Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2004 #1 Del Skrevet 30. mai 2004 Har vert i kontakt med flere jurister som er eksperter i dette med detaljer og nyanser i lovverket... Og de er alle enige med meg i min tolkning av den nye Røykeloven, den holder ikke vann.. Departementes krampaktige rundskriv på jan. var trist lesing, der de bare hevder svada uten hold i sin EGEN DUMME LOV. De har nok møtt seg selv i døren, og skrev rundskrivet i en slags panikk på medieoppslag ! Den nye Røykeloven er i all hovedsak AVSKRIFT av den gamle Røykeloven i fra 1989.. De aller fleste vet om dette med delte lokaler, avtrekk osv som vi no har praktisert i snart 15 år... I den "såkalte" nye Røykeloven, altså i "tillegget" til den gamle loven, hevdes det at det i fra 1. juni ikke er lov å røyke i noe forsamlingslokale, kafeer, restauranter, barer osv, der det finnes serveringspersonale. Videre hevdes det at bare ved såkalt klart deffinert uteservering kan det fortsatt røykes.. Dette viser med all tydelighet svakheten i den nye loven, og at den ikke holder "vann" I tillegg til ren avskrift av den gamle Røykeloven, er det ene og alene arbeiderne på serveringssteder og andre lokaler der servering skjer, loven tar sikte på å beskytte. INGENTING ANNET, OG INGEN ANDRE MENNESKER, ENKELTVIS ELLER GRUPPER, ER NEVNT I LOVTEKSTEN I DEN NYE VERSONEN AV LOVEN. IKKE NOE ER NEVNT OM AT VEGGER OG TAK I ET SERVERINGSLOKALE BØR BESKYTTES MOT RØYK/RØYKERE !! Ikke sier loven heller noe om at oppdeling av lokaler for røykere/ikke røykere, skal forsvinne, så da kan de klart bestå som før. Loven nevner ikke et ENESTE ORD om at det sjenerelt ikke et lov å røyke inne på slike steder, men bare at arbeiderne ikke skal eksponeres for røyk. Så igjen, presiseringen i loven, og ordlyden i loven, om at man kan røyke når det er klart deffinert uteservering, OG HVORFOR MAN KAN RØYKE UTE, viser med all tydelighet hvor "SVAK" loven er.. Altså man kan få servering, bare ikke de som serverer ikke blir utsatt for røyk.... Da ligger alt fremme i dagen.. Med fortsatt delte lokaler og godkjent avtrekk, kan alle kafeer, restauranter og barer finne delvis selvbeteningsløsninger, der betening og besøkende er adskilt. Man kan ha glassvegger der man bringer lyden ut og inn i fra et lolale man serverer i. Man kan bestille hva man enn måtte ønske av mat og drikkevarer,legge prisen inn på en elektronisk lesbare brikke som følger gjesten..Disse er i dag utbredd over hele verden..og man betaler etter å ha forlatt serveringslokalet, men før man kommer ut.. Tar man ikke en slik brikke når man kommer inn får man ikke servering, prøver man å stikke av uten å betale, utløser brikken en kraftig alarm som også ringer automatisk opp politiet. Servering av bestilt mat og drikke skjer gjennom sluser og nummer på et stort display, også mye brukt i andre land. Selvbetening på all slags mat er helt vanlig der ute i den store verden. Også sluseløsninger for å bringe brukt bestikk, kopper og glass til vask er helt vanlig...og kunden bringer selv dette inn i slusen... Dette er ikke noe hokus pokus, og er som jeg skriver godt utviklet i land der ran av serveringssteder er dagligdags.... ØL, kaffe, div. drinker, all slags kaker og tørrmat kan være rene automatløsninger, totalt uten kontakt med betening annet en gjennom kamera...NULL PROBLEM... På "penere" restauranter har man flate dataskjermer på all bordene, inkl et lite tastatur og en microfon...Da kan man gå igjennom menyene på skjermen, snakke med kokkene og bestille snart bedre enn med stressede kelnere og pappirmenyer.. OG felles for alle disse løsningene er: MAN FØLGER DEN NYE RØYKELOVEN TIL PUNKT OG PRIKKE.. Og beteninger er mindre eksponert for røyk enn på uteservering, de er faktisk helt borte i fra både røyk, gatestøv og eksos......... Da er det bare å vente !! Til vinteren vil det flomme over av smarte løsninger, der LOVEN er i varetatt..Ingen kan nekte røyking inne akkurat som før med slike løsninger. Underforstått sier LOVEN også klart dette i måten den omtaler uteservering... Egentlig er den nye Røykeloven NULLLLLLLL verd..absolutt NULLLLLL..... Hvordan Røykeloven er formulert i andre land vet jeg ikke, men kan ikke tenke meg at disse er så dumme som den norske.....I Irland ville da bare en glassvegg langsetter bardisken med sluser gjort jobben..og alt kunne vert som før. Skal loven fungere må den presisere at det ikke er lov å røyke i et lokale, utrolig enkelt egentlig, og ikke at spesielle grupper skal beskyttes !! Når en lov bare skal ta hensyn til enkeltgrupper og ikke gjelde sjenerelt, finnes alltid SMUTTHULL og det hele blir egentlig litt tragikomisk.. Så lykke til med rabalderet som starter senere på året ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det var da svært Skrevet 30. mai 2004 #2 Del Skrevet 30. mai 2004 Det var da svært til opphisselse og usammenhengende stoff. Det at "de ansatte skal beskyttes mot røyk" er ensbetydende med at ingen kan røyke i lokalet. Ferdig med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2004 #3 Del Skrevet 30. mai 2004 Er det siste krampe eller? Du har ikke noen muligheter....sorry Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inspektør Skrevet 30. mai 2004 #4 Del Skrevet 30. mai 2004 Inspektørene og hver enkelt kommune er forpliktet til å følge opp forbudet. Faktum er at eierne av serveringsstedene får bot- enten de vil eller ei- dersom noen røyker i lokalet. Loven er ment å skulle beskytte de ansatte mot passiv røyking. Loven har også kommet i kjølvannet av all forskingen omkring passiv røyking (ansatte eller gjester). De fleste eiere av utesteder innretter seg etter loven. Det er ikke mer dramatisk enn som så. Folkene som har utarbeidet loven er naturlig nok ikke dumme. Jurister vil alltid være uenige tolkningene av alle lover. Det er derfor vi har juristene/advokatene.. Jeg ser svært frem til lovforbudet som sørger for frsik og ren luft for alle- og gleder meg til å melde fra om brudd på loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pterodactylkake Skrevet 30. mai 2004 #5 Del Skrevet 30. mai 2004 jeg er så glad for at jeg aldri har røykt jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 30. mai 2004 #6 Del Skrevet 30. mai 2004 Inspektør sa det bra. Forøvrig er det ikke bare oprdlyden man må se på når en lov skal tolkes, meget viktig er også lovlegernes INTENSJON. Gleder meg forøvrig til å se hvislke utesteder som ønsker å legge penger i disse dyre veggene og alarmene, hvis det var en slik åpning.... De klaget over at de ville gå konk når de skulle innstallere avtrekksvifter, i tillegg til at selv de mest besøkte stedene går konk med jevne mellomrom.... Nei, det er nok ikke lov, du har ikke funnet et fantastisk smutthull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grenser for idioti Skrevet 30. mai 2004 #7 Del Skrevet 30. mai 2004 Til Heaven: selv om du har snakket med noen jurister som er uenige i lovverket og mener det ikke holder mål- så holder det mål nok. Loven behøver ikke bokstavelig talt spesifisere at veggene og taket skal beskyttes mot røyk. Det er derfor vi har juristene vet du, slik at de kan TOLKE loven dithen at siden A: de ansatte skal beskyttes mot røyk, derfor B: da beskyttes jo automatisk gjestene også (oj?!) og C: jammen beskyttes ikke tak og vegger også. Heaven, du høres en smule over-emosjonell ut i innlegge(ne) dine over her. Get a life. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pterodactylkake Skrevet 30. mai 2004 #8 Del Skrevet 30. mai 2004 Get a life. Det samme gjelder vel for deg, som faktisk engasjerer deg i å analysere hvorvidt noen har et liv eller ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2004 #9 Del Skrevet 30. mai 2004 Ja, loven er laga for at dei ansatte skal skjermast mot røyk/passiv røyking. Og så? Ja, dei som vil, kan røyke som før, der det finnast slika plassar med glassveggar og datamaskiner på kvart bord og databrikker til kvar gjest. Sei ifra den som veit om ein slik plass, opp med handa! Ingen? Eg jobbar på ein såkalt "fin restaurant" og der er det i allefall IKKJE snakk om å sette datamaskiner på kvart bord, det er heilt sikkert! Fine restaurantar kjem nok ikkje til å merke så mykje til den nye loven likevel, for det er dei aller færraste som likar å røyke mens dei spis fin mat likevel, vi har svært lite problem med det. Så eg foreslår at dei røykerane som er så desperate at dei gidd å leite opp slike plassar som trådstartar skriv om her, gjer det. Kos dykk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Respect Skrevet 30. mai 2004 #10 Del Skrevet 30. mai 2004 Hvorfor ikke bare være glade og fornøyde fordi vi faktisk redder liv...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 30. mai 2004 #11 Del Skrevet 30. mai 2004 *Glede seg til 1. juni* (i alle fall fram til de nye super-datamaskin-restaurantene kommer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. mai 2004 #12 Del Skrevet 30. mai 2004 *Glede seg til 1. juni* (i alle fall fram til de nye super-datamaskin-restaurantene kommer) Gleder meg jeg også! Tenk å slippe å vaske alle plaggene fra innerst til ytterst når man kommer hjem fordi de stinker røyk, og ikke minst kunne gå ut uten å tenke på at jeg får migrene av røyklukt, nyte maten uten den hersens stanken til enhver tid. Dette har jeg, og mange med meg, sett fram til! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 30. mai 2004 #13 Del Skrevet 30. mai 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elenath Skrevet 30. mai 2004 #14 Del Skrevet 30. mai 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 30. mai 2004 #15 Del Skrevet 30. mai 2004 Henger meg på. Har null sympati for røykerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 30. mai 2004 #16 Del Skrevet 30. mai 2004 Jeg gleder meg til å kunne gå på byen uten å få røyk i øynene og tett nese! Og jeg gleder meg til å slippe å få ødelagt klærne mine av svimerker fra sigaretter. Har fått ødelagt to dressjakker av sigarettglør. Sist det skjedde var da en full røyker nesten sovnet inntil meg i en bar med sigaretten sin mellom oss... :evil: Og tenk bare på alle som ikke KAN velge å gå på byen, selv om de har lyst til å ta seg et godt måltid på restaurant. Allergikere og astmatikere, f.eks. De har i alle år måttet holde seg borte fra restauranter og barer, bare for at de som har lyst til å kjederøyke har hatt sin "selvfølgelige rett" til dette! Nå har verden tatt hensyn til røykernes ønsker og behov alt for lenge, det skal bli herlig å slippe dette røykehelvetet! Ingen sympati fra min side, sorry!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerlily Skrevet 30. mai 2004 #17 Del Skrevet 30. mai 2004 skriver under på det meste antirøykerne har sagt. skal bli fantastisk å kunne gå ut og komme hjem og lukte meg, ikke askebeger! skal bli herlig å slippe å miste stemmen fordi lokalet har vært så utrolig røykfyllt at stemmen min tar kvelden. ikke minst: det skal bli deilig å vite at sjansen min for å få lungekreft pga passiv røyking kommer til å bli enda mindre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 30. mai 2004 #18 Del Skrevet 30. mai 2004 Vel, selvom du lager glassbur for røykerne, så er det noen som må rydde opp og vaske lokalet hver kveld? Skal ikke de beskyttes mot røyk? Eller så du for deg en ordning med "siste røyker i lokalet vasker etter seg"? Jeg gleder meg også til å slippe å vaske hår etter en bytur, alternativt våkne av at håret mitt stinker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2004 #19 Del Skrevet 30. mai 2004 Hadde lovene vært så utydelige at gud og hvermann klarte å finne smutthull i det..så hadde det vært litt skummelt. Gleder meg til 1. juni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille mor Skrevet 30. mai 2004 #20 Del Skrevet 30. mai 2004 Dette var latterlig. Jeg bare lurer på? *PÅ disse såkalte fine restaurantene hvem rydder etter deg, der du røyker? *En del av det å gå ut å spise er å få koselig servering av en blid og hyggelig servitør, en dataskjerm???! *Og hvem i alle dager vil sitte i et glasshus å spise? Nei, du må nok bare akseptere at nå er det røykfritt ute på byen. Jeg må si at dette har jeg ventet lenge på, jeg jobber selv i en restaurant og det er virkelig plagsomt noen ganger. (enda jeg røyker en gang iblant) Og tenk på alle de som ikke kunne gå ut å spise fordi de ikke tåler røyk, som røyker har du et valg. Jeg sier til den nye røykeloven. Og til de som laget den.(med og uten smutthull ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå