Gå til innhold

"Begrens rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt".

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
Det er lurt å tenke over hva slags kjøtt du velger, hvor mye og hvor ofte du spiser det. Rene råvarer er et bedre valg enn bearbeidet kjøtt.

• Velg hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt.
  • Begrens mengden av bearbeidede kjøttprodukter som er røkt,
    saltet eller konservert med nitrat eller nitritt, som for eksempel bacon eller spekepølse.
  • Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe, sau og geit.
  • Velg fortrinnsvis nøkkelhullsmerket kjøtt og kjøttprodukter.

http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/Sider/default.aspx

Hva annet enn fisk og kylling kan jeg spise med god samvittighet?!

Anonymous poster hash: eb933...097
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke spise noe kjøtt med god samvittighet, dessverre. Spesielt ikke kylling.

Anonymous poster hash: c3e0d...0c4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bønner, linser :)

Anonymous poster hash: 3a72f...c3b
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvskutt and. Eller så ville jeg holdt meg til belgvekster. Av fisk er sild og makrell fornuftige valg - men kylling utgår virkelig om man ikke velger økologisk!

Anonymous poster hash: c8982...257
  • Liker 3
Skrevet
De rådene der er blant ting som irriterer meg. Her slår man sammen "rødt kjøtt" og "bearbeidet kjøtt", og det man egentlig mener å advare mot, er tilsetningsstoffer og altfor hardt stekt kjøtt. Fett fra dyr er ikke farlig, og vi må få energi fra det vi spiser, det vil være både karbohydrat, fett og protein. Magert kjøtt er dyrt og sløsing med ressurser (noen ganger ser jeg at det anbefales - tilogmed fattige - å fjerne fettrand fra koteletter og skinn fra kylling, og da grøsser jeg).
Nøkkelhullsmerkingen bidrar ytterligere til å fordumme oss. Det er ganske tilfeldig hvilke varer som får nøkkelhull, kriteriene er tildels meningsløse og motstridende (det skal være lite fett, men mye umettet fett, feks). Dessuten: Rene råvarer, som per definisjon oppfyller kravene, har det sjelden, og billigmerkene nesten aldri, selv om de har samme ingredienser og næringsinnhold som de store merkene.
Nå er det også andre aspekter enn ernæring som er viktige for folk, også økonomi, smak, livssituasjon, miljø, rettferdig handel og dyrevelferd. Synes ikke det blir tatt tilstrekkelig hensyn til når råd blir gitt.
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Og hva er egentlig rent kjøtt med alle de tilsetningstoffene i dyreforet?

Anonymous poster hash: e995e...0d9
  • Liker 1
Skrevet

De rådene der er blant ting som irriterer meg. Her slår man sammen "rødt kjøtt" og "bearbeidet kjøtt", og det man egentlig mener å advare mot, er tilsetningsstoffer og altfor hardt stekt kjøtt. Fett fra dyr er ikke farlig, og vi må få energi fra det vi spiser, det vil være både karbohydrat, fett og protein. Magert kjøtt er dyrt og sløsing med ressurser (noen ganger ser jeg at det anbefales - tilogmed fattige - å fjerne fettrand fra koteletter og skinn fra kylling, og da grøsser jeg).
Nøkkelhullsmerkingen bidrar ytterligere til å fordumme oss. Det er ganske tilfeldig hvilke varer som får nøkkelhull, kriteriene er tildels meningsløse og motstridende (det skal være lite fett, men mye umettet fett, feks). Dessuten: Rene råvarer, som per definisjon oppfyller kravene, har det sjelden, og billigmerkene nesten aldri, selv om de har samme ingredienser og næringsinnhold som de store merkene.
Nå er det også andre aspekter enn ernæring som er viktige for folk, også økonomi, smak, livssituasjon, miljø, rettferdig handel og dyrevelferd. Synes ikke det blir tatt tilstrekkelig hensyn til når råd blir gitt.

Er så enig! Myndighetenes råd og merking er i grunnen mer missvisende og forvirrende enn de er til hjelp for å gjøre gode valg for en sunn livsstil.

• Liker 2
Skrevet

Problemet er at de som lager forskningen også slår sammen rødt kjøtt med bearbeidet kjøtt. Dette henger igjen videre i anbefalingene.

Isolerer man rødt kjøtt, spesielt om man isolerer ut fra dyr som ikke spiser frankenkorn og kunstig kraftfôr, så vil man sannsynligvis ikke finne sammenhengen.

Det er også pussig at man aldri nevner stekt mat da dette også har en sammenheng med kreft. Og så vidt jeg vet kan man også steke fisk og hvitt kjøtt.

Det er også latterlig at oppdrettsfisk ikke er nevnt med et ord. Det beviser at disse anbefalingene er politisk motivert og ikke for optimal helse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at de som lager forskningen også slår sammen rødt kjøtt med bearbeidet kjøtt. Dette henger igjen videre i anbefalingene.

Isolerer man rødt kjøtt, spesielt om man isolerer ut fra dyr som ikke spiser frankenkorn og kunstig kraftfôr, så vil man sannsynligvis ikke finne sammenhengen.

Det er også pussig at man aldri nevner stekt mat da dette også har en sammenheng med kreft. Og så vidt jeg vet kan man også steke fisk og hvitt kjøtt.

Det er også latterlig at oppdrettsfisk ikke er nevnt med et ord. Det beviser at disse anbefalingene er politisk motivert og ikke for optimal helse.

Nemlig. En liten kommentar da: Brent kjøtt og ikke bare stekt kjøtt. Steker du forsiktig så går det greit.

Anonymous poster hash: 555be...757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...