Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet noe om kjønnsvorter? (Jada, jeg har sjekket litt på nett, men der er det bare samme info...) Hvordan ser de ut, er det vondt, forsvinner de av seg selv, eller ikke? Noen mener man aldri blir kvitt det, andre mener man blir kvitt det av seg selv etter et års tid, eller noe sånt. Info, takk! Alle dere opplyste kvinner (evt menn).

Ærbødigst

Laina

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man vil alltis ha viruset i seg men de forsvinner og kan deretter kome tilbake.

Skrevet

Vortene er litt sånn blomkål-lignende på overflaten. De forsvinner av seg selv bare man venter lenge nok, men legen kan pensle på noe som gjør at de forsvinner på noen dager.

Trolig bærer man viruset resten av livet, i likhet med de aller, aller fleste. (Mange har viruset uten å få vorter)

Gjest Anonymous
Skrevet

har hatt det tidligere,fikk de tatt bort med laser. etter det har ikke hatt noe utbrudd eller noen plager. de sier du alltid vil ha viruset i kroppen.men nesten alle har det selv om di ikke får utbrudd.

kjærsten min har ikke fått noe enda vi har hatt ubeskyttet sex(vært sammen i 4 år) så det går ann.

Skrevet

Du får resept på noe som kan pensles på, men du behøver nok hjelp (ikke spesielt sexy, men du kan få hjelp av kjæreste/venninne som ikke er fintfølende...) 2x3 dager var alt som skulle til.

Kjønnsvorter kan føre til celleforandring og livmorhalskreft, dvs. økt sannsynlighet. Gå derfor til lege (gynekolog) for å få vurdering. Noen er hardt rammet og får laserbehandling (eks. hvis de er inne i skjeden).

De fleste får ikke tilbakeslag, noen får vorter 2-3 ganger til, men viruset bærer du alltid med deg.

Skrevet

Er dere helt sikre på det? Jeg har nemlig lest at viruset kan forsvinne uten behandling. Jeg hadde det mens jeg var gravid, men de ble borte under fødselen. Fikk aldri noe behandling for det.

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg er ikke helt sikker nei,men det er det jeg har hørt. har også hørt at det forsvinner men blitt fortalt at det er feil i ettertid..neimen om jeg er sikker :-?

jeg har hvertfall ikke noen plager lenger.

Skrevet

Det kan være at de forsvinner av seg selv, men hvorfor ta risikoen når man vet at det øker sannsynligheten for livmorhalskreft?

Gjest Anonymous
Skrevet

hva mener du med hvorfor ta risikoen?? har du kjønnsvorter så har du det. livmor halskreft øker ikke noe mer på noe måte.du har større risiko hvis du har fått det. skjønte bare ikke hva du mente med å øke riskioen..

Skrevet

Godt poeng... Hm... :roll:

Uansett - hvem vil vente på at vortene skal gå bort av seg selv? Jeg hadde gått til legen...

Gjest Anonymous
Skrevet

ja sånn sett ja...helt enig,de fleste vil vel prøve å gjøre noe. ikke akkurat deilig å ha vorter der nede :P

jeg gjorde noe med en gang hvertfall og har ikke hattt noen plager siden...gudsjelov :kul:

Skrevet
Noen mener man aldri blir kvitt det, andre mener man blir kvitt det av seg selv etter et års tid, eller noe sånt. Info, takk!

Kjønnsvorter kommer av HPV, eller human papillomavirus. Dette blir du aldri kvitt. Hos de aller fleste er viruset latent og de har derfor ingen symptomer. Det er også forskjellige typer av dette viruset og noen av disse vil når de er aktive gi utbrudd i form av vorter.

Vortene dukker opp i og rundt anus og/eller vagina, på cervix og i lysken. Vortene kan se ut som små helt flate klumper eller blomkållignende utvekster, de kan være i klaser eller bare en eneste en, kort sagt, det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan en kjønnsvorte ser ut. Noen har bare helt flate og vet ikke engang at de er der. Det er ikke vanlig at de klør eller svir.

Vortene kan behandles, de mest aggresive formene må fjernes kirurgisk, andre holder det å pensle med et middel man får av legen sin.

Det er riktig at HPV er assosiert med økt kreftrisiko, men det gjelder faktisk bare for de typene av viruset som ikke gir synlige vorter.

Det stemmer som noen sier her at det kan gå over av seg selv. Mange har kun ett utbrudd. Men viruset vil som sagt alltid være i kroppen din. Iallefall frem til de finner opp en kur for HPV..

Skrevet

Dette er et område man ikke vet så mye om. Det viser seg at så godt som alle som får livmorhalskreft, har HPV. Det å fjerne vortene minker ikke kreftfaren, da det er viruset som er den mulige "skurken", og ikke selve vortene.

Men det er ikke dermed sagt at det er HPV som gir kreft. Man vet ikke hvor mange som er bærere av dette viruset, for det er ikke noe man undersøker hvis man ikke har symptomer. Men sannsynligvis har de fleste det...

(For å sette det på spissen: man kan ikke si at det å drikke vann gir kreft. Selv om 100% av de som får kreft faktisk drikker vann)

Skrevet

..ang. livmorhalskreft, dette er en krefttype som det vanligvis tar 5 år å utvikle, derfor blir de fleste oppdaget og behandlet.

Så, gu annethvert år med celleprøver burde alle kvinner ha, hpv eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...