Gå til innhold

Dødsstraff

~Ironic~Tiger~

Anbefalte innlegg

Jeg er prinsipiell motstander av dødsstraff, og mener vi skal være lykkelige for at vi lever i et land der dødsstraff ikke eksisterer.

Et argument er at loven ved å innføre dødsstraff slippes ned på samme nivå som forbrytelsen.

I USA har man som nevnt dødsstraff, og i dag en president, som mens han var guvernør i Texas hadde som mål å henrette flest mulig av de dødsdømte fangene i staten.

Debatten i USA er der hele tiden, og mange kjente artister som Steve Earle, Bruce Springsteen, Johnny Cash, Emmylou Harris, Eddie Vedder og Tom Waits har kastet seg inn i debatten og valgt side mot dødsstraff.

Et av argumentene deres er blanr annet at dødsstraff i USA er klart sortert etter sosial status.

Noe annet er at om et menneske blir henrettet, så hjelper det f... så lite om man i ettertid finner ut at det var justismord!

Så er jeg helt enig med alines argumenter om at det bør finnes lengre strafferammer enn det som er i Norge i dag!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i mot dødstraff, men for mye hardere straffer i Norge! Syns det er en stor skam at et land som USA praktiserer dødsstraff i enkelte stater.

Men jeg må innrømme at jeg tenkte i banen av dødsstraff da Baneheiadrapene skjedde. Eller i hvert kappe snurrebassen av dem! Unnskyld sporet litt av her, men..... :oops: .

MOT dødsstraff i hvert fall, men strengere fengselsstraffer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dødsstraff rammer de underpriviligerte. de forhåndsdømte, minoritetene, de som må ta til takke med advokater som sovner i retten.  

det viser seg tross alt at mange mennesker er myrdet på denne måten selv om de er uskyldig dømt. det er en stor skam.

om folk blir feilaktig dømt til livsvarig fengsel, er det selvfølgelig en tragedie, men det finne stross alt en mulighet for at de slipper fri.  

gjenoppliving er som kjent utelukket.

drap blir ikke bedre om det er en statlig sanksjon. ved å ta i bruk dødsstraff, senker man bare terskelen for at drap begås av sivile.  

dødsstraff virker ikke avskrekkende. de landene der dødsstraff er i bruk, preges ikke akkurat av lave nivåer av drap og vold....

ghandi, tror jeg, sa noe fornuftig i denne anledning. noe sånt som 'et øye for et øye inntil hele verden er blind'...

ahh.. så sant,så sant

"en uskyldig drept vil ikke veie opp for 1000 drepte jævler"

Husker ikke hvem som sa det.. :) MEN; meningen min er at så lenge de ikke finnes en løsning som gjør at man vet med 100% sikkerhet, at man alltid henretter noen som er skyldig, er hele avstraffelsesmetoden bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev Melian:

"en uskyldig drept vil ikke veie opp for 1000 drepte jævler"

Denne setningen sier alt! Dødsstraff er noe tull, om uskyldige blir straffet er jo poenget vekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Jeg er også i mot dødsstraff.

Det finnes mennesker (hvis man kan kalle dem det...?) i verden som begår så grusomme forbrytelser at det bare ikke er mulig å tenke seg det, og selvfølgelig skal de straffes! Men jeg synes at døden blir en litt for "enkel" utvei for dem jeg, rett og slett! Jeg tviler ikke på at det er forferdelig å sitte på "death row", mange blir jo sittende der i årevis uten å vite sikkert om de kommer til å leve ut uken eller måneden. Men når de dør, da er de døde... Etter min mening finnes det forbrytere som rett og slett ikke fortjener å dø, det blir for enkelt.

Også er det jo dette med uskyldig dømte også... Bare se på USA, det er en god del mennesker der som har blitt henrettet, helt uskyldige.

Dessuten er jeg litt opptatt av dette med å gå foran med et godt eksempel... Hvis vi tar livet av en morder, da er vi vel på en måte ikke noe bedre selv...? Det fungerte kanskje i steinalderen, men det er jo tross alt en stund siden da... Jeg liker å tro at verden har kommet et lite skritt lenger. *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nathalie

Enig med 10na, men er også åpen for det om at det overalt foregår justismord. Så det kan være litt "skummelt" om dere forstår hva jeg mener...

Klarer ikke helt å bestemme meg 100%, jeg... :oops:

Dette har jeg diskutert i mange år, og jeg er litt for og litt mot hele tiden, jeg... (Synes det er mange bra argumenter for begge deler, liksom...)

Uansett så MÅ det blir MYE strengere straff i Norge!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er imot dødsstraff, men for strengere straffer.

Skal vi ta øye for øye, vil verden bli blind!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet med dødsstraff er jeg for. Ikke at drap automatisk skal medføre dødsstraff, men en del drap (mord) kvalifiserer helt klart for det. Jeg tenker på bl.a. Baneheia-drapene. I USA har jeg hørt om historier som er værre en det også.

Men:

1) Av og til blir folk uskyldig dømt, det er helt uunngåelig (alle som har studert statistikk vet at det ikke er noe som heter 100% sikkerhet). Man kan ikke tolerere at folk blir uskyldig dømt til døden.

2) Dødsstraff er ikke spesielt anerkjent insternasjonalt, de eneste siviliserte statene som bedriver det (så vidt jeg vet) er Japan og USA. Innførsel av dødsstraff vil ergo senke Norges anerkjennelse internasjonalt.

Jeg er derfor mot innførsel av dødsstraff i Norge selv om det helt klart er enkelte som fortjener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsstraff er primitivt!

Jeg liker å tenke at menneskene utvikler seg, men har kanskje sett litt for mye science fiction...

:roll:

Men er som endel andre her enig i at straffene for voldshandlinger bør økes betraktelig. Når jeg ser at pedofiler og drapsmenn som gjentar seg slipper ut etter notime blir litt primitiv i tankegangen selv... Men selv om kastrering og lobotomi hadde vært praktisk ... :o ... så har jeg ikke lyst å gjøre meg til voldsutøver selv, representert av staten. Jeg får litt assosiasjoner til middelaldertorg der mobben roper etter blod... *grøsse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er imot dødsstraff, men absolutt for strengere straffer.

Bare tanken på at det finnes uskyldige dømte som sitter og venter på sin dødsstraff for noe de absolutt ikke har gjort er like forferdelig som forbrytelsene som har blitt utført.

NOen forbrytelser er så grusomme at det ikke finnes ord, men hva lærer man de som er igjen etter den som blir dødsdømt? AT det er greit å drepe dersom noen har gjort noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg visste at alle blir dømt på et 100% sikkert og sant grunnlag, så hadde jeg vært for dødsstraff.

Naturlig nok er det umulig å få frem den hele og fulle sannhet i og med at det er mennesker som dømmer andre mennesker, noe som medfører en viss risiko for justismord.

Så i prinsippet er jeg imot dødsstraff.

Men:

Når jeg hører om de grusomheter som noen kan begå mot sine medmennesker, så må jeg innrømme at det går en liten djevel i meg. Jeg ønsker gjerningsmennene døde!

Det er følelsene i meg som styrer.

Så hva bør vi gjøre - la følelser eller prinsipp styre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er MOT dødsstraff, fordi hverken jeg, staten eller noen andre har rett til å dømme om andre mennesker skal leve eller dø! Punktum finale. Det er enten/eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hei !

Jeg er for dødstraff, men det måtte følge noen betingelser, slik at uskyldige ikke blir drept.

Men jeg er helt klart for at seriemordere og andre som dreper med vilje ( og fare for gjentagelse ) kan få dødstraff.

Selv om ingen andre har rett til å ta liv, så har disse drapsmennene gjort det ( og skal de ikke straffes for det ? Å sitte under 10 år i fenglser for å ha drept mange mennesker er for dumt )

En anen ting er at vi skattebetaler skal betale mange millioner for å holde disse drapsmennene ( snakker da fortsatt om disse som dreper for å drepe ) i live. Å slippe dem ut på gata kan man ikke gjøre, for de vil sikkert voldta og drepe igjen, så skal vi da betale masse penger for å holde liv i dem ???

Og hva slags liv er det å leve i fengsel resten av livet ????????

( som det er i USA ) Du vet at du aldri kommer ut, er det da ikke bedre å dø ?

Jeg vet ikke, men jeg synes uansett at de er for lave straffer i Norge. De skremmer ingen til å slutte med gjenvolden, voldtekter og drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye du mener de fortjener å dø... hvem har rett til å drepe dem? Og hvem bestemmer når en person ikke lenger skal ha livets rett?

Ja, jeg er for strengere straffer på drapssaker. Allikevel tror jeg det er andre løsninger på problemene. For meg er det for enkelt å kvitte seg med dem. Man kan ikke drepe problembarna i samfunnet.

Uansett hva dere måtte mene, klarer jeg ikke å fatte at noen mener at de har rett til å ta liv. Ved å ta livet til en drapsmann gjør man seg selv til drapsmann. Man gjør loven til drapsmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de fleste andre her er jeg absolutt MOT dødsstraff.

Du har drept - Dermed har vi lov å drepe deg. For meg blir det like ulogisk samme søren hvor mange ganger, og fra hvor mange vinkler jeg tenker gjennom det.

Er enig i at man visst kan TENKE at "de jævlene burde vært drept". Men det er stor forskjell på å tenke noe slikt når man hører om grusomheter, til at man med loven i hånd skal drepe som straff for drap.

Det ble henvist til en film tidligere i tråden, der en mann drepte dem som voldtok og (muligens) drepte datteren hans. I slike tilfeller så tenker man akkurat slik. Fy faen de skulle vært drept! Og selv om jeg ikke mener faren gjorde rett i å drepe dem, så har jeg en litt annen forståelse for at slikt kan skje. Men da blir det for meg et drap begått i affekt, og blir dermed noe helt annet enn at STATEN dømmer dem til døden.

Tenker også litt i samme baner som han som mener at det blir litt for enkelt å drepe dem. Straffen da blir ventetiden fram til henrettelsen. Ikke selve døden.

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...