AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Hei! Jeg er en 26 år gammel jente som har drukket i ca 12 år. Etter jeg fylte 17 ble det svært ofte hver dag/annenhver dag. Det meste jeg har drukket sammenhengene hver dag er 3 år- men utenom det kan jeg ha hatt en uke på og en uke av f.eks. Så til spørsmålet. Jeg har hatt livstruende og kraftig delirium tremens flere ganger før, så vet litt hvordan det foregår. Andre ganger har det bare vært milde symtomer som å høre stemmer/ se syner osv. Problemet er at jeg kommer ut av en ganske hard drikkeperiode nå med ca 2 flasker vodka +/- daglig og sluttet på mandag etter to dager med bare øl. (Men fortsatt mye) Jeg har ikke fått sove siden jeg sluttet fordi det kjennes som noen stikker nåler inn i hele kroppen og søvn er umulig. Blir bare å ligge der å "tortureres" Og har heller ikke spist noe særlig på lang stund. I natt tok jeg en paralgin forte fordi jeg tenkte at jeg MÅ sove uansett, selv om jeg ikke liker medisiner. Men alikevel fortsetter de vanlige problemene i litt mindre grad men jeg begynner å høre stemmer og musikk . Og se små ting. Men jeg har jo vært gjennom dette fra før, så når jeg skvetter fordi en imaginær person har lagt seg i sengen min bare snur jeg meg bort. OG SÅ ENDELIG TIL SPØRSMÅLET: Jeg bare lurer på hva risikoen er for at dette utvikler seg til å bli verre? Hva jeg kan gjøre for å forebygge det? Og om det er noen medisiner jeg bør/ikke bør ta for å sove og dempe angsten. Det er bedre i dag, hører bare svake stemmer. Men fikk fortsatt ikke sovet mer enn to, tre timer med pauser hver halvtime. Jeg håper virkelig på svar (og gjerne fra helsepersonell) da jeg er litt bekymret for dette selv om det er bedre. Fastlegen vil ikke hjelpe med akkurat prosessen med å slutte- bare senere behandling. Og det har jeg tenkt å takke ja til. Men har noen medisiner her hjemme jeg kan se gjennom. Ellers vurderer jeg å kjøpe noe å drikke for å lette overgangen men vil helst ikke da jeg virkelig har bestemt meg. På forhånd takk for eventuelle svar Anonymous poster hash: 34b90...f4d
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Ring legevakta nå! Du kan få kramper uten forvarsel og du bør bli innlagt noen dager. Der vil du få valium til symptomene gir seg helt til du sovner og krampeforebyggende i fem dager, men du kan velge å skrive deg ut når du føler deg bedre og vil da få med krampeforebyggende hjem. Du vil også få noe å sove på og sobril tre ganger daglig de første dagene. Det kan hende du sover i ett døgn på grunn av høy dose med valium. Det kan være det er nødvendig å gi deg intravenøst væske med næring og b-vitaminsprøyter. Du vil ligge til observasjon de første timene. Faren for kramper er betydelig og det er dødelig. Du kan ikke drikke deg fra en begynnende delir tremens. Dette er alvorlig og du må ringe legevakten nå. Hvor bor du? Anonymous poster hash: 02113...5c6 4
Gjest Jørild Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Du bør egentlig ha hjelp til å slutte da du kan bli veldig syk, men tror du at du er over det verste? Du bør ikke drikke alkohol nå, og du må IKKe selvmedisinere deg. Du må eventuelt få utskrevet medisiner fra lege slik at du ikke blir dårligere. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Du bør egentlig ha hjelp til å slutte da du kan bli veldig syk, men tror du at du er over det verste? Du bør ikke drikke alkohol nå, og du må IKKe selvmedisinere deg. Du må eventuelt få utskrevet medisiner fra lege slik at du ikke blir dårligere. Legen kan skrive ut krampeforebyggende, men ikke beroligende medikamenter fordi en blanding med alkohol og piller kan være farlig og det ikke er forsvarlig i denne situasjonen. Anonymous poster hash: 02113...5c6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 Takk for svar alle sammen. Har fortsatt å høre stemmer i dag men ingenting annet heldigvis. Men når jeg la meg istad ble jeg så irritert at jeg sto opp i en fart, kledde på meg og nesten løp på butikken fordi stemmene var der fortsatt. Jeg hører ikke noe særlig til de hvis jeg leser eller ser på tv osv. Det er først når det er stille og jeg er helt i ro. Har i alle fall kjøpt bare en kartong øl, for det er vel seponeringssymptomer som gjør at jeg blir "gal"? Kunne i allefall ikke bli innlagt lenger enn et døgn da jeg har ansvar. Men skjønner hvorfor det hadde vært lurt. Har også angst selvfølgelig så vil helst ikke dra dit uansett. Men kan jo ringe de og forklare situasjonen. Problemet er at jeg har begynt å drikke igjen nå da, og da går ikke medisiner som siste bruker sier? Var jammen dumt å ikke "trappe" ned. Men det er det jeg prøver å gjøre nå, selv om jeg kanskje er litt sent ute da. Har også tatt to Atarax for ca 3-6 timer siden. Hjertelig takk igjen! Ble litt skremt nå. Anonymous poster hash: 34b90...f4d
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 Hvilke ansvar har du? Er det jobb? Derfra kan du sykemeldes. Du burde ikke behøve å gå igjennom dette alene. Jeg skjønner tankegangen din om å drikke deg ned, men sånn som det blir nå så er faren stor for at det blir selvmedisinering noen dager før det eksploderer igjen. Dårlig av fastlegen din å ikke sørge for et godt tilbud for deg. Jeg syns du skal kontakte legevakten. Det er alvorlig om du hører stemmer o.l. Anonymous poster hash: 3a3f7...bea 2
Gjest Jørild Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 Det dummeste du gjør er å begynne å drikke igjen.. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #8 Skrevet 5. mars 2014 Takk for svar alle sammen. Har fortsatt å høre stemmer i dag men ingenting annet heldigvis. Men når jeg la meg istad ble jeg så irritert at jeg sto opp i en fart, kledde på meg og nesten løp på butikken fordi stemmene var der fortsatt. Jeg hører ikke noe særlig til de hvis jeg leser eller ser på tv osv. Det er først når det er stille og jeg er helt i ro. Har i alle fall kjøpt bare en kartong øl, for det er vel seponeringssymptomer som gjør at jeg blir "gal"? Kunne i allefall ikke bli innlagt lenger enn et døgn da jeg har ansvar. Men skjønner hvorfor det hadde vært lurt. Har også angst selvfølgelig så vil helst ikke dra dit uansett. Men kan jo ringe de og forklare situasjonen. Problemet er at jeg har begynt å drikke igjen nå da, og da går ikke medisiner som siste bruker sier? Var jammen dumt å ikke "trappe" ned. Men det er det jeg prøver å gjøre nå, selv om jeg kanskje er litt sent ute da. Har også tatt to Atarax for ca 3-6 timer siden. Hjertelig takk igjen! Ble litt skremt nå. Anonymous poster hash: 34b90...f4d Ring og forklar situasjonen. Litt avhengig av hvor mye du har drukket nå vil de vurdere hvilke medisiner du kan få, men delir kan man få selv med promille. Hvis man har drukket mye i flere døgn, kan det ta par døgn før promillen er helt ute av kroppen og hvis du er til observasjon vil du trolig få noe beroligende og du kan selvfølgelig velge selv når du vil skrives ut igjen, men faren for anfall med kramper vil vare i fem døgn. Siden du har hatt delir tidligere vil de mest sannsynlig gi deg noe straks du kommer dit etter å ha målt blodtrykk og puls siden tidligere anfall av delir øker sjansen for å få et nytt anfall. Hvor lenge har du hørt stemmer og hatt syner? Anonymous poster hash: 02113...5c6 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #9 Skrevet 5. mars 2014 Takk igjen! Jobber i praksisplass gjennom NAV så det skulle ikke være noe problem:) Forresten synes jeg det har blitt mer "høylytte" stemmer i dag men heldigvis ingen musikk. Den pleier å spilles noen ganger før den hakker seg og jeg bare hører "lady gagagaga......" Blir litt lei hehe. Men heldigvis har jeg opplevd dette før, ellers hadde jeg vært livredd når noen plutselig sier noe rett bak meg- og jeg er alene hjemme! Men den verste typen med kravlende insekter og døde mennesker håper jeg at jeg aldri trenger å oppleve igjen. Noe så forferdelig! Derfor har jeg fulgt rådet deres og informert om situasjonen, og de foreslo at jeg kunne komme innom senere hvis det ble verre, eller gå til fastlegen i morgen. Så nå leter jeg etter noen som kan kjøre, iogmed at jeg har drukket (to øl) Jobber dere innen helsevesenet siden dere kan så mye om dette, eller har dere kanskje opplevd det selv? Anonymous poster hash: 34b90...f4d
Wonderbitch Skrevet 5. mars 2014 #10 Skrevet 5. mars 2014 (endret) Du får ha lykke til TS Endret 5. mars 2014 av Wonderbitch
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #11 Skrevet 5. mars 2014 Takk igjen! Jobber i praksisplass gjennom NAV så det skulle ikke være noe problem:) Forresten synes jeg det har blitt mer "høylytte" stemmer i dag men heldigvis ingen musikk. Den pleier å spilles noen ganger før den hakker seg og jeg bare hører "lady gagagaga......" Blir litt lei hehe. Men heldigvis har jeg opplevd dette før, ellers hadde jeg vært livredd når noen plutselig sier noe rett bak meg- og jeg er alene hjemme! Men den verste typen med kravlende insekter og døde mennesker håper jeg at jeg aldri trenger å oppleve igjen. Noe så forferdelig! Derfor har jeg fulgt rådet deres og informert om situasjonen, og de foreslo at jeg kunne komme innom senere hvis det ble verre, eller gå til fastlegen i morgen. Så nå leter jeg etter noen som kan kjøre, iogmed at jeg har drukket (to øl) Jobber dere innen helsevesenet siden dere kan så mye om dette, eller har dere kanskje opplevd det selv? Anonymous poster hash: 34b90...f4d Så bra du gjorde det! Du kan ikke bare ta en taxi da? Slik at du kommer deg ned dit så fort som mulig Anonymous poster hash: 3a3f7...bea 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå