AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Vi ønsker å gifte oss i en kirke i Oslo, er det noen som har erfaringer med Oslo-kirkene? :-) Vi ser aller helst etter en kirke som "ser ut som en kirke", altså en litt eldre kirke i klassisk stil, og helst som ligger litt skjermet fra bybildet. Noen tips? Er det sånn at vi må bo i kirkens område for å kunne gifte oss der, slik at vi egentlig bare har én kirke vi kan gifte oss i?Anonymous poster hash: 3891f...383
Gjest constance90 Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Nei du må ikke gifte deg i den meningheten du tilhører. Men du får gratis vielse om du gjør. Så du må bare betale for din vigelse i kirken du ønsker. Og så gjør du gjerne godt i å booke tidlig. Utseende på kirker kjenner jeg desverre ikke til. Søk gjerne på stavkirker i området.
*Frida* Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Eg har vore i vielse i Sagene kirke, den var flott! Det var ikkje der brudeparet budde, men eg veit ikkje om den var betalt for. Kyrkja var overraskande lita inni, og veldig tradisjonell. Er det nokon stavkyrkjer i Oslo, Constanse?
Gjest constance90 Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Eg har vore i vielse i Sagene kirke, den var flott! Det var ikkje der brudeparet budde, men eg veit ikkje om den var betalt for. Kyrkja var overraskande lita inni, og veldig tradisjonell. Er det nokon stavkyrkjer i Oslo, Constanse? Tviler på i sentrum. Må nok litt utenfor. Jeg tenkte mer at det er tradisjonele, pene kirker som TS kikket etter.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 Ååååh, tusen takk! Sagene Kirke så jo bare helt nydelig ut, akkurat noe sånt jeg kunne tenkt meg. Eneste negative med den var at den så ut til å ligge veldig sentralt, med byen veldig tett på. Litt skeptisk til å være midtpunkt hele dagen i utgangspunktet, så litt redd det føles enda skumlere med masse fremmede folk som vandrer rundt og ser rart på oss... Jeg har også funnet Vestre Aker Kirke og Østre Aker Kirke, begge ser "klassiske" ut og ser ut til å ligge litt fratrukket fra veien... Er det noen som har vært i bryllup i noen av disse kirkene? Så bra at man kan velge kirke relativt fritt, om de prisene jeg fant stemte så var jo det en veldig akseptabel sum sammenliknet med alle de andre kostnadene forbundet med bryllupet... Anonymous poster hash: 3891f...383
CC* Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 Maridalen kirke, liten, intim, hvit trekirke som ligger ved Maridalsvannet. Også har du Holmenkollen kapell, men det er populært og relativt dyrt dersom du ikke sokner til den kirken... Tror også deg er Østre Aker kirke hvor du må søke skriftlig for å få gifte deg der dersom du ikke sokner til kirken, fordi den er så populær.
Emelisse Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 Gamle Aker er flott, men mener man også der må sokne til kirken på grunn av etterspørselen. Ellers er det jo Fagerborg kirke. Det er mulig det går an å benytte stavkirken som står på Folkemuseet også.
Rainbow Skrevet 6. mars 2014 #8 Skrevet 6. mars 2014 Ikke vært i bryllup der, men har familiegravsted på Østre Aker kirke og har vært der i begravelse og på julaften. Det er en veldig flott og stor kirke. Ligger på en topp, så man får byen litt på avstand. Inne er det gammeldagse trebenker og søyler, rødt teppe i midtgangen og store glassvinduer. Den ligger rolig til og det er flere steder man kan ta bilder der uten å få med kirkegården. Hvis jeg skulle gifta meg i en kirke hadde jeg valgt den!
Pippi27 Skrevet 26. mars 2014 #9 Skrevet 26. mars 2014 Hvis du sokner til kirken kan du bestille 12 måneder før vielsesdato. Hvis ikke, må du vente til 6 måneder før. Og da er de mest populære datoene gjerne tatt... Uranienborg og fagerborg erflotte kirker:)
ashera Skrevet 28. mars 2014 #10 Skrevet 28. mars 2014 (endret) Eg har vore i vielse i Sagene kirke, den var flott! Det var ikkje der brudeparet budde, men eg veit ikkje om den var betalt for. Kyrkja var overraskande lita inni, og veldig tradisjonell. Er det nokon stavkyrkjer i Oslo, Constanse? På folkemuseet på Bygdøy står Gol stavkirke! Endret 28. mars 2014 av ashera
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå