AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Hei! Jeg var ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste denne tråden, men føles mest riktig å poste den her. Det er nesten tre måneder siden jeg fødte og allerede nå tvinger nav meg ut i jobb. Fordi jeg ikke har opparbeidet meg permisjon mens jeg var gravid(pga kraftig svangerskapskvalme i 4 måneder og bekkenløsning fra helvette de tre siste månedene), så skal jeg straffes. Jeg må ut i jobb 1-2 ganger i uken, eller i hvertfall søke 2 ganger i uken frem til jeg får jobb, for å få penger av nav. Og siden faren går på skole en gang i uken og jobber hver tredje helg + som regel en ekstra vakt eller to i uken, så finner ikke de det urimlig at han kan være hjemme med barnet. Jeg får ikke til å pumpe og har ikke noe særlig lyst til å gi mme så tidlig. Har hatt depresjon og angst før, men har vært bra lenge.. Siden jeg ikke føler meg klar for å gå inn i arbeid, men de presser meg, har angsten begynt å blusse opp igjen. Ringte legen min og spurte om jeg kunne få et skriv om at jeg ikke var klar, men de kunne ikke hjelpe meg, siden de trodde at det ville bli avslått av nav. Ringte nav i går, nei, de kunne ikke hjelpe meg. Hvis jeg skulle få penger av de, måtte jeg søke på jobb 2 ganger i uken, og få meg jobb etterhvert. Jeg er rådløs og aner ikke hva jeg skal gjøre Har verken sagt til legen eller nav at det er angsten som er tilbake igjen, for jeg er livredd for at barnevernet skal bli innblandet. Herregud jeg føler meg så dum når jeg poster dette her, men jeg håper virkelig noen kan hjelpe. Er det noen som vet hva slags rettigheter jeg har, som kanskje har vært i samme eller lignende situasjon? Anonymous poster hash: 39597...d0e
Pengebingen Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Har du vært i arbeid i 6 av de 10 siste månedene før fødsel? Eller har du gått arbeidsledig hele veien? Har du vært arbeidsledig har du ikke rett på permisjon men skal ha fått et engangsbeløp, og du blir nok fortsatt ansett som arbeidsledig, noe som krever aktivitet for å få støtte hos NAV, det er jo riktig. Har du vært i arbeid kan du ha rett på foreldrepenger og NAV kan ha gjort en feil. Dokumenter med lønnsslipper at du har vært i arbeid 6 av siste 10 måneder, og at du har tjent nok til å ha rettigheter. Alternativt så melder deg ikke som arbeidsledig, får du ikke støtte, og går hjemme med barnet enda en stund? Få far ut i fullt arbeid, så lar vel det seg gjøre? Hvis ikke må han passe barnet ved behov så du kan fylle NAVs krav til aktivitet som arbeidssøker - dersom dere vil ha støtte fra NAV. Er ikke ekspert, men det er slik jeg har forstått reglene. Mulig det finnes unntak.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Hvis du vil ha penger av nav så er det klart du må gjøre det som kreves, hvis ikke kan du heller ikke forvente å få økonomisk støtte. Grunnen til at folk opparbeider seg rett til permisjonspenger er jo nettopp å ha noe å leve av når de er hjemme med babyen, du kan ikke forlange det samme når du ikke har opparbeidet deg rettigheter til det. Det burde da virkelig ikke være en overraskelse? Hvis du vil være hjemme så kan du heller ikke forvente å få penger av nav, da må dere leve av det samboeren din får inn. Anonymous poster hash: 544ce...689 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Hvis du ikke har vært i jobb, har du jo dessverre ikke opptjent deg permisjonsrettigheter. Jeg kjenner ikke reglene for unntak, men det jeg vet, er at du må si fra om den reelle situasjonen for at folk i det hele tatt kan forsøke å hjelpe deg. Å hemmeligholde angstproblematikken din er bare dumt i denne situasjonen, for det er det som er ditt eneste gyldige argument. At du ikke vil gi morsmelkserstatning eller at dere vil at du skal være hjemme og ikke far, er deres private prioriteringer og ikke statens ansvar å finansiere. Jeg vil nok anbefale at du ikke argumenterer med de tingene, for det gir et dårlig inntrykk. Hvorfor er du redd for at barnevernet skal innblandes? Det er mange foreldre med angstproblemer som fungerer helt fint som omsorgspersoner, det er ikke slik at man automatisk svartelistes. Og hvorfor vil du ikke søke på jobb heller? Det tar jo som oftest en stund å få jobb (ihvertfall når man bare søker to i uka), så det vil nok kjøpe deg tid. Alternativt kan du jo som nevnt over gå hjemme uten stønad og så må dere leve på en lønn en periode?Anonymous poster hash: 41029...a42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå