Gå til innhold

Noen gode tips for en som vil begynne å jogge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så innmari lyst til å få en fast rutine med jogging.

Bor i helt supre omgivelser for nettopp dette, og er veldig glad i å være ute.

Her kan jeg jogge langs stranda, og inn i skogen om jeg vil det. Eller bare langs veien.

Trenger å kvitte meg med noen kilo, og jogging er jo supert for det.

Problemet er at jeg føler meg så TUNG når jeg løper, og jeg får drit vondt i ene skinnleggen etter bare kort tid. Jeg varmer opp ved å gå fort i noen minutter.

Er det fordi jeg bare er svak i musklene, eller er det noe annet muffens?

Det gir seg så fort jeg slutter å løpe.

Og jeg har også gode løpesko fra Asics som skal passe meg.

Noen tips for å komme over kneika??

Anonymous poster hash: 60ac7...e0d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg til å lese om hvordan du burde løpe, sette foten etc. Det er viktig å løpe riktig for å motvirke skader, det finnes mye godt på youtube.

start i det små, jogg så mye du kan og gå resta så kommer det etterhvert

Anonymous poster hash: 9e4f4...b7f
AnonymBruker
Skrevet

Joggeprogrammet til Løplabbet. Du må nok gå mer.

Anonymous poster hash: f8ab2...096
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å begynne å gå fort en periode. Så gå over til å jogge/gå

Tror ikke det er bare å begynne å jogge uten å være i form.

Begyn pent

Lykke til

Anonymous poster hash: c915e...1ed

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut programmet from Couch to 5K. Jeg har en benskade og får lett benhinnebetennelse, og dette programmet er det eneste som har gjort at jeg har kunnet få i gang en joggerutine.

Anonymous poster hash: fe8b3...892
AnonymBruker
Skrevet

Supert! Skal sjekke ut Couch to 5K og Løplabbet.

Tusen takk!

Er det noe kult med pulsklokke?

Vurderer å kjøpe det for motivasjon.

Anonymous poster hash: 60ac7...e0d
Skrevet

Jeg merker selv at jeg kan få vondt i leggen om jeg løper mye på asfalt, så det kan være det er derfor du får vondt. I tillegg til at kroppen din ikke er så vant med å løpe blir det selvsagt en belastning kroppen din ikke er vant til.

Følg gjerne rådene over her og begynn litt i det lille. Å gå fort kan være en kjempebra start for å få en myk tilvenning for kroppen. Etterhvert kan du begynne å jogge litt, f.eks. jogge 1 min, gå 4 min osv. for så å øke etterhvert. Men det er vel linket til noe lignende program lengre opp her.

Lykke til :trene:

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjøre det kjempe enkelt.

Dersom formen er ræva eller du vil ha en rolig tilvenning.

Finn en idrettsplass med løpebane. Gå fort en halv runde, jogg rolig en halv runde. Gjør det fem ganger. Slutt av etter 5 ganger selv om du har mer å gi. Neste gang gjør du det samme bare at du øker med 2 ganger. Slik fortsetter du til du kan klare en hel runde jogging. Så jogger du en hel, og går en halv osv :)

Anonymous poster hash: 825ad...342
Skrevet (endret)

Støtter rådene ovenfor om å begynne pent, veksle mellom å gå og løpe. Og om du kan så unngå å løpe på asfalt i starten. Det er veldig vanlig å kjenne det i leggene når man akkurat har begynt med løping/jogging, også om man egentlig er godt trent i utgangspunktet. Sannsynligvis går det over etter hvert når beina blir vant til det.

Endret av Engel
Skrevet

Har du riktige sko til din fot? Det er utrolig viktig å ha sko som passer til din fot. Vet at Intersport gjør en enkel test helt gratis, ellers er Löplabbet veldig flinke hvis du har de i nærheten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...