MsPaddington Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Noen som har funnet noen gode løsninger for slikt hår...? Jeg sliter litt, fordi alle produkter som skal holde krusete hår nogenlunde i sjakk, gjør jo at håret blir fortere fett. Jeg vasker for øyeblikket håret annenhver dag, men dag 2 er da ofte ganske kjip. Har forsøkt tidligere over en lenger periode å gå over til å vaske håret hver 3. dag, men etter et halvt år måtte jeg gi opp. Hodebunnen min så aldri ut til å tilpasse seg. Tørrsjampo funker jo, men er ikke kjempefan. Er det noen her som har noen tips??
Binta Ba Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Krusete hår har gjernemer fett enn slett hår, og trenger dermed ikke like mye vask. Kutt ut shampoer med sulfater og silikon, finn en som er så naturlig som mulig. Lush sine produkter er utrolig gode!
Antlers Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 (endret) Nå vet jeg ikke om vi snakker Dan Børge Akerø, hår som egentlig er krøllete, men ikke får nok fuktighet og derfor kruser seg, afrikansk hårtype, eller enkelte umedgjørlige hårstrå som "stikker ut" og får håret til å se krusete ut. Er håret krusete i naturlig tilstand, eller er det et resultat av for mye farging/bleking/stylingredskap? Det lønner seg å bruke så lite produkter som mulig i øvre del av håret. Om det er her kruset er verst, er det bedre å enten føne det rett (ikke bruk for høy varme og husk å avslutte med helt kald luft) eller å børste forsiktig, gjerne med en naturbørste, for så å feste med klemmer for å tynge det ned mens det tørker. Pass på å børste på nytt når håret er nesten tørt - du må se an selv hvor mye børsting som trengs for å "rette ut" nettopp ditt hår. Om det er slik at du egentlig har krøller eller fall, kan det lønne seg å bruke fuktighetsgivende balsam/kur (eller balsammetoden om du har lyst til å prøve det) for å forvandle kruset til myke krøller. Om håret derimot er kjemisk tørt, er det bedre å trå til med en god proteinkur. Kjemisk tørt hår skal helst bare børstes i dryppende våt tilstand med balsam/kur i håret for å unngå at hårstråene brekker. Når du kjøper shampoo, balsam og evt. kur - blås i hva det reklameres med at det skal være for. Dette kan uansett være misvisende, og det eneste du kan stole på er ingredienslisten. Silikon i shampoo og balsam kan tynge håret slik at det ligger penere, men det blir også fortere fett. I balsamen er det ikke så farlig om det finnes silikon (det blir en smakssak), så lenge du bare benytter den fra under ørene og ned. I shampooen bør du derimot unngå silikon helt, og da kan du, som en enkel huskeregel, se etter ord som slutter på cone eller xane. Les her for å bli mer kjent med de forskjellige navnene på silikon: http://lockig.se/index.php/bm/checklista-aemnen-att-undvika Om du har brukt diverse produkter og silikonholdig shampoo i håret, kan det hende det sitter igjen rester som du ikke får vasket ut uten sterkere skyts. Disse restene gjør at håret veldig fort ser fett ut igjen etter vask. Da kan du kjøpe en renseshampoo og se om det hjelper på problemet. Ofte er det en tilvenningsperiode man må gjennom når man begynner å la det gå lengre tid mellom hver vask, og om håret ser litt fett ut kan det kamufleres ved å sette det opp på en måte hvor det blir mindre merkbart. Å gre gjennom håret vil fordele den naturlige oljen utover i lengdene, så litt kan man "bli kvitt" på den måten også. Er det helt krise, f.eks at du skal ut på byen/en bedre middag, husk at du ikke trenger å vaske hele håret selv om det ser litt fett ut. Vasker du panneluggen kan håret plutselig se fresht og rent ut igjen, for det er gjerne foran det er verst, og ikke minst mest merkbart for andre. Dette er lurt uansett, men særlig om du har fett hår som følge av overproduksjon i hodebunnen, at håret kommer i kontakt med fet ansiktshud, eller at du tar for mye på håret ditt: Sett det opp så mye som mulig på dagtid. Trenger ikke være mer avansert enn en enkel hestehale, bare du får det vekk fra ansikt/panne og gjerne får løftet røttene litt opp og vekk fra bunnen. Sov med håret i dult på toppen av hodet - da blir det ikke så fort fett. Bruker du en myk stikk, gjerne en sateng-scrunchie, slipper du å våkne opp med strikkmerker i håret. Endret 5. mars 2014 av Antlers 2
Mona26 Skrevet 9. mars 2014 #4 Skrevet 9. mars 2014 Jeg sliter en del med det samme! Ser innlegget over har supre tips!! Jeg er nok litt over gjennomsnittet opptatt av håret mitt så jeg tar brazilian blowout for å kvitte meg med frizz og gjør ellers det samme som det som står i inlegget over. Jeg har en venninne som bare vasket håret1-2 ganger i uka for å motvirke problemet. Når det ble fett vasket hun det bare med rent vann. Skal vist være meget effektiv, men tar tid.... Tror jeg er litt for forfengelig til å gå rundt med fett hår i noen uker, men høres fantastisk ut ikke ha fett hår da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå