Gå til innhold

er ingeniørutdanning hardt?

Anbefalte innlegg

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Er det mye jobb med matte og fysikk i en ingeniørutdanning?

Har nemlig søkt, og kommet inn på, ingeniørutdanning i nautikk i Tromsø. Mangler 3mx fra vgs, og må dermed gå tre semestersordning eller forkurs(ikke aktuelt) for å kunne gå der.

MEN, pga at jeg de siste mnd har hatt to jobber kan jeg ikke si at jeg er så innmari motivert til å starte på skolen et par dager etter at jeg er ferdig å jobbe i slutten av juni. (da starter tre semestersordninga). Fikk en toer i matte og fysikk på vgs. Det er nå seks år siden, og bortsett fra litt fysikk mens jeg gikk på trafikklærerskolen, så har jeg ikke hatt matte eller fysikk.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg vet ikke, men anbefaler deg å ringe til studieveilederen i UiTø, de kan garantert gi deg riktig svar.

De aller fleste oppdager nok at matte/fysikk/kjemi er mer spesifikt, og dermed lettere på universitetet enn det var på vgs. Det hjelper også at man har konkrete bruksområder for kunnskapen. Hvis du hadde en viss forståelse for realfag, så tror jeg ikke det blir noe problem.

Skrevet

Hei!

Jeg svarer deg selv om jeg akkurat sendte deg pm. :wink:

Jeg har sett flere eksempler på min egen skole at de som akkurat klarte seg i matte på videregående gjør det bedre enn mange andre i mattefag på ingeniør. Jeg tror mye ligger i motivasjon og hvor mye tid en bruker på skolearbeid. Så en undersøkelse for ikke så lenge siden, der ingeniørstudentene var de som brukte mest til på skolearbeid pr uke blandt høgskoleutdanninger.

Mattefagene er også ikke "typisk" matte, flere spesialiseringer der ingen har fortrinn fra å ha vært flinke på videregående. Tror mye ligger der også.

Tror så absolutt du kan klare det, bare å være forberedt på å ta i et tak! (Hos oss la de opp til undervisning man-tors gjennom sommeren, muligheter for små ferieturer... :wink: )

Uansett: :P LYKKE TIL!

Hilsen fornøyd ingeniørstudent (som selv ikke hadde noe matte før tre-semester)!

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv studerer jeg juss, men flere fra min gymnas-klasse har begynt på ingeniør-studium i Østfold. Jeg skulle ikke tro at kravene der er altfor høye, fordi de jeg vet om hadde et gjennomsnitt på rundt 2,7 - 3,4 fra gymnaset. Han ene holdt på å stryke i matte..

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Ah, nå ble jeg litt beroliget.

Tvilte litt på min egen motivasjon da jeg husker at jeg flere ganger tenkte "hvor i søren skal jeg få bruk for dette" i mattetimene på vgs. Innsatsen ble vel gjerne og deretter. :wink:

Skrevet
Ah, nå ble jeg litt beroliget.

Tvilte litt på min egen motivasjon da jeg husker at jeg flere ganger tenkte "hvor i søren skal jeg få bruk for dette" i mattetimene på vgs. Innsatsen ble vel gjerne og deretter. :wink:

Ikke for å ødelegge motivasjonen din her, men det er faktisk utrolig lite av den rene ingeniør-matten man får bruk for senere.. Selvfølgelig avhenger det av hvilken jobb man får etterpå, men uansett vil man som regel bare være borti en brøkdel av de temaene man var gjennom i undervisningen. Men matten gjør at du kommer inn i "teknisk" tankegang, noe som er en nødvendighet for å bli en god ingeniør. Så all matten er ikke bortkastet. :wink:

Og det at det er lett og komme inn på noen ingeniør-utdanninger betyr ikke at matte-nivået er lettere der! Det skal være samme innhold på alle ingeniørutdanninger, selv om kvaliteten mellom skolene nok kan forekomme (og jeg tror ikke nødvendigvis at de mest populære er de beste..). Og det er ikke å komme bort fra at det er nettopp matten som er "bøygen" for de fleste ingeniør-studenter, det er i disse fagene det er mest stryk. Men med jevn jobbing og god motivasjon bør det være mulig for de aller fleste og komme gjennom!

Lykke til!!

Hilsen en sivilingeniør som ikke angrer et sekund på yrkesvalget! :-)

Gjest TomKrus
Skrevet
Er det mye jobb med matte og fysikk i en ingeniørutdanning?

Har nemlig søkt, og kommet inn på, ingeniørutdanning i nautikk i Tromsø. Mangler 3mx fra vgs, og må dermed gå tre semestersordning eller forkurs(ikke aktuelt) for å kunne gå der.

MEN, pga at jeg de siste mnd har hatt to jobber kan jeg ikke si at jeg er så innmari motivert til å starte på skolen et par dager etter at jeg er ferdig å jobbe i slutten av juni. (da starter tre semestersordninga). Fikk en toer i matte og fysikk på vgs. Det er nå seks år siden, og bortsett fra litt fysikk mens jeg gikk på trafikklærerskolen, så har jeg ikke hatt matte eller fysikk.

Det blir nok ikke en dans på roser, og du må nok forvente mye hard jobbing. Matte og fysikk er fagene som ligger til grunn for de fleste andre ingeniørfag. Selv hadde jeg en god naturvitenskaplig ballast fra videregående, men likevel krevdes det mye jobbing for å gjøre det bra. Noe jeg ikke valgte da jeg heller foretrakk å leve studielivets glade dager. Angrer ikke på det :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for alle råd og svar.

Vel, tenker fremdeles på akkurat dette her med matte og fysikk og det at jeg må starte en liten uke etter at jeg har gjort ferdig jobbene mine. Det hele bunner ut i motivasjon, eller mangel på sådan. Basert på tidligere erfaring, så er mitt forhold til matte ikke særlig godt. Liker fysikk fordi det er noe man kan knytte opp mot virkeligheten, men det er som sagt mye matte jeg absolutt ikke skjønner hvorfor man må lære. (motivasjon og innsats blir gjerne deretter)

Nautikk kan jeg og ta andre steder i landet, da som en bachelor i nautiske fag, ikke ingeniør. Begge gir samme kvalifikasjonene når det gjelder jobb som styrmann(som er min interesse). Vel, vel. tiden får vise hva som skjer.

Skrevet

Jeg har vært hjelpelærer på Matte Forkurs på min høgskole i år, og har sett at de som gidder å befinne seg på øvingene og jobbe med det de skal i den tiden har mye lettere for å klare seg. Uansett er ikke matematikken på noen måte enkel på høgskole/universitet, og det krever arbeid å komme gjennom. Det er mye mer matematikk enn fysikk, og jeg ser at de fleste som gir opp studiene gjør det fordi de ikke klarer matematikken.

Allikevel mener jeg at det er fullt mulig å klare det, bare bruk det du har av lærere og hjelpelærere, og aldri gi deg før du forstår hva du jobber med. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...