Gå til innhold

Oppskrifter på is og sorbet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge lurt på om jeg skulle anskaffe meg en ismaskin, men så har jeg hørt av så mange at den blir brukt et par ganger før den støver vekk i skapene.. derfor har jeg latt det bli med tanken.

Derimot så har jeg en snill, snill onkel som låner meg sin ismaskin i hele neste uke :hoppe: så da tenkte jeg at jeg skulle lage masse is, når jeg først har sjansen..

Noen som har noen gode oppskrifter på is og sorbet til ismaskin som dere har lyst til å dele med meg? da blir jeg kjempetakknemlig :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle disse kommer fra dagboken min, her burde det være litt av hvert å velge mellom. Ser du etter en bestemt smak har jeg enda flere oppskrifter i databasen min (:ler:). Ja, jeg er veldig glad i iskrem som du skjønner. :oops: Alle disse kan lages både iskremmaskin og i fryser.

Kaffeiskrem

3 dl vann

400 g sukker

100 g mokkabønner

16 eggeplommer

1 ss pulverkaffe

1 liter fløte

Kok vann, sukker, mokkabønner og kaffe i 5-10 minutter til det kommer tykke bobler. Stivpisk eggeplommer og spe med den varme sukkerlaken. Pisk i ca 10 minutter til blandingen blir romtemperert. Bland forsiktig inn stivpisket kremfløte. Fyll blandingen i former og sett i fryser natten over.

Nydelig lakris-iskrem

6 dl kremfløte

60 g søt lakris

125 g melis

Ha halvparten av fløten i en kjele. Hakk lakrisen i tynne strimler og ha i gryten. Kok forsiktig opp og la småkoke i 3-4 minutter, under omrøring, til lakrisen smelter. Ta kjelen av platen og avkjøl, rør av og til. Pisk resten av fløten sammen med melis. Sil lakrisfløten oppi bollen med pisket krem og vend sammen. Frys til is.

Jordbær yoghurt-is

100 g melis

3,5 dl yoghurt naturell

4 ss sitronsaft

300 g friske jordbær, kjørt til mos

2 ss Grand Marnier

1,5 dl kremfløte

Visp fløten lett, bland sammen resten av ingrediensene og frys.

Kokos-iskrem

3 eggeplommer

2 ts maisenna

110 g sukker

5 dl kokosmelk

1 ss curaçao (kan evt bruke brandy eller cointreau, eller sløyf helt)

0,6 dl fløte

Visp eggeplommene sammen, visp inn maisenna og sukker til blandingen tykner. Varm kokosmelk nesten til kokepunktet og hell den i eggeblandingen under visping. Hell alt tilbake i kjelen og la koke uten lokk til blandingen tykner, rør av og til. Hell i en bolle og avkjøl. Visp fløte og curaçao i blandingen og hell i en isboks eller lignende. Sett i fryseren 2 timer. Ta ut og hell isen i en bolle, visp isen myk, hell tilbake i boksen og frys 2 timer igjen. Gjenta en gang til og frys.

Appelsinsorbet

4 appelsiner

4 ss pernod

2 eggehviter

125 g sukker

Skrell ytterskallet av appelsinene med en potetskreller. Fjern resten av skallet med en kniv. Fjern de hvite hinnene på appelsinene. Ha appelsinkjøttet sammen med ytterskallet og pernod i en foodprocessor og kjør til en jevn blanding. Ha over i en beholder og sett i fryseren i ca 2 timer. Pisk eggehvitene til de tykner, pisk så inn sukker, litt om gangen. Vend inn den halvfrosne appelsinblandingen og ha over i en ren beholder. Sett i fryseren over natten med rør 2-3 ganger i løpet av de første 3 timene for å forhindre at den skiller seg.

Lime og pistasjsorbet (4-6 pers.)

1 kopp sukker

2 ½ kopp vann

2 ts finrevet limeskall

1¼ kopp limesaft

¼ kopp finhakkede pistasjnøtter

2 eggehviter

grønn konditorfarge

Bland sukker og vann i en kjele og la koke opp. La koke uten lokk i 10 minutter. Rør i limeskall, limesaft og nøtter. Hell i passende boks, dekk til og frys ned. Hakk sorbeten og hell i en bolle med eggehviter og litt konditorfarge. Bruk en elektrisk mikser og visp glatt. Hell tilbake i boksen og frys igjen. Hakk opp og pisk med elektrisk mikser til glatt nok en gang. Frys ned igjen før servering.

Campari- og pasjonsfruktsorbet

1 kg pasjonsfrukt

1 dl campari

1 liter vann

500 g sukker

250 g glukose

mynteblader til pynt

Del pasjonsfruktene i to og skrap ut innholde som siles i en bolle, klem ut så mye fruktkjøtt som mulig gjennom silen og kast frøene. Bland alt sammen og frys til sorbet. Pynt med mynteblader ved servering.

Mangosorbet

400 g mangokjøtt

2 dl sukkerlake

saften av 1 sitron

1 eggehvite

Kjør fruktkjøttet til puré i foodprocessor, tilsett kald sukkerlake litt etter litt. Bland godt og smak til med sitronsaft. Ha i en boks og sett i fryseren. Etter 1 - 1 ½ time kjøres isen jevn i foodprocessor. Stivpisk eggehviten og vend den inn i blandingen. Sett i fryser og kjør jevn i foodprocessor to ganger til.

Bringebærsorbet

½ kg bringebær

saften av ½ sitron

200 g sukker

1 dl vann

Kok vann og sukker til det er klart, bland med sitron og bærpuré (som du lager ved å presse bærene gjennom en sikt). Avkjøl og sett sorbeten i fryseren. Ta den ut etter 20 minutter og pisk den opp igjen før den settes tilbake i fryseren. Gjenta til den er frossen.

Plommesorbet

⅓ kopp sukker

⅓ kopp vann

425 g hermetiske plommer, uten væsken

2 ts sitronsaft

1 ss framboise (jordbærlikør)

1 eggehvite

Bland sukker og vann i en kjele og varm opp under omrøring til sukkeret smelter. Kok opp og la småkoke uten lokk og uten å røre i 4 minutter. Avkjøl til romtemperatur og sett så i kjøleskap til den er helt kald. Bland plommer (uten kjerne), sitronsaft, framboise og kald sirup i en hurtigmikser og kjør glatt. Hell i en boks og frys. Hell så i hurtigmikser og kjør glatt med eggehvite. Hell tilbake i boksen og frys.

Eple- og kaneliskrem

3 dl kremfløte

3 egg

1,5 dl sukker

3 dl fast eplemos

1 ½ ts kanel

Pisk fløte til stiv krem og eggehviter til stivt skum. Tilsett sukker, litt etter litt. Bland eggeplommer inn i kremen og vend forsiktig inn hvitene sammen med eplemos og kanel. Frys isen natten over. Fordel isen i glass, gjerne med knuste småkaker mellom lagene.

Cookies-iskrem

5 dl kremfløte

2,5 dl H-melk

4 eggeplommer

200 g sukker

250 g Oreo's (eller annen kjeks)

Varm opp fløte og melk til kokepunktet, men uten at det koker. Visp eggeplommer og sukker til eggedosis og rør inn 2 ss av den varme fløtemelken. Hell eggedosisen i en tynn stråle i fløtemelken mens du rører hele tiden og fortsetter å røre til massen tykner litt. Avkjøl. Sett isen i fryseren, rør i den hver halvtime. Knus kjeksen og rør inn i ismassen når den er halvfrossen.

Ferskeniskrem

10 modne fersken

6 ss sukker

saften av 1 lime

3 ss crème de pêche (kan sløyfes)

ca 6 dl kremfløte

4 eggeplommer

Del fersken i to og sett på stekebrett, dryss halvparten av sukkeret i hullet hvor steinen satt og drypp limesaften over. Stek i ovnen ved 210 grader i 20-30 minutter. La avkjøles litt og fjern skallet. Mos ifoodprocessor. Tilsett crème de pêche og la avkjøles helt. Varm 3 dl av fløten. Viso eggeplommene luftig med resten av sukkeret. Visp inn den varme fløten. Hell tilbake i pannen og rør til det tynre. Ta av varmen og la avkjøles helt. Visp resten av fløten stiv og vend inn i eggekremen sammen med ferskenpuréen. Frys.

Rom og rosin-iskrem

75 g rosiner

½ dl rom

2,5 dl ferdig avkjølt vaniljesaus

2,5 dl fløte

Bløtlegg rosiner i rom (helst dagen i forveien). Pisk bløt krem. Bland vaniljesaus og krem og frys i 2-3 timer. (Halvfryst) Skrap den halvfryste massen i en maskin og bland godt. Ha i romrosinene før det settes i fryser igjen. Tas ut av fryser ca.15 min før servering.

Sitroniskrem

6 eggeplommer

250 g sukker

2 ts revet sitronskall

ca 1 dl sitronsaft

½ dl kremfløte, lettpisket

Visp eggeplommene over vannbad til de er lyse og skummende. Tilsett sukker, sitronskall og sitronsaft og pisk den lys og tykk. Sett til avkjøling. Vend kremen inn og hell i en form, frys.

Ricotta-iskrem

30 g pistasjnøtter

30 g valnøtter eller pecannøtter

30 g ristede hakkede hasselnøtter

revet skall av 1 appelsin

revet skall av 1 sitron

2 ss syltet ingefær

2 ss cocktailbær

30 g tørkede aprikoser

3 ss rosiner

500 g ricotta

2 ss Maraschino, Amaretto eller whisky

1 ts vaniljeessens

4 eggeplommer

125 g sukker

vispet krem, cocktailbær, pistasjnøtter og mynteblader til pynt

Grovhakk pistasjnøttene og valnøttene og bland med hasselnøtter, appelsinskall og sitronskall. Finhakk ingefær, cocktailbær, aprikoser og rosiner og tilsett. Bland ricotta med fruktblandingen og visp så inn likør og vaniljeessens.

Visp eggeplommene og sukker til eggedosis og vend inn ricottablandingen. Fordel i en lav form, dekk med plastfolie og la stå i fryseren over natten. Når den skal serverer drar du av plasten og sprøyter krem på og pynter med cocktailbær, pistasjnøtter og mynteblader, server i skiver.

Kastanje-iskrem

3 ss rom

500 g søt kastanjepuré

6 dl kremfløte

100 g melis

Bland rom og kastanjepuré. Visp fløte og sukker mykt og vend inn kastanjen. Frys. Rør i iskremen hver time til den er nesten frossen.

Bananiskrem

3 dl kremfløte

3 dl melk

1 vaniljestang eller noen dråper vaniljeessens

6 eggeplommer

175 g sukker

225 g modne bananer

noen dråper sitronsaft

1-2 ss bananlikør (kan sløyfes)

Bland melk og fløte i en kjele. Del vaniljestangen og legg i kjelen med utskrapte frø. Varm opp. Visp egg og sukker sammen. Visp inn den varme fløtemelken. Hakk bananene og bland med sitronsaft. Tilsett i kjelen og kjør alt sammen i hurtigmikser. Rør inn likøren og frys. Rør i isen hver time til den er frossen.

Turkish Delight iskrem

3 dl melk

3 dl kremfløte

1-2 ss rosevann

6 eggeplommer

175 g sukker

175-225 g turkish delight

Varm melk og fløte i en kjele med rosevannet. Visp sammen egg og sukker, visp så inn den varme melkeblandingen. Avkjøl og frys. Når den er halvfrossen vend inn hakket turkish delight.

Skrevet

Oi, det ble visst et lengre svar enn jeg hadde forestilt meg. :o :oops: :oops:

Skrevet

Alle sammen går i oppskriftsboka og du får en dagens rose som takk :-)

Mmmm.. blir nok mye is-spising neste uke ja :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...