Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen som bor vegg i vegg med meg har en skikkelig irriterende Stavanger-dialekt. Treffer henne nesten hver dag, så dette begynner å bli et kjempeproblem.

Hvordan forteller jeg henne at hun skal bytte dialekt når hun snakker med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg ei pera. Så du har så mye finere dialekt synes du? Rett og slette tåpelig er en hvis en ber folk endre dialekt for man ikke liker den.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er ironisk/satirisk, men jeg klarer ikke synes du er morsom.

Anonymous poster hash: 326c1...ee4
  • Liker 11
Skrevet

Du må jammen ha det godt om en dialekt er et stort problem for deg...

Er mange stygge dialekter her til lands, men har aldri tenkt tanken på å be noen bytte til f.eks. bokmål fordi jeg ikke liker det jeg hører. Ikke at bokmål er så fint å høre på det heller ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare komme deg over det, ellere bare ignorere henne hvis det plager deg så mye. Syns ikke Stavanger-dialekten er så stygg, men mulig jeg har vent meg til det siden tannlegen jeg hadde i hele barndommen var fra Stavanger.

Jeg ergrer meg også over par dialekter, som vestlands- og nordlands-dialekt. Heck, ene kollegaen min som sitter 1 m fra meg snakker skikkelig vestlandsk, men sånn er det. Når det gjelder folk du omgås med eller treffer ofte, så er det ikke noe du kan gjøre.

Anonymous poster hash: a5acd...8db
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får bare komme deg over det, ellere bare ignorere henne hvis det plager deg så mye. Syns ikke Stavanger-dialekten er så stygg, men mulig jeg har vent meg til det siden tannlegen jeg hadde i hele barndommen var fra Stavanger.

Jeg ergrer meg også over par dialekter, som vestlands- og nordlands-dialekt. Heck, ene kollegaen min som sitter 1 m fra meg snakker skikkelig vestlandsk, men sånn er det. Når det gjelder folk du omgås med eller treffer ofte, så er det ikke noe du kan gjøre.

Jeg irriterer meg over folk som flytter til Oslo, legger vekk sin unike dialekt og begynner å snakke "pent".

Anonymous poster hash: 8baa5...71d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan du klarte å tolke innlegget mitt slik, hvor skriver jeg det? Jeg er selv mossing som flyttet til Oslo for noen år siden. Hadde det vært opp til meg, skulle jeg gjerne hatt hele Norge snakke østlandsdialekt, men slik er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

amonyn, on 06 Mar 2014 - 08:37, said:

Naboen som bor vegg i vegg med meg har en skikkelig irriterende Stavanger-dialekt. Treffer henne nesten hver dag, så dette begynner å bli et kjempeproblem.

Hva er problemet? Forstår du ikke hva hun sier? Kanskje på tide at du kommer deg litt rundt i Norge og får litt annen input? Ta det som et tegn på at nå holder det på å gro mose på deg. :)

Anonymous poster hash: 421db...21a

• Liker 3
Gjest Violetta
Skrevet

Du får si fra til naboen. Ikke at jeg tror naboen bytter dialekt, men vi får i hvert fall en morsom oppfølgingstråd:

Min gale nabo ber meg bytte dialekt, hva gjør jeg?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvordan du klarte å tolke innlegget mitt slik, hvor skriver jeg det? Jeg er selv mossing som flyttet til Oslo for noen år siden. Hadde det vært opp til meg, skulle jeg gjerne hatt hele Norge snakke østlandsdialekt, men slik er det ikke.

Hadde det vært opp til meg skulle jeg gjerne sett at hele Norge snakket nordlandsdialekt. Smaken er som baken.

Jeg synes det er flott med de ulike dialektene vi har. De bør tas vare på! Jeg skjønner ikke at folk irriterer seg over andres dialekter. De fleste dialektene her i landet er vakre!

Har en svensk kollega, og hun prøver alt hun kan å legge om til norsk. Hvorfor det?? Svensk er jo kjempefint!

Anonymous poster hash: 8baa5...71d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg enig i at Stavanger-dialekten er for jævlig, men den er ikke så jævlig at man skal be folk om å bytte dialekt og skrive tråder om det på KG.

Anonymous poster hash: 8348f...1cc
  • Liker 1
Skrevet

Hun skriver pinadø på dialekt når hun sender meldinger også.

Gjest crazycatlady
Skrevet

Stakkars deg! Stavangersk er helt jæææææævlig, så jeg føler virkelig med deg!

AnonymBruker
Skrevet

Du må jammen ha det godt om en dialekt er et stort problem for deg...

Er mange stygge dialekter her til lands, men har aldri tenkt tanken på å be noen bytte til f.eks. bokmål fordi jeg ikke liker det jeg hører. Ikke at bokmål er så fint å høre på det heller ;)

ingen som snakker bokmål :laugh:

Anonymous poster hash: 59086...598

• Liker 2
Skrevet

Hver gang dere møtes så etterligner du henne overdrevet og nasalt, da slutter hun nok å snakke med deg! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Vent til du hører en bergenser snakke Æsjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj blir kvalm av denne dialekten!

Anonymous poster hash: cf32b...538
  • Liker 2
Gjest tsejG
Skrevet

Hehe, morsomt!

Trøst deg med at det i årene som kommer blir stadig mer av dette "problemet" ditt, ettersom det hele tida strømmer nye tilflyttere til hovedstaden.

Du får heller ta deg en runde i vårt langstrakte dialektmessig varierte land og lære deg å akseptere at Norge består av mer enn østlendinger.

Det er flott med mangfold vettu...

• Liker 5
Skrevet

Dette er et alvorlig problem.

1.verdensproblem!

AnonymBruker
Skrevet

Og du tror at alle syns din dialekt er den fineste? Smaken er som baken, den er faktisk delt! Tro det eller ei ;) Ser deg for meg, sytete østlending.

Anonymous poster hash: caed8...41a
  • Liker 1
Gjest black nailpolish
Skrevet

Skaff deg ørepropper til hverdags, og så når du møter henne ber du henne om å skrive på ein maskin som leser det opp for henne !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...