AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #1 Skrevet 6. mars 2014 Heter det "ett enkelt" eller "ét enkelt" (eller kanskje bare "et enkelt") når man skal framheve at noe i intetkjønnsform er kun 1 (i motsetning til et av flere)? Anonymous poster hash: f8048...444
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #2 Skrevet 6. mars 2014 Hvorfor har så mange begynt å skrive "ét"? Det er ingenting som heter det. Anonymous poster hash: adc4a...d63 12
magicpie Skrevet 6. mars 2014 #3 Skrevet 6. mars 2014 (endret) Ett enkelt Tenk på hvordan du sier det. "Det er bare ett enkelt hus på hele området", da legger du trykk på ett. "Det var et enkelt spill", da legger du ikke trykk på noe. En annen ting som er greit å huske er at ett er et tallord, mens et er en artikkel for intetkjønn. Og som AB sier, så er det ingenting som heter ét. Endret 6. mars 2014 av magicpie 1
Zidji Skrevet 6. mars 2014 #4 Skrevet 6. mars 2014 Det er så ufattelig mange her inn på KG som burde lære seg forskjellen på et og ett. 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #5 Skrevet 6. mars 2014 Jeg tar tilbake alternativet om ét! Det er vel snarere en sterk oppfordring om "å ete" Takk for svar magicpie Anonymous poster hash: f8048...444 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #6 Skrevet 7. mars 2014 Jeg har faktisk aldri sett noen skrive ét før. Takk for dagens latter! Huskeregelen er vel at ett brukes som et tallord. Uansett vil jeg anbefale alle Korrekturavdelingen, selv de med godt språk kan lære noe der. Den siden har gjort meg mer språklig bevisst. Anonymous poster hash: 8fabc...d15 1
MarenogAron Skrevet 7. mars 2014 #7 Skrevet 7. mars 2014 Hvorfor har så mange begynt å skrive "ét"? Det er ingenting som heter det. Anonymous poster hash: adc4a...d63 Jo. Du kan fint si "ét opp maten din".
Gjest Ciegus Skrevet 7. mars 2014 #8 Skrevet 7. mars 2014 Jo. Du kan fint si "ét opp maten din". Et opp maten din, skrives/heter det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #9 Skrevet 7. mars 2014 Tenk engelsk! Et = a Ett = one I bought a house (jeg kjøpte et hus) I bought one house (jeg kjøpte ett hus - som i motsetning til flere) Dette funker også på og/å (and/to). Anonymous poster hash: b604f...241
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #10 Skrevet 7. mars 2014 Jo. Du kan fint si "ét opp maten din". Jeg har en følelse av at du trenger å lese denne, for du skriver sikkert "det er dét jeg mener" også: http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/Tegnsetning.aspx?PID=301&M=NewsV2&Action=1&NewsId=986 Anonymous poster hash: 8fabc...d15
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #11 Skrevet 7. mars 2014 Heter det "ett enkelt" eller "ét enkelt" (eller kanskje bare "et enkelt") når man skal framheve at noe i intetkjønnsform er kun 1 (i motsetning til et av flere)? Anonymous poster hash: f8048...444 Hvis du blir usikker så kan du sjekke ved å se om du kan bytte ut ordet et/ett med "1 stk". Om du kan det så skal du skrive ett. Om du ikke kan det så skal du skrive et. Du ønsker for eksempel å selge leiligheten din for å kjøpe hus. Du sier til din venninne: Å jeg er så lei av liten plass i leiligheten, jegg vil ha noe større. Jeg har lyst til å kjøpe et hus. Du er rik og din bortskjemte datter ønsker at du skal kjøpe flere hus i Oslo slik at hun kan veksle på hvor hun bor. Du sier: Nei det kommer ikke på tale, jeg skal kjøpe hus i Oslo, men jeg har kun lyst til å kjøpe ett hus. Du ønsker å kjøpe kun 1 stk hus. Ikke to eller tre, eller flere. Anonymous poster hash: ca14c...b43
MarenogAron Skrevet 8. mars 2014 #12 Skrevet 8. mars 2014 (endret) Jeg har en følelse av at du trenger å lese denne, for du skriver sikkert "det er dét jeg mener" også: http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalten/Tegnsetning.aspx?PID=301&M=NewsV2&Action=1&NewsId=986 Anonymous poster hash: 8fabc...d15 Nei, jeg skriver "Det er det jeg mener", men mener fortsatt at det heter "ét" i betydningen "spis" (i imperativ). Endret 8. mars 2014 av MarenogAron
MarenogAron Skrevet 8. mars 2014 #13 Skrevet 8. mars 2014 (endret) *dobbelpost* Endret 8. mars 2014 av MarenogAron
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #14 Skrevet 8. mars 2014 Nei, jeg skriver "Det er det jeg mener", men mener fortsatt at det heter "ét" i betydningen "spis" (i imperativ). Ordboka er uenig med deg. Ordboka vinner. Du trenger ikke mene det lenger. Språkregler trumfer meninger. Anonymous poster hash: 8fabc...d15
MarenogAron Skrevet 8. mars 2014 #15 Skrevet 8. mars 2014 Ordboka er uenig med deg. Ordboka vinner. Du trenger ikke mene det lenger. Språkregler trumfer meninger.Anonymous poster hash: 8fabc...d15 Link gjerne til en ordbok som viser bøyningen. Jeg sendte akkurat en mail til Språkrådet for å få et sikkert svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå