk vil de fleste komme bra ut av det ved å bo med noen.

Det du sparer:

det lønner seg å spleise på husleie, strøm, tv og internett. Her kan du spare store summer.

Det som koster "ekstra:"

økt klesvask, økte matutgifter (selv om dere spleiser, kan det fort bli dyrere)

Men dette er opp til dere hvordan dere fordeler utgiftene og hvordan dere begge kommer ut av det.

Anonymous poster hash: 2a55b...1d4
Skrevet

Mer bruk av varmtvann, strøm, kanskje lys, tekoker, toastjern og oppvarming av vannseng er det som koster mest. Samtidig går det kanskje mindre strøm til selve middagen, i alle fall ikke stort mer.

Maten kan bli rimeligere hvis dere er flinke til å planlegge og ikke kjøpe på impuls og lage mat fra bunnen.

Men hvis den ene spiser tre ganger mer enn den andre, blir det skjevt. Ha basisvarer felles og la den som spiser f.eks. store mengder sjokolade betale for den selv. Uten å telle hver krone.

Tv-lisens kan dere unngå hvis dere vil og man trenger ikke tv. Jeg er i alle fall ikke avhengig av å ha det, selv om det er kjekt å ha når man er på besøk hos andre (jeg liker ikke å se tv når jeg er alene, er litt rar sånn, men når man er to må man ha en tv...). Internet, innboforsikring er felles. Bilutgifter er et eget kapittel, og ingen vet om dere har en bil eller to.

Slitasje av vaskemaskin og andre ting er ingen stor greie siden en god maskin holder i mange år selv til en barnefamilie.

Men lurer på hvem som skal betale mest, siden og hvorfor du spør ts. Er det snakk om en som eier og den andre skal flytte inn, er det tusen tråder om det her inne.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Når du spør hvor mye dyrere det blir å ha en kjæreste boende med deg, mener du da at du skal forsørge ham fulstendig? Eller skal han bidra med halvparten? For hvis han skal betale for seg selv, så blir det ikke dyrere, men billigere for deg å leve. Mulighens for begge, ikke bare deg.

• Liker 1
Skrevet

Når du spør hvor mye dyrere det blir å ha en kjæreste boende med deg, mener du da at du skal forsørge ham fulstendig? Eller skal han bidra med halvparten? For hvis han skal betale for seg selv, så blir det ikke dyrere, men billigere for deg å leve. Mulighens for begge, ikke bare deg.

Har mistanke om at ts er en mann.... :-)

• Liker 2
Gjest Wei Wei
Skrevet

Har mistanke om at ts er en mann.... :-)

Ha, ha. Da ville det forklare problemstillingen!

• Liker 5
Skrevet

Jeg reagerer som mange andre på innlegget. Det er billigere om man er to. 1 person vil ha 22 grader i huset, å varme opp huset til 22 grader for 2 personer koster akkurat det samme. Mat er lettere å utnytte. Man deler rett og slett alt på to.

Man slipper også å sjekke opp damer på byen med dyre drinker :) Win win! :)

AnonymBruker
Skrevet

Altså. TS er en kvinne som eier egen bolig og ingen mann på flyttefor inn til meg.

Jeg bare spør sånn generelt. Hva koster det ekstra i kroner og ører om jeg skulle dele boligen med en til. Da tar jeg utgangspunkt at aleneboeren betaler alle kostnadene ved boligen som før. Er bare interessert i den ekstra kostnaden.

Skrevet (endret)

SLETTET For seint ute med argument for at TS var kvinne...

(Men i praksis vil du vel ikke fortsette å betale alle utgifter som før om du tar en en samboer? )

Endret av nojac
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Jeg eier altså egen bolig i et boligbyggelag. Husleie og lån er det samme uavhengig av hvor mange personer som bor i boligen. Jeg varmer opp stue og kjøkken og bad. Kun et soverom som har minimalt med oppvarming på vinteren. Kjøleskap og fryser står på. Muligens en liten forskjell i strøm etter hvor mye man putter inn og hvor ofte døra åpnes. For å se tv så blir det det samme. Likeså internett med normal hastighet.

Jeg klarer bare å se økte utgifter i forholdt til strøm som hyppigere bruk av oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel. Om en eller to pc'er er koblet til vil ikke utgjøre noe stort vedr. strømregning. Da står vi igjen med mat. Kjent at to som bor sammen gjerne øker matutgiftene. Oftere middag, mer i kjøleskapet, mer kosemat mm.

AnonymBruker
Skrevet

Og TS betalte husleie da hun var samboer hos noen som eide så jeg er ikke nazi på dette. Jeg bare lurer ...

Skrevet

Jeg er ikke overbevist om at det totale matutgiftene for begge øker i forhold til at de bor hver for seg. Så totalregnskapet gir en betydelig gevinst om to flytter sammen i stedet for å bo hver for seg. Og denne gevinsten er det naturlig å dele på. (Hvis ikke alternativet er å bo hjemme hos mamma...)

Litt usikker på hva du vil ha fram med denne diskusjonen.

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg er ikke overbevist om at det totale matutgiftene for begge øker i forhold til at de bor hver for seg. Så totalregnskapet gir en betydelig gevinst om to flytter sammen i stedet for å bo hver for seg. Og denne gevinsten er det naturlig å dele på. (Hvis ikke alternativet er å bo hjemme hos mamma...)

Litt usikker på hva du vil ha fram med denne diskusjonen.

Jeg forstod det sånt at TS skal betale maten og boutgifter for kjæresten. Derfor blir matposten litt dyrere for henne hvis det blir to personer.

Til TS: Hvis du vil finne alle mulige budsjettposter som skal koste deg mer når du får en samboer, så kan det henne du må også øke innboforsikringen litt hvis du skal forsikre også hans eiendeler.

Hva vil du egentlig med spørsmålet ditt? Vil du forutsi boutgiftene for dere to sammen for å bestemme hvor mye han skal betale i leie? Vil du finne ut hvor mye dyrere livet blir for deg hvis du betaler maten og strømforbruket hans og sånt?

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

TS her.
Jeg falt bare litt ut av tråden.

Det jeg lurer på er faktisk hva det koster å få en person ekstra inn i husholdingen.
For dere som tror jeg er en mann. Jeg er kvinne og eier eget bosted.

Jeg synes bare problemstillingen er interessant. Faktiskte utgifter kontra husleie fra en samboer.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg falt bare litt ut av tråden.

Det jeg lurer på er faktisk hva det koster å få en person ekstra inn i husholdingen.

For dere som tror jeg er en mann. Jeg er kvinne og eier eget bosted.

Jeg synes bare problemstillingen er interessant. Faktiskte utgifter kontra husleie fra en samboer.

Det som er sikkert, er vel at utgifter til mat, toalettartikler osv. kommer til å øke men neppe doble seg (men det kommer jo an på om du for eksempel får en storspiser inn i leiligheten). Ellers vil strømutgiftene øke pga økt bruk av vaskemaskin, oppvaskmaskin, varmt vann osv, men neppe mye (med mindre du tar inn en som dusjer sent og tidlig). Ellers kan jo slitasjen på møbler o.l øke, men igjen er jo dette avhengig av hvem du får inn i leiligheten.

Men generelt vil matbudsjettet øke, kanskje dobles, strømutgiftene vil øke noe og du vil kanskje få litt andre utgifter. Men hvis han betaler litt for seg, så bør dette lønne seg for dere begge.

Anonymous poster hash: 6e02c...5c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...