Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann :) Lurte på om noen kunne hjelpe litt..Samboeren min ble sterilisert for åtte år siden,vi hadde da fått to barn på under to år. Etter som tida har gått,har vi fått lyst på flere barn.Jeg har lest på nette,men d står så mye,blir nesten mer forvirra igrunn ;) Foruten refertilisering,hvilken muligheter har vi? Har lest om noe som heter pesa/tesa..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøverørsbehandling

Det som gjøres er at sædcellene blandes med eggceller utenfor kroppen, og det befruktede egg legges inn i livmoren. Graviditet lykkes i ca. 30 %; av tilfellene, men prosedyren kan gjentas.

Etter den norske loven er det nå tillat å hente ut modne sædceller fra testikkel (TESA, dvs. Testicular Sperm Aspiration). Dette gjørs i lokalbedøvelsen, og på samme dagen hvor kvinnen kommer for egg-uttak (etter hun har gjennomgått en hormonbehandling før).
Etter egguthentning skjer befruktningen ved at en sædcelle føres direkte inn i egget under mikroskopet, noe som kalles mikroininjeksjon (ICSI).

Skrevet

prøverørsbehandling

Det som gjøres er at sædcellene blandes med eggceller utenfor kroppen, og det befruktede egg legges inn i livmoren. Graviditet lykkes i ca. 30 %; av tilfellene, men prosedyren kan gjentas.

Etter den norske loven er det nå tillat å hente ut modne sædceller fra testikkel (TESA, dvs. Testicular Sperm Aspiration). Dette gjørs i lokalbedøvelsen, og på samme dagen hvor kvinnen kommer for egg-uttak (etter hun har gjennomgått en hormonbehandling før).

Etter egguthentning skjer befruktningen ved at en sædcelle føres direkte inn i egget under mikroskopet, noe som kalles mikroininjeksjon (ICSI).

Takk for svar :)

Skrevet

Hva koster dette forresten?På offentlig klinikk? Ingenting galt med verken meg eller han,må jeg ta sprøyter/medisin for der?

Skrevet

Hva koster dette forresten?På offentlig klinikk? Ingenting galt med verken meg eller han,må jeg ta sprøyter/medisin for der?

Jeg er usikker på om man kvalifiserer til prøverør i det offentlige når den ene parten er frivillig sterilisert. En rask telefon vil avklare det for dere.

Selv om de kan hente ut sæd av han kirurgisk mener jeg de må gjennomføre forsøk som IVF/ICSI, da de ikke får de mengdene de behøver for inseminering. Det krever mer omfattende medisinering av deg da man også må hente ut egg og gjennomføre befruktningen utenfor livmoren.

Dersom dere får det offentlig koster det ca 15 000 i medisiner + 1 500 for egginnset + diverse småkostnader som oppstår. Du må gjennom hormonstimulering (sprøyter i minst to uker) og egguttak (gjøres som dagpasient under lokalbedøvelse), i tillegg til oppfølgingstimer etterhvert.

Privat koster det ca 15 000 i medisiner pr forsøk, og 25 000 - 35 000 pr enkeltforsøk. Men det lønner seg ofte å kjøpe en tre-pakk med forsøk, da mange ikke lykkes på første.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...