GirlWithOneEye Skrevet 4. mars 2014 #1 Skrevet 4. mars 2014 Hei! Jeg lurte på om noen av dere vet om det går an å lære seg å like en type mat man ikke liker? Det er mange ting jeg har lyst til å like, men får det ikke helt til. Øverst på lista står: Laks Avokado Tomat Sopp Cottage Cheese Dette er jo sunne matvarer og jeg vil veldig gjerne spise sunnere:) Noen tips til oppskrifter som gjør at jeg kanskje lærer meg å like dette?
Butter Skrevet 5. mars 2014 #2 Skrevet 5. mars 2014 Har hørt flere eksperter si at enkelte matvarer må man smake på opp til 10-15 ganger før man faktisk lærer seg å like de. Nå vet ikke jeg "hvordan" du har prøvd å smake på disse matvarene heller, men et tips i starten kan jo være å kamuflere de på ulike måter, så ikke smaken/konsistensen blir så fremtredende. Har du feks prøvd laksetaco eller laksewok? Har du prøvd sopp på pizza/ i wok. Du kan jo gjerne kutte i mindre biter også. Cc er godt med masse bær, kanskje du også kan blande med vaniljekesam i starten. Når dette er sagt er det klart noen matvarer man nok/kanskje aldri vil lære å like uansett. For øvrig virket det jo som om du ønsker å like dette, jeg har ofte en følelse av at problemet sitter mellom ørene med at man har bestemt seg for at dette liker jeg ikke!
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #3 Skrevet 5. mars 2014 Har hørt flere eksperter si at enkelte matvarer må man smake på opp til 10-15 ganger før man faktisk lærer seg å like de. Nå vet ikke jeg "hvordan" du har prøvd å smake på disse matvarene heller, men et tips i starten kan jo være å kamuflere de på ulike måter, så ikke smaken/konsistensen blir så fremtredende. Har du feks prøvd laksetaco eller laksewok? Har du prøvd sopp på pizza/ i wok. Du kan jo gjerne kutte i mindre biter også. Cc er godt med masse bær, kanskje du også kan blande med vaniljekesam i starten. Når dette er sagt er det klart noen matvarer man nok/kanskje aldri vil lære å like uansett. For øvrig virket det jo som om du ønsker å like dette, jeg har ofte en følelse av at problemet sitter mellom ørene med at man har bestemt seg for at dette liker jeg ikke! 7 ganger sies det Anonymous poster hash: 14040...8ac
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #4 Skrevet 5. mars 2014 Hei! Avocado: Under pålegg f.eks skinke,kylling/kalkunpålegg. Jeg lurte på om noen av dere vet om det går an å lære seg å like en type mat man ikke liker? Det er mange ting jeg har lyst til å like, men får det ikke helt til. Øverst på lista står: Laks Avokado Tomat Sopp Cottage Cheese Dette er jo sunne matvarer og jeg vil veldig gjerne spise sunnere:) Noen tips til oppskrifter som gjør at jeg kanskje lærer meg å like dette?Laks: Lag hjemmelaget fiskegrateng hvor du bruker laks i stedet for hvit fisk,eller lag det fiskewok Avocado:Del den i to, ta ut steinen of fyll gropene med lettrømme,kesam ol og strø over sitronpepper. Tomat kan jo brukes til det meste.Både kald og varm. Som garnityr på f.eks ost på brødskive, i ostesmørbrød,på pizza, i salater, eller som "egen" salat http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/tomat-og-mozzarellasalat. Du kan kjøpe cherrytomater som kan du kan dyppe i f.eks kesam,rømme etc. Du kan lage fylte tomater tl middag et eks http://www.matoppskrift.no/oppskrift/Fylte-tomater-2. Sopp: Kan også varieres i det uendelige. Selv er jeg veldig glad i smørstekt sopp, men sopp kan du jo også Anonymous poster hash: 14040...8ac
Butter Skrevet 5. mars 2014 #5 Skrevet 5. mars 2014 7 ganger sies det Anonymous poster hash: 14040...8ac Ulike eksperter er sikkert uenig, for jeg vet jeg har lest 10-15. Forresten skrev jeg opp til 10-15, ikke minimum. Klart kan man like ting allerede etter første gang.
happiest Skrevet 6. mars 2014 #6 Skrevet 6. mars 2014 Laks: Jeg synes selv av påleggslaks er bedre enn vanlig laks. Prøv lefseruller med påleggslaks og piladelphiaost (naturell eller krydret). Ellers foreslår jeg som de andre å "gjemme" det i ulike retter. Salat med laks, pitabrød, taco, wok. Avokado: Guacamole som dipp til taco, pitabrød. Eller skjær avokadoen i tynne skiver og ha under pålegg på skive/knekkebrød (feks skinke). Tomat: I salater, tomatsaus, tomatsuppe. Sopp: Det finnes ulike sopper, og selv synes jeg ikke alle smaker like godt. Så prøv deg frem! Hva med å lage soppsaus eller soppstuing til middagen?
Mynona Skrevet 6. mars 2014 #7 Skrevet 6. mars 2014 Jeg har lært meg sopp, avokado, reker og oliven de siste årene. Nå synes jeg det er godt. OK, reker er fortsatt bare OK, men de andre tingen er godt. Jeg har bare introdusert det sakte men sikkert. Jeg har f.eks tatt en kvart champingong i woken en del ganger, så har jeg økt til en halv. Og prøvd forskjellige måter å spise sopp på. I pizza, pastasaus osv. Har vel tatt ca 2-3 mnd å like det tror jeg. Reker har jeg brukt mange år på. Spiste en loffskive med masse masse majo og mye sitron for å kamuflere smaken. Det har jeg gjort mange ganger. men det er sjelden jeg spiser det, så venner meg lksom ikke helt til smaken. Jeg har nok mer majo enn de fleste enda, men har redusert det mye. Oliven bare likte jeg plutselig tror jeg. Avokado begynte jg å ha i salat. Da blir det så mange andre smaker samtidig, så den blir litt kamuflert. Og etterhvert delte jeg en i to og hadde sitronpepper eller salt og pepper på. Det er også veldig godt på brødskive sammen med skinke. Jeg tror, hvertfall det som har funket best for meg, er å starte med litt så det blir litt kamuflert, så øke på med mer og mer. Kan kanskje være greit å ta en ting om gangen? Men er ikke sikker. Lykke til
GirlWithOneEye Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2014 Tusen takk for tips dere! Har ikke prøvd å kamuflere det så mye, har liksom bare gått "head on" og tatt en bit av hva det nå er, f.eks en teskje avokado, en reke, en cherrytomat osv. Kanskje jeg skal prøve å gjemme det mer:P
Gjest Rossin Skrevet 9. mars 2014 #9 Skrevet 9. mars 2014 Dette sitter jo i stor grad i hodet, så du bør prøve å overbevise deg selv om at det ikke er så verst. Enkelte av varene du lister opp (avocado f.eks.) er jo veldig sunn, så hvis du setter deg ned og leser om det, kan det jo hende at du får litt lyst på det? Uansett, mitt beste tips er at du skal smake på alle disse tingene når du er sulten. Ordentlig sulten. Da smaker alt mye bedre. Og angående laks: Det er som regel fettsmaken folk ikke liker. Denne blir mye mer markant når du varmebehandler fisken veldig. Så anbefaler deg en svært lettstekt laksefilet, som er mørkerosa og blank i "kjøttet". Kanskje med topp med sesamfrø, vårløk, ingefær, og soyasaus ved siden av? Du bør for øvrig fjerne det grå laget som er mellom skinnet og kjøttet.
strawberry Skrevet 9. mars 2014 #10 Skrevet 9. mars 2014 Jeg har lært meg å like noen av disse tingene. Har først hatt en regel om at det SKAL smakes 3 ganger, og da til 3 ulike anledninger/dager før jeg kan si at jeg ikke liker det. Avokado: på skive/rugsprø med pepper på! mmm. Og gjerne philadelphiaost under. Tomat: begynte med dulcitatomater. Smaker mye søtere og mer enn vanlige "norske" tomater Er litt dyre, men jeg kjøper de ikke så ofte. Nå synes jeg også at vanlige cherrytomater er kjempegode, det likte jeg ikke før. Spiser det i salat Sopp: stek champignon i skiver sammen med paprika og løk, og spis sammen med f.eks biff Cottage Cheese: bland 2 ss kesam med vaniljesmak med 3 ss cottage cheese. Mos litt med en gaffel. Varm fryste blåbær i mikroen, og hell over, sammen med litt valnøtter. Kjempegodt! Laks prøver jeg ennå (men likte det når jeg var yngre), så følger tråden for å finne råd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå