AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #1 Skrevet 5. mars 2014 Jeg er syk, og har vært det i uker. Matlysten er totalt borte, og på kort tid har jeg gått ned ca 5 kg. Noe som er mye for meg. Matlysten er faktisk så lav at jeg brekker meg om jeg spiser tung mat, så ser etter tips til mat som går lett ned. Tung mat er f.eks pizza/gratenger. (Snakker ikke om noen form for spiseforstyrrelser nå.) Supper, smoothie, små måltider som gir næring? Hva ville du spist/laget? Setter pris på all hjelp! Jeg ble redd da jeg gikk på vekten idag, og fikk virkelig sett realiteten i øynene. --- Er havregrøt og Bendit smoothie fra butikken godt nok? Hilsen bekymret TS Anonymous poster hash: 2792a...f7d
Severus Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Prøv næringsdrikker fra apoteket. Å spis mat i små mengder av gangen.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Næringsdrikker fra apoteket er en god ide å supplere med under langvarig sykdom Har sykdom selv som blusser opp i perioder, og da må jeg fokusere på å spise mindre, lette måltider med jevne mellomrom. Og småspising er bra! Ting som funker for meg: omelett, salat, kyllingfilet, frukt, youghurt, diverse nøtter, avokado (veldig næringrikt!), ovnsbakt fisk/laks Spiser lite middag med saus og poteter i slike perioder. Heller salat eller bare litt oppskårne ferske grønnsaker ved siden av egg/kylling/fisk. Avokado og nøtter er gode kilder til ekstra kalorier som også inneholder næring. Anonymous poster hash: ead6d...c59
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Beklager hvis jeg sporer av. Er det noen som kjenner til en næringsdrikk uten: sukker, kunstig søtning, gluten, kasein, egg og med lavt fruktoseinnhold?Anonymous poster hash: 0b424...e56 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #6 Skrevet 6. mars 2014 Takk for svar, jeg er veldig takknemlig for det Jeg prøvde en næringsdrikk, og håper ikke jeg høres kresen ut nå; men jeg brakk meg av smaken. Kanskje jeg skulle prøvd en annen smak. Prøvde virkelig å få i meg den, men dessverre. Spiste salat idag ihvertfall, uten problemer, så skal supplere salaten så godt jeg kan med kylling og evt bønner Fælt å ha det slik, alltid sett på mat som godt og en selvfølge. Nå klager jeg litt unødig kanskje, beklager det. Bare så uvant. Lært mye ihvertfall, hvor mye jeg har tatt som selvfølge før. Nattinnlegg blir fort fylt med personlige tanker, ser jeg. Hehe. Takk! TsAnonymous poster hash: 2792a...f7d
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #7 Skrevet 6. mars 2014 Beklager hvis jeg sporer av. Er det noen som kjenner til en næringsdrikk uten: sukker, kunstig søtning, gluten, kasein, egg og med lavt fruktoseinnhold?Anonymous poster hash: 0b424...e56 Nå er det ikke gunstig søtning i ernæringsdrikkene da. Men du får gå inn på hjemmesidene til de ulike produsentene og lese innholdsfortegnelsen der. Anonymous poster hash: d15f0...53e
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2014 #8 Skrevet 6. mars 2014 Nå er det ikke gunstig søtning i ernæringsdrikkene da. Men du får gå inn på hjemmesidene til de ulike produsentene og lese innholdsfortegnelsen der. Anonymous poster hash: d15f0...53e Det har jeg prøvd, men ikke funnet noen. Fastlege og apotek kjente heller ikke til noen. Synes det er veldig rart at det ikke finnes noen for oss med multi-allergi. Anonymous poster hash: 0b424...e56 1
Gjest navnelapp Skrevet 7. mars 2014 #9 Skrevet 7. mars 2014 Beklager hvis jeg sporer av. Er det noen som kjenner til en næringsdrikk uten: sukker, kunstig søtning, gluten, kasein, egg og med lavt fruktoseinnhold?Anonymous poster hash: 0b424...e56 Utan sukker? Det høyrest ut som om det du treng er ein porsjon tomatsuppe. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #10 Skrevet 7. mars 2014 Utan sukker? Det høyrest ut som om det du treng er ein porsjon tomatsuppe. Hvorfor? Jeg tåler ikke tomater pga deres høye fruktoseinnhold. Anonymous poster hash: 0b424...e56
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #11 Skrevet 7. mars 2014 Det har jeg prøvd, men ikke funnet noen. Fastlege og apotek kjente heller ikke til noen. Synes det er veldig rart at det ikke finnes noen for oss med multi-allergi.Anonymous poster hash: 0b424...e56 Nå er det meningen at ernæringsdrikker skal være næringsrike nok og inneholde alle de viktige vitaminene og mineralene sånn at de kan fungere som en opptimal erstatning for et normalt kosthold,så hvis de skal begynne å fjerne både det ene og det andre vil de jo ikke ha den samme hensikten lengere. Anonymous poster hash: d15f0...53e
Monstrum Skrevet 7. mars 2014 #12 Skrevet 7. mars 2014 Kommer med noen konkrete tips, jeg - Gresk yoghurt med frukt og bær (proteiner og antioksidanter) - Omelett (proteiner) - Knekkebrød med avokado og peanøttsmør/annet nøttesmør (sunt fett) - Smoothie med banan, yoghurt og det du ellers har av frukt og bær - Havregrøt (blir friskere med litt bær på, om du synes det blir for tungt alene) - Kyllingfilet med litt grønnsaker (lett, og mye protein) - Skyr-yoghurt Til kos! - Banan, dyppet i sjokolade (og nøttesmør) - Milkshake-smoothie - lag smoothien med iskrem! - Små pannekaker med syltetøy, banan e.l. Og, ang næringsdrikke! Spør på apoteket etter "juice style" næringsdrikke. De smaker friskt av frukt, og minner... vel, ja.. mye om juice
Gjest navnelapp Skrevet 7. mars 2014 #13 Skrevet 7. mars 2014 Hvorfor? Jeg tåler ikke tomater pga deres høye fruktoseinnhold.Anonymous poster hash: 0b424...e56 Du må berre lage mat med naturlege råvarer, bytt ut tomat med spinat, squash eller potet og purre, og bruk mjølkeerstatning. Bak grønsaker med lavt fruktoseinnhald med olje og krydder i ovnen, fråts i blodige biffar og kos deg med bakt torsk med pesto på. Alminneleg mat. 1
Gjest navnelapp Skrevet 7. mars 2014 #14 Skrevet 7. mars 2014 Hvorfor? Jeg tåler ikke tomater pga deres høye fruktoseinnhold.Anonymous poster hash: 0b424...e56 Og tomatar har jo ikkje spesielt høgt fruktosenivå? Eg fann denne lista, hermetiske tomatar har 1,2% fruktose i seg. Du skal jobbe litt for å kome lågare enn det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #15 Skrevet 7. mars 2014 Du må berre lage mat med naturlege råvarer, bytt ut tomat med spinat, squash eller potet og purre, og bruk mjølkeerstatning. Bak grønsaker med lavt fruktoseinnhald med olje og krydder i ovnen, fråts i blodige biffar og kos deg med bakt torsk med pesto på. Alminneleg mat. Nå blander du nok meg og TS. TS ønsket tips om matretter, mens jeg spurte om tips til næringsdrikker. Det var ikke meningen å spore av tråden såpass. Anonymous poster hash: 0b424...e56 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #16 Skrevet 7. mars 2014 Jeg er syk, og har vært det i uker. Matlysten er totalt borte, og på kort tid har jeg gått ned ca 5 kg. Noe som er mye for meg. Matlysten er faktisk så lav at jeg brekker meg om jeg spiser tung mat, så ser etter tips til mat som går lett ned. Tung mat er f.eks pizza/gratenger. (Snakker ikke om noen form for spiseforstyrrelser nå.) Supper, smoothie, små måltider som gir næring? Hva ville du spist/laget? Setter pris på all hjelp! Jeg ble redd da jeg gikk på vekten idag, og fikk virkelig sett realiteten i øynene. --- Er havregrøt og Bendit smoothie fra butikken godt nok? Hilsen bekymret TS Anonymous poster hash: 2792a...f7d Havregrøt og smoothie er ok nok, det, men dersom du vil gå raskt opp er det kalorier som teller. Det jeg valgte var næringsdrikker (som nevnt) og så telte jeg kaloriene i det jeg fikk i meg og drakk 1-2 slike for å komme opp mot 2000 kal i døgnet. Tips: -biola eller drikkejoghurt -nøtter -potetgull -salater med olje og nøtter/ost -bytt ut brødet ditt med loff (metter mindre og har mer kalorier) -nudler -husk å få i deg så masse grønt du kan. Jeg spiste heller grønnsakssuppe + potetgull til middag enn å ofre grønnsaker for feks grovt brød når matinntaket var lite (grønnsakene har flere vitaminer og mer fiber, så de bør du ikke ofre) -spis hva som helst som frister. Cola er nå plutselig sånn rimelig ok mat -om du kan for matlysten så bytt ut lettrømme med ekte rømme, lettmelk med helmel k og såvidere. Les bakpå produktene og ta den med høyest kaldt kg. Det varierer mye selv mellom nudler og nudler, altså!Anonymous poster hash: 2feb9...89a
Gjest Badabing Skrevet 7. mars 2014 #17 Skrevet 7. mars 2014 Beklager hvis jeg sporer av. Er det noen som kjenner til en næringsdrikk uten: sukker, kunstig søtning, gluten, kasein, egg og med lavt fruktoseinnhold?Anonymous poster hash: 0b424...e56 Da tror jeg at jeg ville gått for smoothies/juicing. Nå er jeg veggis selv så jeg kjenner ikke til hva ikke-veggiser lager, men det er mulig å lage ekstremt næringstette smoothies som er enkle å få i seg. Men uten å søte med noe som helst? Gjelder det ikke-syntetisk søtning som f.eks stevia og agave også?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #18 Skrevet 7. mars 2014 Da tror jeg at jeg ville gått for smoothies/juicing. Nå er jeg veggis selv så jeg kjenner ikke til hva ikke-veggiser lager, men det er mulig å lage ekstremt næringstette smoothies som er enkle å få i seg. Men uten å søte med noe som helst? Gjelder det ikke-syntetisk søtning som f.eks stevia og agave også? Jeg tåler litt stevia, men ikke noe annet. Fruktoseintolleranse er ikke akkurat moro. Men hva skal man ha oppi en smoothie for å få dekket dagsbehovet for vitaminer og mineraler? Anonymous poster hash: 0b424...e56 1
Gjest Badabing Skrevet 7. mars 2014 #19 Skrevet 7. mars 2014 Jeg tåler litt stevia, men ikke noe annet. Fruktoseintolleranse er ikke akkurat moro. Men hva skal man ha oppi en smoothie for å få dekket dagsbehovet for vitaminer og mineraler?Anonymous poster hash: 0b424...e56 Nå er ikke jeg så god på hva andre bruker, men siden jeg hovedsakelig spiser plantebasert og lite tung mat må det jeg lager være veldig næringstett. Om du ikke greier å spise store måltider bør du spise proteinrike og næringsrike ting som quinoa, bokhvete (tror ikke denne har gluten i seg, men sjekk det opp for sikkerhets skyld) og hampfrø. Dette er mat som er lett å få i seg, samtidig som de har alle essensielle aminosyrer. Du bør også berike det du lager, altså å ikke bruke lavkaloriprodukter. Ha for eksempel i en fløteskvett osv. Du kan også bruke proteinpulver i smoothie. Klarer du å spise glutenfri havregryn til frokost, kan du bruke fet melk og mye frø på denne (jeg bruker linfrø, hampfrø og chiafrø). Det blir en god start på dagen. En håndfull nøtter om dagen gir næring og sunt fett. Ulike nøtter har ulike vitaminer og mineraler, så det kan lønne seg å blande en del nøtter som man tar en håndfull av. Du bør også spørre legen din om han kan henvise til dietist/ernæringsfysiolog så du får satt sammen et kosthold som passer deg og dine allergier. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2014 #20 Skrevet 9. mars 2014 Og tomatar har jo ikkje spesielt høgt fruktosenivå? Eg fann denne lista, hermetiske tomatar har 1,2% fruktose i seg. Du skal jobbe litt for å kome lågare enn det. De fleste med fruktosetoleranse kan ikke spise annet enn grønne grønnsaker, 1,2 gram per 100 gram er alt for høyt. Dessuten så er det totale fruktoseinnholdet i måltidet som er viktig. Jeg kan tåle en halv tomat på en god dag, men en tallerken tomatsuppe ville vært aaaaalt for mye. Blir faktisk kvalm bare ved tanken. Anonymous poster hash: ead6d...c59 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå