AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Jeg er ei jente på snart 20 år, som er 160 cm høy og ca 52 kg. Jeg trener ganske mye (rundt fem dager i uken), både løping/sykling, styrketrening og saltimer på treningssenteret. Jeg er fornøyd med meg selv slik jeg er nå, og har ikke noe mål om å gå opp eller ned i vekt. Tidligere var jeg veldig redd for å spise "feil". Jeg valgte ofte matvarer uten tilsatt sukker, og prøvde å spise så sunt som mulig, og som jeg kunne trives med. Jeg skeier såklart ut en gang i blant. Nå føler jeg at jeg har fått et mer nyansert syn på dette med kosthold, men er fortsatt veldig usikker på dette med sukkerinnhold osv. Jeg spiser f.eks. for det meste lettprodukter (som altså inneholder mindre kalorier), og jeg spiser f.eks. syltetøy uten tilsatt sukker. Uten at jeg vet det sikkert, så tror jeg at jeg får i meg ganske mye kunstige tilsetningsstoffer, pga. alle lettproduktene, i tillegg til at jeg spiser en del pastiller uten sukker og tygger veldig mye tyggis. I det siste har jeg fått litt trangere økonomi, og jeg må derfor passe på å velge billige alternativ i matbutikken. Den siste matvaren jeg "tenkte over" er yoghurt. Til nå har jeg spist den Double 0% yoghurten fra Yoplait. Den er jo uten tilsatt sukker. Men denne er også ganske dyr. Har sett på yoghurtene fra TINE, men disse har jo mange flere kalorier enn Yoplait, og er tilsatt sukker. Spiser Naturell-varianten, men jeg "må" ha fruktyoghurt også. Men så er jo TINE-yoghurtene billigere. Jeg lurer på om noen har formeninger om jeg kan spise TINE sine yoghurter, uten at det skal virke negativt på kostholdet og slik at jeg evt. går opp i vekt? Spiser ganske mye yoghurt, 2-3 beger per dag. I tillegg er jo begrene fra TINE større enn Yoplait sine... Vanskelig Hilsen forvirret jente Anonymous poster hash: b5bd5...e14
Rapunzel_ Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Det er jo ikke bra med for mye søtningsstoffer heller, og som jeg forstår får du i deg en del av det. Jeg tenker at det kanskje kunne vært en fordel at du spiser yoghurt med tilsatt sukker, som TINE sine fruktyoghurter, da dette sukkeret kanskje ikke vil "skade" deg mer enn alle søtningsstoffene allerede gjør. Men jeg har veldig lite kunnskap innenfor dette området, så ta det jeg sier med en klype salt
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Det er jo ikke bra med for mye søtningsstoffer heller, og som jeg forstår får du i deg en del av det. Jeg tenker at det kanskje kunne vært en fordel at du spiser yoghurt med tilsatt sukker, som TINE sine fruktyoghurter, da dette sukkeret kanskje ikke vil "skade" deg mer enn alle søtningsstoffene allerede gjør. Men jeg har veldig lite kunnskap innenfor dette området, så ta det jeg sier med en klype salt Det er dette jeg også tenker, men jeg er så usikker og redd for at jeg vil gå opp i vekt dersom jeg bytter til yoghurt med sukker, særlig siden jeg spiser så mye yoghurt som jeg gjør. Vet at jeg har lett for å legge på meg, før veide jeg noen kg mer enn jeg gjør nå, og det var vanskelig å gå ned, da jeg går veldig lett opp igjen. Men nå som jeg har mindre penger å rutte med, må jeg prøve å velge billigere alternativ. Anonymous poster hash: b5bd5...e14
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Dersom du ligger på stabil vekt med det du spiser i dag og bytter ut yoplait-yoghurten med tine-yoghurt med mer kalorier vil du gå opp i vekt. Du må da enten kutte i mengden av yoghurt eller finne noe annet å kutte ned på. Nå har jeg ikke sjekket hva kaloriene ligger på så jeg vet ikke hvor mye det er snakk om. Anonymous poster hash: 8d39b...ac1
sullå Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 Hvorfor MÅ du spise så mye yoghurt? Hvorfor kan du ikke spise naturell yoghurt, evt med bær i? Og klarer du å kutte ut noe av tyggegummien osv? Mer kalorier kan selvfølgelig føre til at du legger på deg. En yoghurt uten sukker OG søtningsstoffer, blir du nok mettere også. Jeg orker i alle fall mindre av sunnere yoghurter!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 Hvorfor MÅ du spise så mye yoghurt? Hvorfor kan du ikke spise naturell yoghurt, evt med bær i? Og klarer du å kutte ut noe av tyggegummien osv? Mer kalorier kan selvfølgelig føre til at du legger på deg. En yoghurt uten sukker OG søtningsstoffer, blir du nok mettere også. Jeg orker i alle fall mindre av sunnere yoghurter! Jeg MÅ ikke spise så mye yoghurt, men dette er en matvare jeg er veldig glad i, og som jeg ofte synes er gunstig å spise. For meg er mat jeg liker viktig, orker ikke å spise f.eks. en gulrot istedet bare fordi det er sunnere. Anonymous poster hash: b5bd5...e14
sullå Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 Jeg MÅ ikke spise så mye yoghurt, men dette er en matvare jeg er veldig glad i, og som jeg ofte synes er gunstig å spise. For meg er mat jeg liker viktig, orker ikke å spise f.eks. en gulrot istedet bare fordi det er sunnere. Anonymous poster hash: b5bd5...e14 Da får du enten ... Fortsette som du gjør nå, Eller ... Bytte ut til yoghurt med sukker i, og muligens gå opp i vekt. Eller ... Spise yoghurt uten sukker og søtningsstoffer, som i min verden er det beste alternativet.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #8 Skrevet 5. mars 2014 Da får du enten ... Fortsette som du gjør nå, Eller ... Bytte ut til yoghurt med sukker i, og muligens gå opp i vekt. Eller ... Spise yoghurt uten sukker og søtningsstoffer, som i min verden er det beste alternativet. Har du tips til yoghurt uten sukker og søtningsstoffer? Er denne kostbar? Anonymous poster hash: b5bd5...e14
sullå Skrevet 5. mars 2014 #9 Skrevet 5. mars 2014 Har du tips til yoghurt uten sukker og søtningsstoffer? Er denne kostbar? Anonymous poster hash: b5bd5...e14 Jeg vet ikke hvordan Tine sin naturelle er i innhold. Men den er jo ikke så dyr. Selv bruker jeg Lindahls greske og tyrkiske yoghurter, men de koster litt, særlig hvis du kjøper de store boksene. Fordelen er at de varer en stund, og at de ikke er tilsatt nor. Pluss de er ikke like syrlige som andre naturelle yoghurter. Er du hjemme, trenger du ikke små beger. Det blir litt vanskeligere hvis du skal ha med på jobb/skole, men da kan du flytte over i mindre plastbegere.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #10 Skrevet 5. mars 2014 Jeg vet ikke hvordan Tine sin naturelle er i innhold. Men den er jo ikke så dyr. Selv bruker jeg Lindahls greske og tyrkiske yoghurter, men de koster litt, særlig hvis du kjøper de store boksene. Fordelen er at de varer en stund, og at de ikke er tilsatt nor. Pluss de er ikke like syrlige som andre naturelle yoghurter. Er du hjemme, trenger du ikke små beger. Det blir litt vanskeligere hvis du skal ha med på jobb/skole, men da kan du flytte over i mindre plastbegere. Hvordan er disse på smak, da? Synes naturell yoghurt fra TINE ikke smaker særlig godt. Må tilsette ekstremt mye müsli og rosiner etc. for å få det i meg... Anonymous poster hash: b5bd5...e14
sullå Skrevet 5. mars 2014 #11 Skrevet 5. mars 2014 Hvordan er disse på smak, da? Synes naturell yoghurt fra TINE ikke smaker særlig godt. Må tilsette ekstremt mye müsli og rosiner etc. for å få det i meg... Anonymous poster hash: b5bd5...e14 Jeg synes de er veldig gode! Milde på smak, ikke syrlige. Vanskelig å forklare egentlig. En del butikker har den tyrkiske yoghurten i liten, medium og stor størrelse. Den lille koster ca 18 kr, du kan jo kjøpe en og smake? Medium koster ca 30, og stor 45-50. Tror de er billigst på Rema 1000, men på min nærmeste Rema har de ikke liten boks. Det har i alle fall Meny. Kanskje "innvandrerbutikker" har billigere varianter, hvis du har en slik butikk i nærheten! Men jeg har bare smakt Lindahl sine.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #12 Skrevet 5. mars 2014 Skyr med smak fra Q - meieriene vel!! Anonymous poster hash: 491af...a94
magicpie Skrevet 5. mars 2014 #13 Skrevet 5. mars 2014 Skyr med smak fra Q - meieriene vel!! Anonymous poster hash: 491af...a94 Men de er jo litt dyre, er de ikke? TS så etter noe billig..
sullå Skrevet 5. mars 2014 #14 Skrevet 5. mars 2014 Skyr med smak fra Q - meieriene vel!! Anonymous poster hash: 491af...a94 Dyre, men også fulle av søtningsmiddel som TS ikke vil ha... 1
hulinda Skrevet 5. mars 2014 #15 Skrevet 5. mars 2014 Hva med å kjøpe begge deler? Bytt ut noen av dobbel % yoghurtene du spiser daglig. Da får du ikke i deg så mye mer sukker og kalorier, og sparer penger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå