Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg skulle ta opp et lån på 100000 til en venn som er i gjeldsordning, er det en måte gjøre det på sånn at jeg er sikker på at jeg ikke må betale det? Kan banken få til et automatisk trekk fra lønna hans feks? Han har fast jobb.

Anonymous poster hash: 616d8...bad
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg jobber ikke i bank, men tillater meg å svare.

Er det du som tar opp lånet er det du som står ansvarlig. Banken vil nok ikke ha noe med vennen din å gjøre i det hele tatt. Skulle vennen din ikke betale på lånet er det du som kommer til å få kravet.

Trekk fra lønn kan ikke banken gjøre, det gjør namsfogden.
Banken de kan først ta pengene når de står på konto, men er det ditt lån så kan de ikke trekke fra hans konto.
Har vennen din gjeldsordning og inntekt er vel sannsynligheten stor for at han allerede har lønnstrekk og gjerne så mye lønnstrekk som er forsvarlig om han skal leve ved siden av.

Du har sikkert en god grunn til å ville hjelpe vennen din, men det høres ut som en VELDIG dårlig idè å ta opp et (forbruks)lån for en som har gjeldsordning. Gjeldsordning får man når man ikke greie å behandle den gjelden man allerede har og man får forbud mot å påta seg mer gjeld mens man er i gjeldsordning. Det i seg selv burde være nok grunn til å styre unna.

Endret av ekkoet
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke i bank, men tillater meg å svare.

Er det du som tar opp lånet er det du som står ansvarlig. Banken vil nok ikke ha noe med vennen din å gjøre i det hele tatt. Skulle vennen din ikke betale på lånet er det du som kommer til å få kravet.

Trekk fra lønn kan ikke banken gjøre, det gjør namsfogden.
Banken de kan først ta pengene når de står på konto, men er det ditt lån så kan de ikke trekke fra hans konto.
Har vennen din gjeldsordning og inntekt er vel sannsynligheten stor for at han allerede har lønnstrekk og gjerne så mye lønnstrekk som er forsvarlig om han skal leve ved siden av.

Du har sikkert en god grunn til å ville hjelpe vennen din, men det høres ut som en VELDIG dårlig idè å ta opp et (forbruks)lån for en som har gjeldsordning. Gjeldsordning får man når man ikke greie å behandle den gjelden man allerede har og man får forbud mot å påta seg mer gjeld mens man er i gjeldsordning. Det i seg selv burde være nok grunn til å styre unna.

Tusen takk for godt svar. Du har rett, og jeg lar det være.

Anonymous poster hash: 616d8...bad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...