Gjest hekk Skrevet 31. mai 2004 #1 Del Skrevet 31. mai 2004 Noen som vet om en billig hekk som også er pen og dekorativ? Har blitt tipset om thuja, men jeg synes ikke det er så veldig fint. Men vi har ikke så mye penger å bruke på dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 31. mai 2004 #2 Del Skrevet 31. mai 2004 Liguster er både fin og ikke altfor dyr. Enig med deg i at thuja ikke er all verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 31. mai 2004 #3 Del Skrevet 31. mai 2004 Liguster så fin ut ja! Enig i at thuija ikke er all verden, men den er fin å ta avleggere av.. Foreldrene mine har begynt å "spare på" avleggere til oss, så når vi om noen år får bygget oss hus har vi masse må thuijaer som står og venter på oss. Derfor blir det nok endel thuija hos oss, men siden vi får dem gratis kan vi jo koste på oss noen andre planter rundt omkring også *drømme om eget hus og egen hage* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2004 #4 Del Skrevet 31. mai 2004 Noen som vet om en billig hekk som også er pen og dekorativ? Det kommer helt an på hvor du bor i landet. Planter som er flotte ett sted vil ikke klare vinteren et annet sted. Ta en titt på nettsidene til ditt lokale hagesenter, så får du nok mange gode ideer. Det aller beste er naturligvis å stikke innom. Da vil du få gode råd om hva du bør velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2004 #5 Del Skrevet 31. mai 2004 Vi har kjøpt oss spirea, og den har begynt å blomstre allerede! Jeg er kjempefornøyd! Den varianten vi kjøpte heter Bjarkøyspirea og kostet 79,- for en plante med 3 grener på Plantasjen. (Den skal visst tåle litt også! Et viktig argument i mitt tilfelle!!! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Esther Skrevet 31. mai 2004 #6 Del Skrevet 31. mai 2004 Kristorn eller kristorn - vanskelig å bestemme seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hekk Skrevet 31. mai 2004 #7 Del Skrevet 31. mai 2004 Takk for svar alle sammen! Både kristorn, liguster og spirea så ut som fine hekker! Vi får ta oss en tur på et hagesenter og sjekke priser og alternativer. (vi bor i akershus forresten) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 31. mai 2004 #8 Del Skrevet 31. mai 2004 Ehhh...et spørsmål litt utenom.....hvordan tar man avleggere av Thuja?? Kunne tenke meg å prøve.... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 1. juni 2004 #9 Del Skrevet 1. juni 2004 Tror de bare lager seg selv jeg... På bakken rundt thujaene hjemme kommer det stadig opp små mini-thuijaer, er disse mamma flytter til ett "bedd" bak garasjen der de står og venter på oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
majan Skrevet 1. juni 2004 #10 Del Skrevet 1. juni 2004 Alperips har vi som hekk og vi er kjempe fornøyde. den blir tett og fin og koster bare 29 pr plante. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MzS Skrevet 2. juni 2004 #11 Del Skrevet 2. juni 2004 Alle forslagene du har fått hittil er gode hekkplanter. Det du først må ta stilling til er om du vil ha en vintergrønn hekk eller en løvfellende en. Av løvfellende planter som er gode til hekk kan jeg foreslå: - Blankmispel, Cotoneaster lucidus - Svartsurbær, Aronia melanocarpa - Alperips, Ribes alpinum - Lind, Tilia cordata - Bøk, Fagus silvatica - Junisøtmispel, Amelanchier spicata - Spirea, mange sorter. Lav. - Potentilla, mange sorter. Lav. Av vintergrønne er det først og fremst: - Min FAVORITT: Barlind, Taxus x media, Beste sorter: Hicksii, Hilli - Tuja, Thuja occidentalis, Beste sorter: Holmstrup, Brabant, Smaragd - Furu, Pinus, Beste sorter: Bergfuru, Pinus uncinata, eller buskfuru, Pinus mugo - Gran, Picea, Beste sorter: Vanlig gran, Picea abies eller serbergran, Picea omorika - Buksbom, Buxus sempervirens Lav. - Liguster, Ligustrum vulgare Lav. Egentlig bare delvis vintergrønn. - Kristtorn, Ilex aquifolium Lav. De tre siste er litt usikre i vårt klima, men veldig fine. Du får se litt på de forskjellige plantene på nettet eller på et hagesenter - her er det i grunn bare smak og behag som avgjør! Har du spm. angående hardførhet osv så bare spør, men alle disse skal klare seg hos deg i Akershus. Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 3. juni 2004 #12 Del Skrevet 3. juni 2004 MzS: Det virker som du har kontroll :-) Et lite spørsmål til deg. Hva med sypress, liker den seg i Akershus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MzS Skrevet 3. juni 2004 #13 Del Skrevet 3. juni 2004 Hei Shira! Sypress klarer seg stort sett fint i Akershus, men da den er litt lunefull (både med tanke på frost og tørke) blir tujaen stort sett anbefalt i stedet for sypress. Jeg synes sypress er finere enn tuja (er ikke noe glad i tuja jeg da...), men man må være klar over at den kan være usikker. Lawsonsypress er best egnet til hekk etter min mening. Vær veldig nøye med at plantene ikke tørker ut det første året og hver vår. Vann gjerne med lunkent vann hvis sola steker før telen har gått. Men mitt gulltips til vintergrønn hekk er fortsatt barlind da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn3c Skrevet 3. juni 2004 #14 Del Skrevet 3. juni 2004 Me har vanlig bøkehekk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 4. juni 2004 #15 Del Skrevet 4. juni 2004 Hei Shira! Sypress klarer seg stort sett fint i Akershus, men da den er litt lunefull (både med tanke på frost og tørke) blir tujaen stort sett anbefalt i stedet for sypress. Jeg synes sypress er finere enn tuja (er ikke noe glad i tuja jeg da...), men man må være klar over at den kan være usikker. Lawsonsypress er best egnet til hekk etter min mening. Vær veldig nøye med at plantene ikke tørker ut det første året og hver vår. Vann gjerne med lunkent vann hvis sola steker før telen har gått. Men mitt gulltips til vintergrønn hekk er fortsatt barlind da... Tusen takk, MzS for gode tips Er litt usikker på hvordan barlind ser ut da. Har du noen linker til gode bilder av hekk på nett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MzS Skrevet 4. juni 2004 #16 Del Skrevet 4. juni 2004 Tja, skal vi se om vi får frem noen gode linker på barlind da... Her, for eksempel http://www.hcs.ohio-state.edu/images/cd113.../cd1138-90.jpeg Det var ikke så lett å finne gode bilder gitt... Men den er helt mørk grønn med lysere skudd, blanke nåler som ikke stikker og den kan klippes som du vil, i motsetning til andre bartrær. Kan brukes som frittvoksende, men er ypperlig til å lage strengt formede hekker av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Shira* Skrevet 4. juni 2004 #17 Del Skrevet 4. juni 2004 Mulig jeg tar feil, men jeg sammenligner Barlind med Gran og Furu. Kan en få en tett hekk med barlind da? Hvordan er prisen på Barlind i forhold til Tuja og Sypress? Tror jeg må ut i felten og myse litt :-) Får ta meg en tur på et hagesenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MzS Skrevet 4. juni 2004 #18 Del Skrevet 4. juni 2004 Nei, barlind kan ikke sammenlignes med gran og furu. Barlind har form som en flerstammet busk, mens gran og furu som regel har en gjennomgående stamme. Farge og form på nålene og hvordan de sitter er også helt forskjellig. Barlind er dyrere enn tuja og sypress - men mye bedre! Ta deg en tur på et hagesenter og se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest onyx, i.i. Skrevet 4. juni 2004 #19 Del Skrevet 4. juni 2004 Barlind kommer i mange forskjellige sorter. Selv har jeg to forskjellige typer i hagen min. En type vokser som tre, disse er høye og sylinderformede. En annen er mer buskaktig og jeg vil tro at det er denne som egner seg som hekk. Den blir tett og fin når den klippes. + med barlind er den fine fargen og de mye nålene. Kjempeflott i juledekorasjon. I tillegg er den ganske hardfør og tåler kraftig beskjæring godt. - er at de fleste sortene er giftige, spesielt bærene. I tillegg har den et utrolig irriterende støv om våren, som blåses lett ut av trærne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå