AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Jeg har brukt opp mine rettigheter på sykepenger fra Nav etter å ha slitt med mye sykdom de siste årene. Har slitt med å få diagnose og derfor har ting blitt som det er. Max datoen min var i september, og siden i oktober har jeg blitt trukket i lønn da jeg har vært syk utover arbeidsgiver perioden som er 16 dager. Problemet er at jeg aldri rekker å opparbeide meg de 16 dagene igjen før jeg blir syk igjen. Så er blitt trekt alt mellom 2 og 5 dager hver mnd. Å det begynner nå virkelig å tære på ett allerede presset budsjett. Denne mnd blir jeg trukket hele 7 dager, og har ingen aning om hvordan jeg skal få ting til å gå rundt. Skal etter mye om og men fra Nav nå søke på Aap, men det er jo ikke gjort på dagen. Er det noen mulighet til å få annen sosial hjelp for å rett og slett betalt regninger og kjøpt mat denne mnd?Anonymous poster hash: e87d9...bac
Infinite Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 (endret) Jeg har brukt opp mine rettigheter på sykepenger fra Nav etter å ha slitt med mye sykdom de siste årene. Har slitt med å få diagnose og derfor har ting blitt som det er. Max datoen min var i september, og siden i oktober har jeg blitt trukket i lønn da jeg har vært syk utover arbeidsgiver perioden som er 16 dager. Problemet er at jeg aldri rekker å opparbeide meg de 16 dagene igjen før jeg blir syk igjen. Så er blitt trekt alt mellom 2 og 5 dager hver mnd. Å det begynner nå virkelig å tære på ett allerede presset budsjett. Denne mnd blir jeg trukket hele 7 dager, og har ingen aning om hvordan jeg skal få ting til å gå rundt. Skal etter mye om og men fra Nav nå søke på Aap, men det er jo ikke gjort på dagen. Er det noen mulighet til å få annen sosial hjelp for å rett og slett betalt regninger og kjøpt mat denne mnd?Anonymous poster hash: e87d9...bac Hvis du kan dokumentere at du ikke har penger til mat, så har du hvertfall krav på å få penger til det (regner med at det da blir sosialhjelp?). Alle har jo krav på livsopphold. Om du ikke får sosialhjelp, så får du i hvertfall nødhjelp. Det er omtrent ingenting, men det skal i hvertfall være nok til mat. Endret 5. mars 2014 av Infinite
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Du har krav på livsopphold fra nav hvis du ikke har annen inntekt.
Raquelle Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Jeg har jo fast 100% stilling, så har jo jobb. Problemet er at jeg blir trukket 7 dager i lønn denne mnd. Så får ikke mer enn max 10.000 kr utbetalt denne mnd, etter at skatt osv er trukket. Får 1928 kr i grunnstønad pga cøliaki, så alt i alt max 11928 kr. Å da jeg har betalt husleie, forsikring og lån sitter jeg igjen med 1000,- som da skal dekke strøm, mob, internett og mat. Som for meg med cøliaki er dyrt. Det går jo som sagt ikke rundt. Ikke får jeg fryst lånet heller, da jeg alt har gjort det for å få det til å gå rundt andre mnd i det siste.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 Kom deg nedover til NAV med det regnestykket i morgen den dag. For er de medgjørlige så skal du få resten sånn at du får minste sats i livsopphold i kommunen du bor.
Raquelle Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 Planen er å dra dit i morgen for da har jeg fått tidlig vakt på jobb, nettopp for å gjøre det. Tusen takk for svar
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 Jeg har brukt opp mine rettigheter på sykepenger fra Nav etter å ha slitt med mye sykdom de siste årene. Har slitt med å få diagnose og derfor har ting blitt som det er. Max datoen min var i september, og siden i oktober har jeg blitt trukket i lønn da jeg har vært syk utover arbeidsgiver perioden som er 16 dager. Problemet er at jeg aldri rekker å opparbeide meg de 16 dagene igjen før jeg blir syk igjen. Så er blitt trekt alt mellom 2 og 5 dager hver mnd. Å det begynner nå virkelig å tære på ett allerede presset budsjett. Denne mnd blir jeg trukket hele 7 dager, og har ingen aning om hvordan jeg skal få ting til å gå rundt. Skal etter mye om og men fra Nav nå søke på Aap, men det er jo ikke gjort på dagen. Er det noen mulighet til å få annen sosial hjelp for å rett og slett betalt regninger og kjøpt mat denne mnd?Anonymous poster hash: e87d9...bac For å få aap må du ha nedsatt arbeidsevne pga skade, sykdom eller lyte med minst 50%. Om du har 100% stilling og klarer å jobbe 13 av 20 dager er jo ikke arbeidsevnen din nedsatt med så mye.... Hvorvidt du kan få noen sosialhjelp kommer an på din totalsituasjon, sosialstønad er aller siste utvei etter at alt annet er forsøkt.. Har du egne midler må du bruke disse først, har du regninger du ikke får betalt må du snakke med kreditor og forsøke å få de utsatt og delt opp f.eks.... Men ta kontakt med nav så får du mer veiledning i forhold til din situasjon og hva som kan være aktuelt for deg.. Anonymous poster hash: aae33...3ce 1
Raquelle Skrevet 5. mars 2014 #8 Skrevet 5. mars 2014 (endret) For å få aap må du ha nedsatt arbeidsevne pga skade, sykdom eller lyte med minst 50%. Om du har 100% stilling og klarer å jobbe 13 av 20 dager er jo ikke arbeidsevnen din nedsatt med så mye.... Hvorvidt du kan få noen sosialhjelp kommer an på din totalsituasjon, sosialstønad er aller siste utvei etter at alt annet er forsøkt.. Har du egne midler må du bruke disse først, har du regninger du ikke får betalt må du snakke med kreditor og forsøke å få de utsatt og delt opp f.eks.... Men ta kontakt med nav så får du mer veiledning i forhold til din situasjon og hva som kan være aktuelt for deg.. Har vært syk mer enn det, men får jo dekket de 16 første dagene, da de går på arbeidsgiver. Nå har arbeidsgiver også fått fritak fra arbeidsgiver perioden siden jeg er så mye syk. Er snakk om 7 dager etter de 16 dagene. Å de blir jeg trekt for. Mnd er veldig forskjellige for meg, og det har vært ett problem. En mnd er jeg syk nesten hele mnd, mens en mnd jeg er heldig er jeg borte 6-7 dager. Å de mnd har det vært få av gitt :/ Så jeg har falt mellom å være for syk til å jobbe, men for frisk for aap. Men nå har Nav insett at jeg må videreutredes, og at jobben jeg står i nå ikke er bra for meg pga smittepress da kroppen min allerede er svak pga annen sykdom. Jobber i barnehage, så får alt av smitte oppå det andre jeg sliter med. Siden jeg har fått mindre hver mnd siden i oktober har jwg fått fryst lån, utsatt regninger osv så mye at det nå ikke er mulig. Å sparekontoen er tom for lenge siden. Hadde jeg ikke fått lånt penger av mamma denne mnd hadde det ikke gått rundt denne mnd heller. Så nå er det liksom siste utvei Anonymous poster hash: aae33...3ce Endret 5. mars 2014 av Raquelle
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2014 #9 Skrevet 6. mars 2014 For å få aap må du ha nedsatt arbeidsevne pga skade, sykdom eller lyte med minst 50%. Om du har 100% stilling og klarer å jobbe 13 av 20 dager er jo ikke arbeidsevnen din nedsatt med så mye.... Hvorvidt du kan få noen sosialhjelp kommer an på din totalsituasjon, sosialstønad er aller siste utvei etter at alt annet er forsøkt.. Har du egne midler må du bruke disse først, har du regninger du ikke får betalt må du snakke med kreditor og forsøke å få de utsatt og delt opp f.eks.... Men ta kontakt med nav så får du mer veiledning i forhold til din situasjon og hva som kan være aktuelt for deg.. Anonymous poster hash: aae33...3ce Det der blir for dumt, man må alltid råde folk til å komme seg nedover til NAV med en gang, rett og slett pga NAV dekker ikke gjeld f.eks. Så hvis man har prøvd "alt" og det går på håret i noen måneder før man går på en smell pga det stod mellom husleia og mat, så får man ikke husleiegjelden dekket og må dekke differansen av livsoppholdet. Og da er man jo ofte like langt. 1
Raquelle Skrevet 6. mars 2014 #10 Skrevet 6. mars 2014 Det der blir for dumt, man må alltid råde folk til å komme seg nedover til NAV med en gang, rett og slett pga NAV dekker ikke gjeld f.eks. Så hvis man har prøvd "alt" og det går på håret i noen måneder før man går på en smell pga det stod mellom husleia og mat, så får man ikke husleiegjelden dekket og må dekke differansen av livsoppholdet. Og da er man jo ofte like langt. Takk Gjest Det har virkelig gått på håret noen mnd, og som sagt så har det begynt å tære på alt. Dette hjelper ikke akkurat på helsa heller. Å er likson måte på hvor lenge man får utsatt regninger og lån. Å for meg er det å få hjelp fra Nav på denne måten absolutt siste utvei, men akkurat nå har jeg ikke noe annet valg. Ringte dit i dag, og jeg skulle samle det jeg hadde av dokumentasjon og bare komme ned. Så skulle de hjelpe meg med alt av papirer.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2014 #11 Skrevet 6. mars 2014 Takk Gjest Det har virkelig gått på håret noen mnd, og som sagt så har det begynt å tære på alt. Dette hjelper ikke akkurat på helsa heller. Å er likson måte på hvor lenge man får utsatt regninger og lån. Å for meg er det å få hjelp fra Nav på denne måten absolutt siste utvei, men akkurat nå har jeg ikke noe annet valg. Ringte dit i dag, og jeg skulle samle det jeg hadde av dokumentasjon og bare komme ned. Så skulle de hjelpe meg med alt av papirer. Høres bra ut. Får du ikke hjelp, så mail meg vedtaket, så skal jeg hjelpe deg med klagen. 5
Raquelle Skrevet 6. mars 2014 #12 Skrevet 6. mars 2014 Høres bra ut. Får du ikke hjelp, så mail meg vedtaket, så skal jeg hjelpe deg med klagen. Det skal jeg gjøre... Ser ut til at jeg skal dit på mandag. Så skal fortelle hvordan det går etter at jeg har vært der
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2014 #13 Skrevet 6. mars 2014 Det skal jeg gjøre... Ser ut til at jeg skal dit på mandag. Så skal fortelle hvordan det går etter at jeg har vært der Høres bra ut.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #14 Skrevet 8. mars 2014 Kom deg nedover til NAV med det regnestykket i morgen den dag. For er de medgjørlige så skal du få resten sånn at du får minste sats i livsopphold i kommunen du bor. Det har da ingenting med å være medgjørlig å gjøre. NAV foretar en økonomisk beregning og supplerer utfra dette. Tallene taler for seg selv. Det har ingenting med å være medgjørlig eller ikke. Statens veiledende norm for enslige personer er for 2014 kroner 5.600. Dersom man trekker fra en nøktern husleie og andre godkjente utgifter (innboforsikring, strøm, barnehage, SFO) og står igjen med mindre enn 5.600 til livsopphold (mat, klær, transport, internett, telefon, aktiviteter) vil man få supplert mellomlegget opp til 5.600 (mrk din kommune kan ha fastsatt en høyere sats enn 5.600. 5.600 er minstesatsen) Anonymous poster hash: 29519...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #15 Skrevet 8. mars 2014 Høres bra ut. Får du ikke hjelp, så mail meg vedtaket, så skal jeg hjelpe deg med klagen. Og hvordan i herrens navn skal du kunne hjelpe henne med klagen når du ikke aner noe om bakgrunnen for hennes sak? Og hvordan er du kvalifisert til å hjelpe henne med en klage på sosialhjelp? Anonymous poster hash: 29519...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #16 Skrevet 8. mars 2014 Og hvordan i herrens navn skal du kunne hjelpe henne med klagen når du ikke aner noe om bakgrunnen for hennes sak? Og hvordan er du kvalifisert til å hjelpe henne med en klage på sosialhjelp? Anonymous poster hash: 29519...2ef Det er da fort gjort å sette seg inn i saken, så lenge man får noen facts. Og noen av oss har skrevet sosiale klager før, og vet hvordan vi bruker sosialloven og hvordan vi skal formulere oss. Anonymous poster hash: 1a156...7f2
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2014 #17 Skrevet 8. mars 2014 Og hvordan i herrens navn skal du kunne hjelpe henne med klagen når du ikke aner noe om bakgrunnen for hennes sak? Og hvordan er du kvalifisert til å hjelpe henne med en klage på sosialhjelp? Anonymous poster hash: 29519...2ef Det skulle du likt å vite.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2014 #18 Skrevet 8. mars 2014 Det har da ingenting med å være medgjørlig å gjøre. NAV foretar en økonomisk beregning og supplerer utfra dette. Tallene taler for seg selv. Det har ingenting med å være medgjørlig eller ikke. Statens veiledende norm for enslige personer er for 2014 kroner 5.600. Dersom man trekker fra en nøktern husleie og andre godkjente utgifter (innboforsikring, strøm, barnehage, SFO) og står igjen med mindre enn 5.600 til livsopphold (mat, klær, transport, internett, telefon, aktiviteter) vil man få supplert mellomlegget opp til 5.600 (mrk din kommune kan ha fastsatt en høyere sats enn 5.600. 5.600 er minstesatsen) Anonymous poster hash: 29519...2ef Jeg har husleie på 6100, men den er inkludert oppvarming og varmtvann. Å siden jeg bor i Oslo, og alene er ikke det dyrt. Den er faktisk billig med tanke på hvor jeg bor. Men har jo lån på 4400,- som jeg er usikker på om de regner med, siden de ikke dekker gjeld?Anonymous poster hash: e87d9...bac
Neteas Skrevet 9. mars 2014 #19 Skrevet 9. mars 2014 Lånet må gå av det de ser på som livsopphold... Så om livsoppholdet ditt blir satt til fks 5600, så bestemmer du selv hva du vil bruke de pengene på. Så om du velger å bruke 4400 av de pengene på lånet, er det ditt valg, og du sitter igjen med 1200 kr, som også skal dekke lisens, tvpakker, internett og telefon.. Noe som også faller under utgifter i livsoppholdet.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #20 Skrevet 9. mars 2014 Er det boliglån det er tale om? Isåfall bør du legge ved dokumentasjon på at du ikke får avdragsfritak fra banken. NAV kan i visse tilfeller dekke rentene på boliglånet. Innboforsikring vil også dekkes av NAV, men det er jo ikke store summen i måneden. Ellers hørtes husleien din helt greit ut, den kan nok legges inn som godkjent utgift. Så er vel det store spm om de legger inn avdragene som godkjent utgift. Gjør de det vil du kunne få støtte med noen tusenlapper i måneden. Anser de lånet som å være en del av livsoppholdet blir det nok ikke så mye du får i støtte. Anonymous poster hash: 29519...2ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå