AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Skal i CT undersøkelse og sliter veldigt med klaustrofobi, så kan jeg få med meg ledsager på reisen og inne under undersøkelsen? Sist jeg skulle ta MR måtte jeg ha beroligende og var hysterisk :-( så vil nå ha med kjæresten min, noen andre med klaustrofobi her inne og vet?? og kan jeg ha han med meg helt inn i rommet? Anonymous poster hash: 499d3...3a5
Gjest Jørild Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 CT er ikke klaustrofobisk, det er det kun MR som er. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 ja men det er samme konsept, som en MR, bare innholdet er annerledes I maskin, det er like trangt å du føres inn i en maskin.. ts Anonymous poster hash: 499d3...3a5
Gjest Jørild Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 http://www.digitaltrends.com/cool-tech/number-of-ct-scans-have-risen-330-percent-in-12-years/#!yvhBF Det er jo ikke like trangt, CT er en runding, mens MR er et "rør" 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 jeg har vært i både CT og MR. og CT er langt fra så ille som MR. og jeg sliter også med klaustrofobi. men klarer å styre meg. heldigvis. lykke til TS Anonymous poster hash: 9873f...8a2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 CT går veldig fort Du kan ikke ha med noen inn på rommet pga strålingen Du blir scannet to ganger under en CT-undersøkelse. Første gangen så kjøres det en "scout" som er en pre-scan på en måte. Med disse bildene planlegges den ordentlige scanningen. Den første scannen er over på noen sekunder Den andre scannen kan ta alt fra 5 sekunder til 30 sekunder avhengig av hva som skal scannes CT-maskinen kalles en smultring, nettopp fordi den ser ut som det, er som en gedigen smultring og omtrent 80-90 cm tykk så du får ikke noen klaustrofobiske følelser av den som ved MR som er en tunnel Snakk med radiografen som skal ta bildene. kikk på maskinen og pust godt. Hvis du sier fra til radiografen at du er litt nervøs pleier jeg hvertfall og legge pasienten på bordet og kjøre det gjennom maskinen som den gjør under en scanning så pasienten vet hva som skjer. Pleier å fungere veldig godt og jeg har aldri vært borti noen som ikke har fått gjennomføre undersøkelsen pga klaustrofobi. Det er over før du vet det Lykke til Anonymous poster hash: 7be49...3f7
reiseglad Skrevet 5. mars 2014 #8 Skrevet 5. mars 2014 Du rekker ikke å kjenne på klaustrofobien din før bildene er tatt, det går så mye raskere med CT. Og ikke er det trangt heller! Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå