Gå til innhold

Tips til å lære å like ulike matvarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg lurte på om noen av dere vet om det går an å lære seg å like ulike typer mat man ikke liker? Det er mange ting jeg har lyst til å like, men får det ikke helt til.

Øverst på lista står:
Laks
Avokado
Tomat
Sopp
Cottage Cheese

Dette er jo sunne matvarer og jeg vil veldig gjerne spise sunnere:)
Noen tips til oppskrifter som gjør at jeg kanskje lærer meg å like dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så nettTV av et foredrag med hun kostholds-guru-legen som har så mange barn. (Husker ikke navnet.)

Jeg er ikke alltid lik begeistret for henne, men jeg bet meg merke i en påstand hun serverte, og som jeg tenkte jeg skulle teste ut: At det tar 12 ganger å endre vaner (tror hun sa det i forbindelse med å like annen mat.) Så du kan jo forsøke å tvinge deg gjennom 12 ganger og se om hun får rett.

Anonymous poster hash: 34c33...02a
  • Liker 1
Skrevet

Enkelte ting kan man lære å like ved å bare spise det mange ganger. Feks kjøp en boks cottage cheese og spis ei skje hver dag (start med teskje om du må). Spis en liten bit tomat/abokado/sopp hver dag. (Kan kanskje være lurt å starte med 1-2 matvarer om gangen.) Men husk at det hverken er sunt eller godt (etter min mening) å spise rå sopp!

Jeg har gjort dette med ting jeg ikke liker og det har funka! Men, enkelte ting vil jeg nok aldri lære å like (oliven, blæh!).

Skrevet

Berit Nordstrand, hun som AB skriver om. Det er nok det som skal til - du må spise det mange ganger!

Laks: Tilbered på mange ulike måter. Min favoritt er ovnsbakt med hvitløkskremost. Ha på krydder, og server med noe smaksrikt.

Avokado: Har du hatt det i salat? Liker du guakamole (eller hvordan det skrives)?

Tomat: Liker du verken rå eller stekt/kokt? Er det smaken eller konsistensen du ikke liker? Tomat i salat, gryteretter, gratenger, på pizza og som juice.

Sopp: Jeg liker smaken, men ikke konsistensen på sjampinjong. Andre sopper går stort sett bra. Jeg øver meg ved å skjære soppen så liten som overhodet mulig, og har den i kjøttdeig, gryteretter osv. I håp om at jeg etter hvert forstår at det er godt - jeg vet jo at det er i maten jeg spiser...

Cottage cheese: Spis sammen med yoghurt naturell og bær, kanskje litt kanel på om du vil.

AnonymBruker
Skrevet

Sopp er vel ikke så sunt at du må tvinge deg til å like det?

Anonymous poster hash: 34c33...02a
Skrevet

Jeg vil også "lære meg" å like tomat og avocado! Tidligere likte jeg ikke cottage cheese, men etter at jeg spiste det litt nå og da likevel (med kanel) så smakte det bedre og bedre. Nå elsker jeg det, kan spise rett fra boksen uten noe som helst annet oppi :)

AnonymBruker
Skrevet

Ha kokte poteter med stekt laks, knep maten på tallerken litt, og bland med salt og litt smør :-) Nam.

Annet tilbehør kan også være agurk og flattbrød med smør.

Anonymous poster hash: cf240...3a4
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg likte verken sopp, aubergine, oliven, squash eller avokado "før i tiden". Har funket å lage retter med litt mindre biter. Avokado i guacamole gjorde også susen. Sopp i små biter i gryterett, og stek dem litt godt, det er vel gjerne den lit svampete konsistensen som kan være litt problematisk.

Skrevet

Hei dere, tusen takk for gode tips!

Har i dag kjøpt cherrytomater, har i alle fall hørt at de er litt bedre enn vanlig tomat. Jeg liker ketsjup og tomatsuppe og type prosessert tomat, men ikke naturell. Hadde vært så kjekt å like tomat for å slippe å være den som må pille det ut av salater, pizza o.l. og siden det inneholder div. vitaminer og slikt som jeg visst har litt mangel på:) Synes bare det smaker "morgenånde"/ dårlig ånde i fast form xD
Når det gjelder sopp, så er mitt største problem konsistensen og at jeg synes det smaker litt som noe mat som er blitt muggent og som man ikke må spise:P
Avokado er det en stund siden jeg har spist, men kjennes ut som å spise smør! Og et eller annet med smaken er veldig merkelig, klarer ikke sette fingeren på det.

Høres jo ut som verdens mest negative matperson, men jeg vil gjerne like dette! :P
Noen ting er enda verre enn disse matvarene, men de har jeg egentlig ikke lyst til å lære meg å like heller(oliven, reker) :) Men skal prøve tomatene i dag, kanskje noe har forandret seg, tror jeg har prøvd ca 10 ganger det siste året, så:)

Gjest Badabing
Skrevet

Cherrytomater kan ofte være litt sure her i Norge. En annen mulighet er sånne plommetomater (sånne litt avlange store tomater). De er ofte søtere. :) Og dulcitatomatene er små som cherrytomatene, men ofte litt søtere de også. :)

Skrevet

Angående Cottage cheese, jeg pleier å lage lapper med det. Liker vanligvis ikke CC, men det blir veldig godt når jeg steker det + sunt :)

Gjest crazycatlady
Skrevet (endret)

Med tomater kan du jo lage hjemmelaget tomatsaus. Bare å putte det i en kjele sammen med litt løk og krydder og la det koke helt til tomatene er helt most. Kjempegodt.

Avokado er dritdigg i salat og enda bedre som guacamole.

Laks syns jeg personlig er den beste fisken, men for å lære sg å like det er kanskje de kryddermarinerte filetene lurt å starte med? De er ihverfall veldig gode og fiskesmaken blir ikke like fremtredende.

Med sopp bør du vente til høsten og ta deg en sopptur i skogen. Fersk traktkantarell er langt bedre enn viskelærsoppen som selges i butikken.

Hytteost har jeg ikke smakt. Er fløte i det, så tåler ikke. Syns uansett det ser guffent ut. Og er det virkelig så sunt? Mager kesam må da være sunnere. Er ihverfall mindre kcal. Vet ikke hvordan protein og karbonivået er da, men tror ikke det er mye karbo i det. Pleier å bruke det i stedet for rømme i dip. Lager tzatziki med det og.

Endret av RusaPåBrus
Skrevet

Oppdatering:
Laget i lapper med CC nå i kveld, og det smakte ikke CC i det hele tatt (hurra!) :) Har også spist halvannen cherrytomat (win!) og det var slettes ikke så ille. Ikke veeeldig godt, men ok! Syns fortsatt "innmaten" er litt heslig, men ellers ok:) Syns de var best sure! En var ganske sur mens den andre var søtere, og den var ikke så god!:) Men det går framover! Skal "øve" mer før jeg går videre til de andre tingene! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Laks: Lag hjemmelaget fiskegrateng hvor du bruker laks i stedet for hvit fisk,eller lag det fiskewok

Avocado:Del den i to, ta ut steinen of fyll gropene med lettrømme,kesam ol og strø over sitronpepper,eller i salat.

Tomat kan jo brukes til det meste.Både kald og varm. Som garnityr på f.eks ost på brødskive, i ostesmørbrød,på pizza, i salater, eller som "egen" salat http://www.matprat.n...mozzarellasalat. Du kan kjøpe cherrytomater som kan du kan dyppe i f.eks kesam,rømme etc. Du kan lage fylte tomater tl middag et eks http://www.matoppskr...ylte-tomater-2.

Sopp: Kan også varieres i det uendelige. Selv er jeg veldig glad i smørstekt sopp, men sopp kan du jo også blande inn i det meste av mat-

Anonymous poster hash: 93d7f...90a
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lært meg å like mange forskjellige matvarer og matretter som jeg ikke likte før, det gjelder bare å tørre å smake flere ganger! Tilbered det sammen med noe du synes er godt, feks er jeg kjempe glad i biff med fløtegratinerte poteter og saus, så da begynte jeg å gyllensteke sjampinjong i smør og spise det sammen med biff. En annen gang lagde jeg fløtesaus med stekt løk og sjampingjong fra bunnen av, og hadde til biffen. Da blir det en del av et god måltid, i stedet for bare en ren smak uten noe annet til! Det kan man jo gjøre med tomat og avocado også, lure det inn i retter man allerede er glad i :) Mitt andre tips er å lage det i forskjellige varianter, feks laks: ovnsbakt, pannestekt, kokt.. og varier med godt tilbehør som du liker: med pasta, med poteter, med pureer, ulike sauser, i salat, i grateng, i suppe..

Anonymous poster hash: a1546...678
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...