AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Jeg og min kjære gikk over budsjett i kveld og fant ut at det ikke går opp. Jeg gikk med en gang inn med at vi måtte kutte ut unødvendige ting. Han gikk med på å kutte ut netflix og spotify. Bruke mindre penger på mat og spise som de fattiglusene vi er, altså ikke taco hver fredag var derimot ikke greit. Jeg trodde helt alvorlig han skulle begynne å gråte. Jeg sa med en gang at jeg slutter å snuse. For ham var det ikke aktuelt å snakke om å kutte ned. Det han gikk rett på var mattetimene jeg trenger for å bestå eksamen. Han mente jeg måtte klare meg uten. Er det bare jeg som syns det blir feil?!Anonymous poster hash: 4834f...6d0
Gjest constance90 Skrevet 6. mars 2014 #2 Skrevet 6. mars 2014 Synes ikke at din skolegang skal gå utover han. Så får du "beholde" dine timer (som jeg absolutt synes du skal) så syns jeg også han kan få ha netflix og spotify hvis det er hans store hobby. Har du søkt stipend?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #3 Skrevet 6. mars 2014 Det blir helt feil at du skal kutte i kostnader i utdanning. Anonymous poster hash: c5abe...cec 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #4 Skrevet 6. mars 2014 Hvorfor skal han lide fordi du ikke klarer å finne en kollokvie eller andre måter å lære matten på? Foreslår at dere begge får beholde penger tilsvarende pengene du bruker på mattelærer. Dvs, bruker du 1000 kr på matte, beholder han 1000 kr til snus, netflix etc. Så får fellespengene gå til husleie, pasta og kneipbrød. Anonymous poster hash: 2073a...0ca 2
onyx Skrevet 6. mars 2014 #5 Skrevet 6. mars 2014 Altså, det første som bør ryke i slike budsjetter er jo røyk/snus/alkoho og byturer der man drikker seg dritings..l! Netflix/spotify er jo også typisk unødvendig, men dere kan jo se på muligheten for å beholde en av delene om det er viktig for han? Taco hver fredag er ikke umulig å få til selv på et stramt matbudsjett. Det hjelper å planlegge menyer og handleturen godt, så går det meste. Husk å benytt dere av gode tilbud, får gjerne tak i en liten fryser om dere ikke allerede har det. bak brød selv, der sparer man fort mye penger. Nei, du bør ha dine mattetimer hvis du trenger de for å bestå eksamen (men da bør du også jobbe hardt for å få det til, ellers er det bortkastede penger...) 4
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #6 Skrevet 6. mars 2014 I min bok er rekkefølgen: 1) Grunnleggende matbehov 2) Utdanning 3) "Ekstra" mat 4) Sparing 5) Litt ekstra til kjærestetid sammen . . . 99) Alt av alkohol og røyk 100) Betal-TV Anonymous poster hash: f50e5...c73 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #7 Skrevet 6. mars 2014 Hvorfor skal han lide fordi du ikke klarer å finne en kollokvie eller andre måter å lære matten på? Foreslår at dere begge får beholde penger tilsvarende pengene du bruker på mattelærer. Dvs, bruker du 1000 kr på matte, beholder han 1000 kr til snus, netflix etc. Så får fellespengene gå til husleie, pasta og kneipbrød.Anonymous poster hash: 2073a...0ca Kollokvie for S2? Det tror jeg ikke finnes. Det er ikke bare bare å lære seg selv matte. Men sånn som det er nå så må jeg bare få det til.Anonymous poster hash: 4834f...6d0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #8 Skrevet 6. mars 2014 Synes ikke at din skolegang skal gå utover han. Så får du "beholde" dine timer (som jeg absolutt synes du skal) så syns jeg også han kan få ha netflix og spotify hvis det er hans store hobby. Har du søkt stipend? Jeg har ikke rett på noen støtte av noe slag.Anonymous poster hash: 4834f...6d0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #9 Skrevet 6. mars 2014 Altså, det første som bør ryke i slike budsjetter er jo røyk/snus/alkoho og byturer der man drikker seg dritings..l! Netflix/spotify er jo også typisk unødvendig, men dere kan jo se på muligheten for å beholde en av delene om det er viktig for han? Taco hver fredag er ikke umulig å få til selv på et stramt matbudsjett. Det hjelper å planlegge menyer og handleturen godt, så går det meste. Husk å benytt dere av gode tilbud, får gjerne tak i en liten fryser om dere ikke allerede har det. bak brød selv, der sparer man fort mye penger. Nei, du bør ha dine mattetimer hvis du trenger de for å bestå eksamen (men da bør du også jobbe hardt for å få det til, ellers er det bortkastede penger...) Vi bruker ikke penger på alkohol eller byrurer. Taco og digg er den store stygge utguften i matbudsjettet. Jeg skraper i skapene for å lage mat de andre dagene. Jeg jobber hardt med matte, det koster jo flesk! Læreren mener jeg ligger ann til 6'er, noe jeg aldri har fått før, så jeg mener det er verdt det. Anonymous poster hash: 4834f...6d0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #10 Skrevet 6. mars 2014 jeg lurer på hva slags mat dere ellers spiser når dere ikke har taco? Anonymous poster hash: 67ead...a87
Bettina82 Skrevet 6. mars 2014 #11 Skrevet 6. mars 2014 Med en så dårlig økonomi som gjør at fredagstacoen ødelegger hele budsjettet, hadde jeg absolutt ikke prioritert ekstraundervisning i matte. Vil si at taco er en av de billigste måltidene vi har i løpet av uken. Hva spiser dere ellers? 4
onyx Skrevet 6. mars 2014 #12 Skrevet 6. mars 2014 Vi bruker ikke penger på alkohol eller byrurer. Taco og digg er den store stygge utguften i matbudsjettet. Jeg skraper i skapene for å lage mat de andre dagene. Jeg jobber hardt med matte, det koster jo flesk! Læreren mener jeg ligger ann til 6'er, noe jeg aldri har fått før, så jeg mener det er verdt det.Anonymous poster hash: 4834f...6d0 Og jeg tenker at den vage kategorien "digg" er den store stygge utgiften, for taco i seg selv trenger ikke bli så dyrt om man faktisk tenker seg om når man handler. Tenk over hva dere faktisk trenger av tilbehør til tacoen og om det kan gjøres enklere og billigere. F.eks. kjøper jeg selv bare tacosausen og skjell/lefser (sistnevnte lager jeg egentlig helst selv når jeg har mulighet), mens annet tilbehør som krydder kan lett erstattes med litt egenlaget mix eller annen kryddermiks som er rimeligere. Det samme gjelder å unngå alt ferdigkuttet av salat, grønnsaker og ost! Det er MYE å spare på å handle smart ! 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #13 Skrevet 6. mars 2014 jeg lurer på hva slags mat dere ellers spiser når dere ikke har taco?Anonymous poster hash: 67ead...a87 Linsesuppe, lapskaus, eggerøre, pasta med tomatsaus, salat, pastasalat, ris med poteter og karrisus, tomatsuppe, grønnsaksuppe, indisk gryterett osv. Eneste som ikke er laget fra bånn er pastaen. Anonymous poster hash: 4834f...6d0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #14 Skrevet 6. mars 2014 Med en så dårlig økonomi som gjør at fredagstacoen ødelegger hele budsjettet, hadde jeg absolutt ikke prioritert ekstraundervisning i matte. Vil si at taco er en av de billigste måltidene vi har i løpet av uken. Hva spiser dere ellers? Er taco det billigste?! hva spiser du resten av uka? Anonymous poster hash: 4834f...6d0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #15 Skrevet 6. mars 2014 Og jeg tenker at den vage kategorien "digg" er den store stygge utgiften, for taco i seg selv trenger ikke bli så dyrt om man faktisk tenker seg om når man handler. Tenk over hva dere faktisk trenger av tilbehør til tacoen og om det kan gjøres enklere og billigere. F.eks. kjøper jeg selv bare tacosausen og skjell/lefser (sistnevnte lager jeg egentlig helst selv når jeg har mulighet), mens annet tilbehør som krydder kan lett erstattes med litt egenlaget mix eller annen kryddermiks som er rimeligere. Det samme gjelder å unngå alt ferdigkuttet av salat, grønnsaker og ost! Det er MYE å spare på å handle smart ! Vi kjøper ikke noe ferdigkuttet det er bortkasta penger! Han spiser firstprice hvitost som vi fryser ned halvparten av. Kan sikkert finne billigere grønnsaker også. Tacokrydder foretrekker jeg å lage selv. Digg er bare en pose potetgull, dip og en og en halvliter brus. Men alt dette en gang i uka i en måned blir dyrt. Så jeg kutter potetgullet, for det er det stort sett jeg som spiser. Og brus skal vi klare oss fint uten Anonymous poster hash: 4834f...6d0
Nanami Skrevet 6. mars 2014 #16 Skrevet 6. mars 2014 Linsesuppe, lapskaus, eggerøre, pasta med tomatsaus, salat, pastasalat, ris med poteter og karrisus, tomatsuppe, grønnsaksuppe, indisk gryterett osv. Eneste som ikke er laget fra bånn er pastaen. Anonymous poster hash: 4834f...6d0 Ris med poteter og karrisaus? What? Tilbehør med tilbehør + saus? Ingen kan beskylde dere for å ikke spise billig hvertfall. Har for øvrig lignende problem her. Vi bruker for mye penger på tull, og med bare én inntekt resulterer det i lite mat i et par uker. Vi har begge innsett at det ikke funker nå heldigvis. Hva med at dere oppretter en felles matkonto hvor dere fører over like mye penger. Så går det til mat og fellesting, og så har dere pengene som dere har til overs for dere selv? Da kan dere prioritere dem som dere vil. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #17 Skrevet 6. mars 2014 Glemte en viktig detalj. Grunnen til at budsjettet ryker er fordi klesvaskemaskinen gikk i stykker. Utenom ny vaskemaskin så hadde det gått opp.Anonymous poster hash: 4834f...6d0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #18 Skrevet 6. mars 2014 Som jeg tolker det er han litt urettferdig. Det virker da som du allerede har kuttet noe "eget" (snusen), mens netflix og spotify er felles forsakelser. Hvorfor skal du da kutte en ekstra "egen" ting (matteundervisning), og ikke han? Her ville jeg satt opp budsjettet så grundig at det vises tydelig hvem sine inntekter som går til hva, og så får dere kutte ned sånn at det blir likt. Hvis dere bidrar omtrent likt, så får dere kutte ned omtrent likt også. Matematikkundervisning ville jeg definitivt ikke ha droppet med mindre jeg måtte for ikke å bli kastet på gata. Det er en midlertidig ting som gir uttelling i form av bestått eksamen, og bør derfor prioriteres høyt. Utgiften vil jo forsvinne så snart eksamen er over uansett. Hva slags inntekter og utgifter har dere, da? Kan dere bli flinkere til å storhandle, lage rimelig mat i større kvanta og fryse ned? Kan dere jobbe deltid og få litt høyere inntekt? Anonymous poster hash: 8968e...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #19 Skrevet 6. mars 2014 om godis er det største pengesluket da må dere ha vanvittig dårlig råd? det var jo ikke akkurat mengder med godis dere kjøper Anonymous poster hash: 67ead...a87
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #20 Skrevet 6. mars 2014 Ris med poteter og karrisaus? What? Tilbehør med tilbehør + saus? Ingen kan beskylde dere for å ikke spise billig hvertfall. Har for øvrig lignende problem her. Vi bruker for mye penger på tull, og med bare én inntekt resulterer det i lite mat i et par uker. Vi har begge innsett at det ikke funker nå heldigvis. Hva med at dere oppretter en felles matkonto hvor dere fører over like mye penger. Så går det til mat og fellesting, og så har dere pengene som dere har til overs for dere selv? Da kan dere prioritere dem som dere vil. Det er veldig godt, det må bare tilberedes riktig også har vi gjerne salat ved siden. Vi har allerede felleskonto. Men nå fikk han det til å gå opp ved å fordele kostnadene på det vi har av midler og dytte litt rundt. Altså gå utenom felleskontorutinen. Takk for alle svar, råd og tanker! Det er viktig å få innspill når ting kjører seg fast Anonymous poster hash: 4834f...6d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå