Gå til innhold

Bruker du bilbelte?  

1 stemme

1. 1. Bruker du bilbelte?

• Ja, alltid.
      61
    • Ja, men ikke på korte strekninger.
      3
    • Ja, men ikke i buss.
      18
    • Nei, aldri.
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er litt urovekkende at flere og flere lar være å bruke bilbelte. Selv er det omtrent det første jeg gjør når jeg kommer inn i bilen, det er en selvfølge for meg. Spiller ingen rolle om vi skal kjøre i to minutter eller ti timer, om det er trangt eller om beltet er vanskelig å få tak i. I buss tar jeg det også på, hvis det er belte der da. Mange ser faktisk rart på meg når jeg gjør det, og spør "har du på deg belte i bussen...? :roll: "

Har dere andre like god samvittighet som meg? :wink: (Vær ærlige nå da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilbeltet er alltid på, ja

Skrevet

Ja, selvsagt bruker jeg bilbelte, både i min egen bil, i andres bil, i taxi og på buss. Det gjelder uansett hvor kort eller lang kjøreturen måtte være. Jeg er faktisk sjokkert over at jeg ofte ser drosjesjåfører som ikke bruker bilbelte. Man skulle tro at noen som faktisk kjører så mye de gjør var bevisste på dette, men tydeligvis ikke.

Skrevet
Ja' date= selvsagt bruker jeg bilbelte, både i min egen bil, i andres bil, i taxi og på buss. Det gjelder uansett hvor kort eller lang kjøreturen måtte være. Jeg er faktisk sjokkert over at jeg ofte ser drosjesjåfører som ikke bruker bilbelte. Man skulle tro at noen som faktisk kjører så mye de gjør var bevisste på dette, men tydeligvis ikke.

Taxisjåfører har vel lov til å la være så vidt jeg vet, fordi de skal kunne komme seg fort ut under farlige situasjoner eller noe...? (Eller er jeg på villspor nå?) Men det er egentlig helt teit, er jo mye farligere å ikke bruke bilbelte. De kjører jo rundt hele dagen/natten, mer sannsynlig å havne i en bilulykke enn å bli utsatt for ran e.l.

Gjest Seleena
Skrevet

Ja, ALLTID!

Men buss? Det er ikkje så ofte eg set meg der beltene er. At det ikkje er belter i alle setene i buss, er RART og uansvarleg!

Skrevet

Jeg er glad i meg selv så jeg bruker bilbelte!

Taxi sjåfører er fritatt fra regelen pga av sikkerhetsmessige årsaker...... forstå det den som kan :roll:

Gjest gjest1
Skrevet

Sporveiens busser har ikke belter, så det valget er jo enkelt..

Gjest Elenath
Skrevet

Bruker belte så ofte jeg husker, men er fæl til å glemme. Jobber med å lage det til en vane - aner ikke hvorfor det ikke er det alt. Dumme meg :roll:

Skrevet

Ja, men ikke på buss...

Mest fordi jeg ikke alltid sitter der det er belte osv. på buss, samtidig som at jeg må innrømme at jeg tildels er litt sosete når det kommer til buss, fordi jeg oppigjennom barndom/ungdom har kjørt veldig mye buss, uten muligheten til bilbelte.

Men i bil: der er bilbelte på så snart jeg har satt meg inn!!

Og det blir der til jeg har stoppet igjen, det er en vane, og jeg har tenkt at det skal forbli en vane :-)

Er vel litt for glad i livet mitt til å gidde å rote det bort gjennom å ta sånne sjanser..

Skrevet
Jeg er glad i meg selv så jeg bruker bilbelte!

Taxi sjåfører er fritatt fra regelen pga av sikkerhetsmessige årsaker...... forstå det den som kan :roll:

Er vel ikkje SÅ vanskeleg å skjøne? Dei kjører alle mulige slags menneske - berusa, galne, kva veit me (eller dei), og har ingen rett til å forsvare seg på annan måte enn å - nemleg - hoppe ut av bilen.

Viss nokon brått sit ved sida av dei eller i baksetet og dreg fram ein kniv... Dessutan driv mange taxisjåførar med mykje 'småkjøring' i byar og sånn, utan dei heilt store hastigheitene, så frykten for å bli angripen er gjerne større enn frykten for kollisjon...

Men personleg føler eg meg heilt naken utan bilbelte, og brukar det alltid.

Skrevet

Jeg bruker alltid bilbelte i bil, og jeg bruker det på buss når det er lengre strekninger. Jeg bruker ikke belte når jeg tar bussen ned til sentrum selv om det er belter der. Er vel fordi jeg kjørte buss hver dag til og fra barnehage og skole fra jeg var 3 år til jeg var 18 i buss uten bilbelte...

Skrevet

Bruker alltid bilbelte.

Hittil har jeg bare sett bilbelter på bussen som går mellom oslo og kristiansand - altså en buss som tar flere timer. bussene vi har her i byen eier ikke bilbelter.. :roll: syns det er en smule uansvarlig.

Om ikke alle bruker bilbelte og de fleste ikke gidder når de skal ta bussen fra byen og hjem, så burde man i alle fall ha en mulighet til å gjøre det!

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Ja alltid.

Jeg ønsker ikke å ta den risken å få bot.

Skrevet

Tar alltid på meg belte. Er første tingen som skjer når jeg setter meg inn i en bil.

Men jeg må innrømme at jeg ikke bruker de på bussen. Kan skylde på at det ikke er lagt inn belter på bussen jeg tar, men det er en teit unnskylding. Burde jo i så fall ha brukt det på andre bussturer. Men av en eller annen grunn, så bruker jeg det ikke når jeg har sjansen.

Skrevet
Er vel ikkje SÅ vanskeleg å skjøne? Dei kjører alle mulige slags menneske - berusa, galne, kva veit me (eller dei), og har ingen rett til å forsvare seg på annan måte enn å - nemleg - hoppe ut av bilen.

Viss nokon brått sit ved sida av dei eller i baksetet og dreg fram ein kniv... Dessutan driv mange taxisjåførar med mykje 'småkjøring' i byar og sånn, utan dei heilt store hastigheitene, så frykten for å bli angripen er gjerne større enn frykten for kollisjon...

Regner med at de kjører flere harmløse folk enn de typene du snakker om...og det at de kjører sakte hjelper lite hvis en annen bil treffer taxien i 120 km/t (vil ikke si at de fleste taxisjåfører kjører så veldig sakte jeg da). Broren min kjører taxi og vurderer i alle fall at sannsynligheten for å kollidere er større enn å treffe på en gal person. Jeg forstår hvorfor regelen er der, men ville selv valgt å likevel bruke belte.

Skrevet

Regner med at de kjører flere harmløse folk enn de typene du snakker om...og det at de kjører sakte hjelper lite hvis en annen bil treffer taxien i 120 km/t (vil ikke si at de fleste taxisjåfører kjører så veldig sakte jeg da). Broren min kjører taxi og vurderer i alle fall at sannsynligheten for å kollidere er større enn å treffe på en gal person. Jeg forstår hvorfor regelen er der, men ville selv valgt å likevel bruke belte.

Trur eg òg ville valt det. Men har ein kompis som kjører taxi, og han har vore ute for fleire ekle tilfelle der ein passasjer har truga han direkte, òg med våpen. Han greier difor ikkje å bruke belte i drosjen lengre...

Seier for all del ikkje at drosjesjåførar ikkje burde bruke belte, men eg skjønar godt kvifor dei har lov til å la vere...

(så eigentleg er me nok samde, Milly :wink:)

Skrevet

Jeg bruker alltid bilbelte i bil, men skjelden i buss.

Gjest Tabby
Skrevet

Ja men ikke i buss skrev jeg. Fordi de bussene som kjører her er det ikke belte i, så der har jeg ikke noe valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...