Gå til innhold

Hesteutstyr

Anbefalte innlegg

Gjest Guilty
Skrevet

Hvilket hesteutstyr er dere mest fornøyd med? Dette gjelder alt fra hodelag, bitt, sal, grimer, dekken, stelleutstyr osv.

Gjerne skriv en begrunnelse, spesielt på sal, hodelag og bitt(og om hesten er følsom/hard i munnen). Hvor det kan kjøpes hadde også vært fint :)

Det er så mye der ute og det kan være greit med litt inspirasjon selv om det såklart avhenger fra hest til hest :)

Videoannonse
Annonse
Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Fin tråd for oss hestefolk!

Av hodelag er jeg glad i merkene Fákur, àstund og Top Reiter.

Jeg er glad i Tølthester, prestige og Draupnir sine saler, men det viktigste er jo at salen passer hesten.

Av bitt er det viktigste at str er riktig. Mange tror at bittet skal stikke ut på sidene, men det er feil. Det skal ligge helt utstrakt i munnen og inntil munnvikene. Skal ikke følge etter om du tar i den ene ringen. Jeg bruker bare milde bitt, stort sett rette og tredelte bitt som ikke er tykkere enn 12 mm. Hestene mine er fine i munnen og alle bruker 9,5 i bitt. Islandshester alle sammen. Jeg forakter Pessoa og andre ustabile bitt. Det skal aldri inn i mine hesters munn!

Av dekken bruker jeg bucas, horseware og weatherbeeta. Gode dekken som holder evig.

Av stelleutstyr foretrekker jeg naturbørster. CDM og absorbine er gode merker på pleiemidler.

Endret av RusaPåBrus
Skrevet (endret)

Elsker Christ Iberica-barbakkpaden min. Myk og god, beskytter hestens rygg litt, men det er fortsatt veldig lett å føle alle bevegelser. Fra freehorse.no.

Er ikke så glad i saler, men min Desmond O'Brien Deluxe fra Deuber und Partner er den beste jeg har hatt hittil. Superlett å justere bomvidde selv, selve bommen er laget av laminert lær og tilpasses dermed høstens rygg bedre enn tradisjonelle bomsaler. Du får ikke "jukset" deg til bedre sits ved hjelp av kneputer som holder bena i posisjon, så det er en liten overgang for de fleste - men veldig bra for deg. :) Bestilte min fra freehorse.

Hodelag er jeg ikke så nøye med så lenge det er mykt og har god kvalitet. Akkurat nå har jeg et enkelt hodelag fra freehorse med semikapsun til hverdagsbruk.

Kapsun fra Deuber und Partner. Veldig god. Når jeg en eller annen gang har råd skal jeg bestille håndsydd fra baroqueimport.no da, de er veeeeldig fine... Fra freehorse.

De gangene jeg bruker bitt er det kapsun og stang sammen. Har Renaissance-bittet som er utviklet av Bent Branderup. Hesten min er ekstremt følsom, både i munnen og for press på neserygg, så han har som regel ganske klare meninger om bitt. Så ganske kjapt et mønster, han var helt rævva med Alta Escuela, helt fantastisk med Renaissance, hver eneste gang. ;) Til min lommeboks fortvilelse.

Også fra freehorse.

... Ja, glad i freehorse! Er ikke så lett å finne fint barokkutstyr.

Liker aller best Bucas-dekken. Passformen er flott for min herremann, puster bra, tåler mye, og stay dry-foret er genialt. Har noen Horseware som også er fine, men de slår ikke Bucas.

Kjøpt forskjellige steder.

Andre småtterier har jeg ingen spesielle meninger om, kjøper grimer, børster og slike ting fra tilfeldige merker.

Endret av Gaea
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Stubben hodelag og tøyler (ikke salene). Har noen Stubben lærtøyler som er ca 20 år og like hele og så myke og gode.

Magic Ettellerannet. De plastikkbørstene. De er gullegode på dekkenløse hester.

B2B ridebukser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...