Gjest 1111 Skrevet 30. mai 2004 #1 Skrevet 30. mai 2004 Har lenge lurt på om jeg skulle anskaffe meg en ismaskin, men så har jeg hørt av så mange at den blir brukt et par ganger før den støver vekk i skapene.. derfor har jeg latt det bli med tanken. Derimot så har jeg en snill, snill onkel som låner meg sin ismaskin i hele neste uke så da tenkte jeg at jeg skulle lage masse is, når jeg først har sjansen.. Noen som har noen gode oppskrifter på is og sorbet til ismaskin som dere har lyst til å dele med meg? da blir jeg kjempetakknemlig
Arkana Skrevet 30. mai 2004 #2 Skrevet 30. mai 2004 Alle disse kommer fra dagboken min, her burde det være litt av hvert å velge mellom. Ser du etter en bestemt smak har jeg enda flere oppskrifter i databasen min (). Ja, jeg er veldig glad i iskrem som du skjønner. :oops: Alle disse kan lages både iskremmaskin og i fryser. Kaffeiskrem 3 dl vann 400 g sukker 100 g mokkabønner 16 eggeplommer 1 ss pulverkaffe 1 liter fløte Kok vann, sukker, mokkabønner og kaffe i 5-10 minutter til det kommer tykke bobler. Stivpisk eggeplommer og spe med den varme sukkerlaken. Pisk i ca 10 minutter til blandingen blir romtemperert. Bland forsiktig inn stivpisket kremfløte. Fyll blandingen i former og sett i fryser natten over. Nydelig lakris-iskrem 6 dl kremfløte 60 g søt lakris 125 g melis Ha halvparten av fløten i en kjele. Hakk lakrisen i tynne strimler og ha i gryten. Kok forsiktig opp og la småkoke i 3-4 minutter, under omrøring, til lakrisen smelter. Ta kjelen av platen og avkjøl, rør av og til. Pisk resten av fløten sammen med melis. Sil lakrisfløten oppi bollen med pisket krem og vend sammen. Frys til is. Jordbær yoghurt-is 100 g melis 3,5 dl yoghurt naturell 4 ss sitronsaft 300 g friske jordbær, kjørt til mos 2 ss Grand Marnier 1,5 dl kremfløte Visp fløten lett, bland sammen resten av ingrediensene og frys. Kokos-iskrem 3 eggeplommer 2 ts maisenna 110 g sukker 5 dl kokosmelk 1 ss curaçao (kan evt bruke brandy eller cointreau, eller sløyf helt) 0,6 dl fløte Visp eggeplommene sammen, visp inn maisenna og sukker til blandingen tykner. Varm kokosmelk nesten til kokepunktet og hell den i eggeblandingen under visping. Hell alt tilbake i kjelen og la koke uten lokk til blandingen tykner, rør av og til. Hell i en bolle og avkjøl. Visp fløte og curaçao i blandingen og hell i en isboks eller lignende. Sett i fryseren 2 timer. Ta ut og hell isen i en bolle, visp isen myk, hell tilbake i boksen og frys 2 timer igjen. Gjenta en gang til og frys. Appelsinsorbet 4 appelsiner 4 ss pernod 2 eggehviter 125 g sukker Skrell ytterskallet av appelsinene med en potetskreller. Fjern resten av skallet med en kniv. Fjern de hvite hinnene på appelsinene. Ha appelsinkjøttet sammen med ytterskallet og pernod i en foodprocessor og kjør til en jevn blanding. Ha over i en beholder og sett i fryseren i ca 2 timer. Pisk eggehvitene til de tykner, pisk så inn sukker, litt om gangen. Vend inn den halvfrosne appelsinblandingen og ha over i en ren beholder. Sett i fryseren over natten med rør 2-3 ganger i løpet av de første 3 timene for å forhindre at den skiller seg. Lime og pistasjsorbet (4-6 pers.) 1 kopp sukker 2 ½ kopp vann 2 ts finrevet limeskall 1¼ kopp limesaft ¼ kopp finhakkede pistasjnøtter 2 eggehviter grønn konditorfarge Bland sukker og vann i en kjele og la koke opp. La koke uten lokk i 10 minutter. Rør i limeskall, limesaft og nøtter. Hell i passende boks, dekk til og frys ned. Hakk sorbeten og hell i en bolle med eggehviter og litt konditorfarge. Bruk en elektrisk mikser og visp glatt. Hell tilbake i boksen og frys igjen. Hakk opp og pisk med elektrisk mikser til glatt nok en gang. Frys ned igjen før servering. Campari- og pasjonsfruktsorbet 1 kg pasjonsfrukt 1 dl campari 1 liter vann 500 g sukker 250 g glukose mynteblader til pynt Del pasjonsfruktene i to og skrap ut innholde som siles i en bolle, klem ut så mye fruktkjøtt som mulig gjennom silen og kast frøene. Bland alt sammen og frys til sorbet. Pynt med mynteblader ved servering. Mangosorbet 400 g mangokjøtt 2 dl sukkerlake saften av 1 sitron 1 eggehvite Kjør fruktkjøttet til puré i foodprocessor, tilsett kald sukkerlake litt etter litt. Bland godt og smak til med sitronsaft. Ha i en boks og sett i fryseren. Etter 1 - 1 ½ time kjøres isen jevn i foodprocessor. Stivpisk eggehviten og vend den inn i blandingen. Sett i fryser og kjør jevn i foodprocessor to ganger til. Bringebærsorbet ½ kg bringebær saften av ½ sitron 200 g sukker 1 dl vann Kok vann og sukker til det er klart, bland med sitron og bærpuré (som du lager ved å presse bærene gjennom en sikt). Avkjøl og sett sorbeten i fryseren. Ta den ut etter 20 minutter og pisk den opp igjen før den settes tilbake i fryseren. Gjenta til den er frossen. Plommesorbet ⅓ kopp sukker ⅓ kopp vann 425 g hermetiske plommer, uten væsken 2 ts sitronsaft 1 ss framboise (jordbærlikør) 1 eggehvite Bland sukker og vann i en kjele og varm opp under omrøring til sukkeret smelter. Kok opp og la småkoke uten lokk og uten å røre i 4 minutter. Avkjøl til romtemperatur og sett så i kjøleskap til den er helt kald. Bland plommer (uten kjerne), sitronsaft, framboise og kald sirup i en hurtigmikser og kjør glatt. Hell i en boks og frys. Hell så i hurtigmikser og kjør glatt med eggehvite. Hell tilbake i boksen og frys. Eple- og kaneliskrem 3 dl kremfløte 3 egg 1,5 dl sukker 3 dl fast eplemos 1 ½ ts kanel Pisk fløte til stiv krem og eggehviter til stivt skum. Tilsett sukker, litt etter litt. Bland eggeplommer inn i kremen og vend forsiktig inn hvitene sammen med eplemos og kanel. Frys isen natten over. Fordel isen i glass, gjerne med knuste småkaker mellom lagene. Cookies-iskrem 5 dl kremfløte 2,5 dl H-melk 4 eggeplommer 200 g sukker 250 g Oreo's (eller annen kjeks) Varm opp fløte og melk til kokepunktet, men uten at det koker. Visp eggeplommer og sukker til eggedosis og rør inn 2 ss av den varme fløtemelken. Hell eggedosisen i en tynn stråle i fløtemelken mens du rører hele tiden og fortsetter å røre til massen tykner litt. Avkjøl. Sett isen i fryseren, rør i den hver halvtime. Knus kjeksen og rør inn i ismassen når den er halvfrossen. Ferskeniskrem 10 modne fersken 6 ss sukker saften av 1 lime 3 ss crème de pêche (kan sløyfes) ca 6 dl kremfløte 4 eggeplommer Del fersken i to og sett på stekebrett, dryss halvparten av sukkeret i hullet hvor steinen satt og drypp limesaften over. Stek i ovnen ved 210 grader i 20-30 minutter. La avkjøles litt og fjern skallet. Mos ifoodprocessor. Tilsett crème de pêche og la avkjøles helt. Varm 3 dl av fløten. Viso eggeplommene luftig med resten av sukkeret. Visp inn den varme fløten. Hell tilbake i pannen og rør til det tynre. Ta av varmen og la avkjøles helt. Visp resten av fløten stiv og vend inn i eggekremen sammen med ferskenpuréen. Frys. Rom og rosin-iskrem 75 g rosiner ½ dl rom 2,5 dl ferdig avkjølt vaniljesaus 2,5 dl fløte Bløtlegg rosiner i rom (helst dagen i forveien). Pisk bløt krem. Bland vaniljesaus og krem og frys i 2-3 timer. (Halvfryst) Skrap den halvfryste massen i en maskin og bland godt. Ha i romrosinene før det settes i fryser igjen. Tas ut av fryser ca.15 min før servering. Sitroniskrem 6 eggeplommer 250 g sukker 2 ts revet sitronskall ca 1 dl sitronsaft ½ dl kremfløte, lettpisket Visp eggeplommene over vannbad til de er lyse og skummende. Tilsett sukker, sitronskall og sitronsaft og pisk den lys og tykk. Sett til avkjøling. Vend kremen inn og hell i en form, frys. Ricotta-iskrem 30 g pistasjnøtter 30 g valnøtter eller pecannøtter 30 g ristede hakkede hasselnøtter revet skall av 1 appelsin revet skall av 1 sitron 2 ss syltet ingefær 2 ss cocktailbær 30 g tørkede aprikoser 3 ss rosiner 500 g ricotta 2 ss Maraschino, Amaretto eller whisky 1 ts vaniljeessens 4 eggeplommer 125 g sukker vispet krem, cocktailbær, pistasjnøtter og mynteblader til pynt Grovhakk pistasjnøttene og valnøttene og bland med hasselnøtter, appelsinskall og sitronskall. Finhakk ingefær, cocktailbær, aprikoser og rosiner og tilsett. Bland ricotta med fruktblandingen og visp så inn likør og vaniljeessens. Visp eggeplommene og sukker til eggedosis og vend inn ricottablandingen. Fordel i en lav form, dekk med plastfolie og la stå i fryseren over natten. Når den skal serverer drar du av plasten og sprøyter krem på og pynter med cocktailbær, pistasjnøtter og mynteblader, server i skiver. Kastanje-iskrem 3 ss rom 500 g søt kastanjepuré 6 dl kremfløte 100 g melis Bland rom og kastanjepuré. Visp fløte og sukker mykt og vend inn kastanjen. Frys. Rør i iskremen hver time til den er nesten frossen. Bananiskrem 3 dl kremfløte 3 dl melk 1 vaniljestang eller noen dråper vaniljeessens 6 eggeplommer 175 g sukker 225 g modne bananer noen dråper sitronsaft 1-2 ss bananlikør (kan sløyfes) Bland melk og fløte i en kjele. Del vaniljestangen og legg i kjelen med utskrapte frø. Varm opp. Visp egg og sukker sammen. Visp inn den varme fløtemelken. Hakk bananene og bland med sitronsaft. Tilsett i kjelen og kjør alt sammen i hurtigmikser. Rør inn likøren og frys. Rør i isen hver time til den er frossen. Turkish Delight iskrem 3 dl melk 3 dl kremfløte 1-2 ss rosevann 6 eggeplommer 175 g sukker 175-225 g turkish delight Varm melk og fløte i en kjele med rosevannet. Visp sammen egg og sukker, visp så inn den varme melkeblandingen. Avkjøl og frys. Når den er halvfrossen vend inn hakket turkish delight.
Arkana Skrevet 30. mai 2004 #3 Skrevet 30. mai 2004 Oi, det ble visst et lengre svar enn jeg hadde forestilt meg. :o :oops: :oops:
Gjest 1111 Skrevet 30. mai 2004 #4 Skrevet 30. mai 2004 Alle sammen går i oppskriftsboka og du får en dagens rose som takk :-) Mmmm.. blir nok mye is-spising neste uke ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå