ingrid_1982 Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Må bare høre hva andre tenker, blir helt sprø her :/ Skal gifte oss i mai og det er ikke lenge til. Vi ble anbefalt ett lokale i høst og besøkte dem i september. Ble ønsket velkommen av en som vi antok var daglig leder e.l, ble servert kaffe av en kar og alt virket bra. Han viste oss rundt da det var flere lokaler og vi komponerte en mulig meny og snakket generelt. Han fortalte at det var hans far som eide lokalet og de skulle pusse opp da de nettopp hadde overtatt. Maten skulle være kortreist og han hadde kontakt med ett bakeri og vi ble enig om at de da kunne ordne bryllupskaken også. Karen som serverte kaffe var mer irritasjonsmoment da han hele tiden ville at vi skulle velge ett annet lokale og maste om at jeg burde få kjolen fra hans hjemland, blomstene kunne vi få fra en han kjente osv osv. Vi fikk meny på epost og alt virket bra. Derfor betalte vi gladelig ett depositum. Så har tiden gått og det er tross alt lenge siden september. Det var en mann som ringte i januar og spurte på dårlig norsk hvilket lokale vi skulle ha. Fikk litt bange anelser da. Fikk i uken ny epost med nytt depositum på dårlig skrevet norsk, noe vi syntes var merkelig, men fikk "ok" tilbake på epost da vi fortalte at det hadde vi jo betalt. Spurte så om vi kunne komme utom igjen og diskutere litt detaljer og framdrift. SÅ ringte det en kar i går kveld like før midnatt. Jeg skjønte lite av hva han sa, men han jobbet på stedet. Viste seg at det var han som hadde servert oss kaffe.Han snakker dårlig norsk, forstår dårlig norsk og skriver dårlig norsk. Jeg er ikke noe rasist, men blir litt stresset når ønskene mine ikke blir forstått. Han ante ikke hvilket lokale vi skulle ha, ingenting var planlagt, kake ante han ingenting om, om vi ønsket kake ble det "utenlandsk kake". Lokalet var ikke pusset opp og det var problemer med parkering. Jeg ble superstresset av telefonen og slet med å sove i natt :/ Trodde alt var på stell og skikkelig skremt ble jeg da jeg nettopp sjekket navnet på karen. Viser seg at han eier stedet. Han vi hadde blitt invitert av har vært sykemeldt siden i høst og svarer ikke på telefon. Stedet ble også slaktet av lokalavisen som hadde vært å spist :/ Hva hadde dere gjort? Vil ikke komme til ett sted som ser dårlig ut og ikke har kontroll. Samtidig er invitasjoner sendt ut og vi brukte mye tid og penger på dem. Er det flaut å bytte sted?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Hvis du tror du blir skuffet så ville jeg byttet sted. Det det hørtes litt kaotisk ut. For gjestene er det lite problematisk at dere bytter så lenge det er i samme område. Evt ville jeg hatt et nytt møte og sett om dere kom til en slags forståelse, skal disse forresten lage maten, kakene og alt?Anonymous poster hash: 92884...8df 6
noomi Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 (endret) Nei, det er ikke flaut å bytte sted! Dere får ikke hva dere var forespeilet (selv om det for meg virker litt som at dere ikke har sjekket ut ting nok, bare tatt det litt for god fisk?) Bare pass på så dere får tilbake depositumet. Hvem anbefalte dere dette lokalet? Har dere prøvesmakt maten? Hva er en utenlandsk bryllupskake? Uhh, dette høres ikke bra ut, skjønner godt at du friker ut. Heldigvis er det ikke høysesong for bryllup i mai. Krysser fingrene for at dere finner et annet lokale raskt:) Lykke til! Endret 5. mars 2014 av noomi 2
ingrid_1982 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2014 Disse skal ha lokale, lage maten, servere, ha bar. Lokalet var slitt, men når de skulle pusse opp så er utsikt og beliggenhet veldig bra, så det tenkte jeg ikke noe mer over. Ikke spesielt lyst på ett brunt og grønt lokale :/ Bryllupskaken skulle de ordne via ett bakeri som de hadde kontakt med. Det tolket jeg som ganske normal og var ok for oss. Kake skal vi alltids klare å ordne selv så det er ikke så viktig sånn sett, selv om de tydeligvis IKKE hadde kontakt med bakeri og har ordnet det. Utenlandsk kake er jeg ikke spes interresert i for å si det sånn Vi ble anbefalt stedet fra en i familien som hadde sitt bryllup på samme sted. Dessverre er det nye eiere nå. Depositumet var ikke så mye penger så helt ok om det går ut, det viktige er at det blir fint for oss og alle gjestene. Det er mye penger totalt det er snakk om og skjer jo bare en gang i livet dette! Men jeg synes det er småflaut å krype til korset og be alle gjestene komme ett annet sted.
noomi Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 Jeg ser ikke på det å skifte lokale som "å krype til korset" - med mindre det er noen som faktisk har frarådet dere å benytte lokalet. Et slikt uttrykk sier noe om at dere har tatt feil eller at stoltheten deres står på spill. Mener du ikke heller at det å skifte lokale kan gi "trøbbel" for gjestene? Er det det praktiske du er redd for eller er det hvordan dere fremstår som bryllupsarrangører? Uansett - ikke tenk på det! Nye eiere forklarer mye, jeg er helt sikker på at gjestene forstår dette. Dere vil skifte lokale for at gjestene skal kunne få en hyggelig fest og feiring av dere. Det er ikke flaut. Mitt råd er å gå i gang med å skaffe nytt lokale. 2
ingrid_1982 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2014 For gjestene skal det ikke by på noe problemer. De fleste vil nok ha forståelse for det, men forloveren min og jeg brukte laaaaang tid på å håndlage invitasjoner. Hvordan ville dere formidlet evt endring? Jeg tenker hvordan vi vil fremstå som arrangør. Ville jo at alt skulle gå som smurt :/ En annen ting er jo at vi ble ferdig med håndlagde menyer i helgen. Er mulig vi kan klistre en ny meny over selvsagt, men håper virkelig evt nytt lokale kan tilby samme meny i såfall.
Pearl2.0 Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 Isj, det stedet hørtes ikke noe særlig ut. Hvis de har vært dårlige på oppfølging og å holde løfter/ ikke kan komme med gode løsninger nå så kort tid før, hadde jeg ikke stolt på at de klarer å gjennomføre på selve dagen heller. Hvis dere kan bytte uten at det blir for store vanskeligheter så hadde jeg nok gjort det Håper virkelig det ordner seg for dere! Dere må nesten ringe og sende mail, og dobbeltsjekke at de får med seg endringen. Dere kan jo også opplyse om det etter vielsen for å være helt sikre, det er jo ikke den verste endringen med mindre logistikken blir veldig annerledes. Så lenge lokalet er i noenlunde samme område og avstand bør det gå greit. Tror ikke folk kommer til å reagere på at dere har endret, er bare å si fra om at det viste seg at de ikke kunne levere det dere hadde ønsket. Ang menyene må dere enten lage nye eller få fikset samme meny, shit happens. Ja, det er surt å begynne forfra 2
Gjest Ciegus Skrevet 5. mars 2014 #8 Skrevet 5. mars 2014 Men er du sikker på at denne fyren du snakket med faktisk har noe å si i dette lokalet? Du snakket med kaffefyren, ikke sant? Har du snakket med daglig leder om dette? Kan jo hende kaffefyren fortsatt vil ha dere til "sitt" lokale og derfor pynter på sannheten, eller rett og slett ikke har snøring. Dere MÅ snakke med den som er ansvarlig, i det minste. Er magefølelsen dårlig, så bytt lokale. Men avklar dette med daglig leder, ikke med en kaffefyr. Utrolig uprofesjonelt uansett. 3
ingrid_1982 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #9 Skrevet 5. mars 2014 Denne kaffefyren viser seg å eie stedet. Derfor jeg nå har veldig dårlig feeling på dette. Sjekket via proff.no og han kjøpte for ett par år siden. Vi tenkte ikke akkurat på å sjekke eierskap da vi ble vist rundt. Han jobber også som elektriker og eier ett vaskeri. Jippi. Han vi antok var daglig leder da vi ble invitert har vært sykemeldt i 5 mnd og når vi prøver han på telefon så er den bare avslått. Kunne tenkt oss å høre hans side av saken, men vanskelig.
noomi Skrevet 5. mars 2014 #10 Skrevet 5. mars 2014 For gjestene skal det ikke by på noe problemer. De fleste vil nok ha forståelse for det, men forloveren min og jeg brukte laaaaang tid på å håndlage invitasjoner. Hvordan ville dere formidlet evt endring? Jeg tenker hvordan vi vil fremstå som arrangør. Ville jo at alt skulle gå som smurt :/ En annen ting er jo at vi ble ferdig med håndlagde menyer i helgen. Er mulig vi kan klistre en ny meny over selvsagt, men håper virkelig evt nytt lokale kan tilby samme meny i såfall. Sånn er livet - alt går ikke etter planen, men det betyr ikke at dere er dårlige arrangører. Dette ligger utenfor hva dere har mulighet til å ha kontroll på. Menykort er bare en detalj i det store og hele. Ikke gjør det til et problem. For å gi beskjed om endringer ville jeg tatt en telefon, sendt sms eller mail.
Sheltay Retrac Skrevet 5. mars 2014 #11 Skrevet 5. mars 2014 Gjestene bryr seg ikke om menyen stemmer, det er en sånn ting som bare du husker. Jeg ville byttet lokale, og så ringt rundt til gjestene og fortalt om lokalebytte.
ingrid_1982 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 5. mars 2014 Sånn er livet - alt går ikke etter planen, men det betyr ikke at dere er dårlige arrangører. Dette ligger utenfor hva dere har mulighet til å ha kontroll på. Menykort er bare en detalj i det store og hele. Ikke gjør det til et problem. For å gi beskjed om endringer ville jeg tatt en telefon, sendt sms eller mail. Takk for fine ord. Er første gang vi arrangerer noe slikt stort så da hadde det vært kjekt om alt gikk etter planen.
ingrid_1982 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #13 Skrevet 5. mars 2014 Gjestene bryr seg ikke om menyen stemmer, det er en sånn ting som bare du husker. Jeg ville byttet lokale, og så ringt rundt til gjestene og fortalt om lokalebytte. Greit at suppen er den som står vil jeg tro er bare så kjedelig å ha brukt mye penger og tid på å lage menyer så må de forandres, men vil tro at en kokk kan klare å tilpasse omtrent likt. Akkurat snakket med ett selskap som har flere lokaler, så nå skulle de sjekke datoen. Blir sikkert mye dyrere, men *håper*
Gjest Ciegus Skrevet 5. mars 2014 #14 Skrevet 5. mars 2014 Bytt lokale, og ikke bekymre deg for hva gjestene tenker. Det viktigste for gjestene er at det er et sted som fungerer, at de får god mat, at dere slapper av. Det kan dere få på et annet sted. Bare å prøve å klistre/lime en ny meny over den håndlagede hvis menyen ikke kan være helt lik. Akkurat det med meny og hva som står i invitasjonen ville jeg ikke bekymret meg for i det hele tatt, hvertfall ikke på gjestenes vegne. Vet du hvem som skulle lage maten til det opprinnelige lokalet? Hvis det er et annet selskap kan det jo hende de fortsatt kan levere?
Gray Skrevet 5. mars 2014 #15 Skrevet 5. mars 2014 Jeg ville definitivt byttet lokale, det hørtes ikke ut som om de som driver stedet har peiling i det hele tatt! Og du har nok å stresse for i forkant av den dagen om du ikke skal gå rundt å bekymre deg for om arrangøren klarer jobben. Noe jeg ikke har spesielt tiltro til for å være ærlig.. Bytt lokale også ringer du rundt til gjestene dine og gir de ny adresse, tror ingen har problemer med det 1
ingrid_1982 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #16 Skrevet 5. mars 2014 Bytt lokale, og ikke bekymre deg for hva gjestene tenker. Det viktigste for gjestene er at det er et sted som fungerer, at de får god mat, at dere slapper av. Det kan dere få på et annet sted. Bare å prøve å klistre/lime en ny meny over den håndlagede hvis menyen ikke kan være helt lik. Akkurat det med meny og hva som står i invitasjonen ville jeg ikke bekymret meg for i det hele tatt, hvertfall ikke på gjestenes vegne. Vet du hvem som skulle lage maten til det opprinnelige lokalet? Hvis det er et annet selskap kan det jo hende de fortsatt kan levere? Det var de selv som skulle lage maten. Fra en avis sin omtale: "Aspargessuppen og rensdyrfileten var like spennende i presentasjonen som nrks værmeldere. Den rimelige kjøpeisen med hermetiske pærebiter et par hakk døllere."
ingrid_1982 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #17 Skrevet 5. mars 2014 Jeg ville definitivt byttet lokale, det hørtes ikke ut som om de som driver stedet har peiling i det hele tatt! Og du har nok å stresse for i forkant av den dagen om du ikke skal gå rundt å bekymre deg for om arrangøren klarer jobben. Noe jeg ikke har spesielt tiltro til for å være ærlig.. Bytt lokale også ringer du rundt til gjestene dine og gir de ny adresse, tror ingen har problemer med det Takk Litt berolighet av at dere tenker på samme måte som meg. Mister litt tiltroen når de ikke klarer å levere. Akkurat snakket med en bryllupsplanlegger som skulle ringe litt rundt og sjekke om noe var ledig. Så *håper*
Gjest Ciegus Skrevet 5. mars 2014 #18 Skrevet 5. mars 2014 Det var de selv som skulle lage maten. Fra en avis sin omtale: "Aspargessuppen og rensdyrfileten var like spennende i presentasjonen som nrks værmeldere. Den rimelige kjøpeisen med hermetiske pærebiter et par hakk døllere." Jaja, da er jo saken ganske grei - dere MÅ finne nytt lokale og ny mat/meny.
ingrid_1982 Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #19 Skrevet 5. mars 2014 Jaja, da er jo saken ganske grei - dere MÅ finne nytt lokale og ny mat/meny. Ja, ikke noe kjekt å lese slikt. 4-retters med drikke var ikke akkurat billig heller. Nå bekymrer jeg mest for å kansellere det gamle hvis vi finner noe nytt, men det kan nok være gubben sin jobb Noen som vet noe om det juridiske i forhold til at vi har akseptert ett tilbud? Vi har betalt depositum, men ellers har de ikke gjort noe med avtalen eller hatt noen utgifter.
Gjest Ciegus Skrevet 5. mars 2014 #20 Skrevet 5. mars 2014 Noen som vet noe om det juridiske i forhold til at vi har akseptert ett tilbud? Vi har betalt depositum, men ellers har de ikke gjort noe med avtalen eller hatt noen utgifter. Tror ikke dere skal være redd for det juridiske når aktøren er såpass useriøs som dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå