Gå til innhold

Hvis man har vært i førstegangstjenesten, betyr det at man kan bli kalt inn igjen om krig skulle skje?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette var det springende punktet.

Poenget er at det er mange som er dyktige ledere, men som ikke må møte til sesjon rett og slett fordi de allerede ved brevscreeningen blir regnet som stridsudyktige, for eksempel på grunn av funksjonshemming som ikke har noe å si for deres intellektuelle kapasitet.

Anonymous poster hash: 719ff...b35

Og derfor er altså militær bakgrunn unødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis Norge skulle bli angrepet/

invadert av et annet land, hva skjer

da med norske reservebefal, befal,

vernepliktige og tidligere vernepliktige?

- Et slikt angrep er lite sannsynlig i dagens situasjon. Skulle det skje, ville mobilisering trolig allerede vært gjennomført og våre avdelinger ferdig øvet. Personellet som ikke er inne til

tjeneste, som reservebefal og vernepliktige, ville vært kalt inn og satt opp i sine respektive avdelinger. Etter innkalling ville den enkelte avdeling bli øvet tilstrekkelig opp før den ble erklært operativ og kunne settes inn i strid. Befal som var i daglig tjeneste, ville inngått i den avdeling de var oppsatt i. Soldater som avtjente verneplikt i en avdeling som skulle settes

opp, ville ha gjennomført den trening som var krevet for at avdelingen skulle kunne bli erklært operativ.

Aldri lest noe så skrullete. Det må vel være forsvarsdepartementet som har skrevet dette?

At det er lite sannsynlig at Norge blir angrepet, sa man i 1940 også. Dengang ble det sagt at Norges "forutseende utenriksledelse" ville vite om det, dersom Norge ble angrepet.

Norge ble rustet ned gjennom 30-årene, slik at Norge nesten ikke hadde forsvar da vi ble angrepet i 1940 (akkurat som idag). Norske vernepliktige hadde 3 måneders tjenestetid, og de fikk nesten ikke opplæring, fordi forsvaret ikke hadde utstyr og ikke fikk penger til å øve med (akkurat som i dag). Da Norge ble angrepet, gikk det tre dager før mobiliseringsordren ble sendt ut, og det ble ikke mobilisert over radio, men pr post!

Norske soldater ble i 1940 sendt ut i krig mot profesjonelle soldater, uten øvelse, uten våpen, uten ammunisjon, og uten sanitet!!!

Det viste seg også at tennstiftene var fjernet fra maskingeværene, slik at disse var ubrukelige. Grunnen var at den norske arbeiderpartiregjeringen var mer redd for at det norske forsvaret skulle gjøre statskupp, enn for at Norge skulle bli trukket med i krigen!!

De som styrer Norge, har ikke DEN RINGESTE PEILING på om Norge blir angrepet eller ikke. Dersom Norge blir angrepet, vil Norge og norske soldater være ENDA DÅRLIGERE FORBEREDT enn vi var i 1940.

Anonymous poster hash: 38a38...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Dette er helt korrekt, men du verden hvor greit det høres ut. Enn hvis en avdeling ikke blir tilstrekkelig øvet opp eller trent opp til kravene for å blir erklært operativ, blir soldatene da dimmitert og sendt hjem?

Jeg mistenker at disse retningslinjene er utarbeidet av de samme folkene som sier at den operative kapasiteten til det norske Forsvaret er tipptopp, men det er en annen diskusjon.

Aldri lest noe så skrullete. Det må vel være forsvarsdepartementet som har skrevet dette?

At det er lite sannsynlig at Norge blir angrepet, sa man i 1940 også. Dengang ble det sagt at Norges "forutseende utenriksledelse" ville vite om det, dersom Norge ble angrepet.

Norge ble rustet ned gjennom 30-årene, slik at Norge nesten ikke hadde forsvar da vi ble angrepet i 1940 (akkurat som idag). Norske vernepliktige hadde 3 måneders tjenestetid, og de fikk nesten ikke opplæring, fordi forsvaret ikke hadde utstyr og ikke fikk penger til å øve med (akkurat som i dag). Da Norge ble angrepet, gikk det tre dager før mobiliseringsordren ble sendt ut, og det ble ikke mobilisert over radio, men pr post!

Norske soldater ble i 1940 sendt ut i krig mot profesjonelle soldater, uten øvelse, uten våpen, uten ammunisjon, og uten sanitet!!!

Det viste seg også at tennstiftene var fjernet fra maskingeværene, slik at disse var ubrukelige. Grunnen var at den norske arbeiderpartiregjeringen var mer redd for at det norske forsvaret skulle gjøre statskupp, enn for at Norge skulle bli trukket med i krigen!!

De som styrer Norge, har ikke DEN RINGESTE PEILING på om Norge blir angrepet eller ikke. Dersom Norge blir angrepet, vil Norge og norske soldater være ENDA DÅRLIGERE FORBEREDT enn vi var i 1940.

Anonymous poster hash: 38a38...a65

Artikkelen er fra forsvarsforum fra 2004. http://www.fofo.no/Hvis+det+blir+krig+i+Norge....b7C_wlrI3w.ips

Uttalelsene er IKKE gjort i forbindelse med situasjonen vi nå har. De er fra 2004, og om det er endringer vet jeg som nevnt ikke.

De er gjort ved spørsmål via epost til pressetalsmannen ved forsvarets overkommando av Forsvarsforum i 2004.

Enn hvis en avdeling ikke blir tilstrekkelig øvet opp eller trent opp til kravene for å blir erklært operativ, blir soldatene da dimmitert og sendt hjem?

Jeg vet ikke hva som vil skje i de tilfeller.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vert i førstegangstjeneste på båt. Hvis jeg og alle andre kull opptil 44 år som har vert på denne båten skal stille til tjeneste så blir det vel 25-26 årskull som skal inn på denne båten pluss alle befal som skal inn.

Det kommer til å bli veldig trangt om plassen tror jeg når 1250 personer skal presse seg inn i en båt beregnet for 50 personer...

Anonymous poster hash: 558c1...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg har vert i førstegangstjeneste på båt. Hvis jeg og alle andre kull opptil 44 år som har vert på denne båten skal stille til tjeneste så blir det vel 25-26 årskull som skal inn på denne båten pluss alle befal som skal inn.

Det kommer til å bli veldig trangt om plassen tror jeg når 1250 personer skal presse seg inn i en båt beregnet for 50 personer...

Du får øve litt ekstra på å svømme, ettersom du står i fare for å måtte svømme etter båten ;)

Fra spøk til alvor: Jeg regner med at de har gode rutiner på hvordan dette skal foregå, om alle lar seg gjennomføre i praksis vet jeg ingenting om.

Artikkelen jeg kopierte og linket sier noe om hvordan rutinene til forsvaret er, men igjen er den fra 2004 så det kan ha skjedd endringer i rutinene. Ellers kan det også være at ting man trodde skulle funke kanskje ikke er så praktisk allikvel så man snur på fjøla og endrer litt.

Jeg tror forsvaret har orden på dette, så jeg tror det kommer til å gå bra. Jeg tror også du vil slippe å svømme etter båten :)

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at kun de som har vært på sesjon er egnet til å lede landet? Da kan vi jo likesågodt innføre militærstyre først som sist.

Nå blir det jo verneplikt for kvinner, men det vil alltid være folk som er stridsudyktige, for eksempel pga funksjonshemminger eller sykdom. Det betyr ikke at de er dårligere ledere som sådan, vel?

Anonymous poster hash: 719ff...b35

Jeg mener at du må ha tjenestegjort selv for å kunne sende andre ut i strid. Jeg tar ikke ordre fra noen som ikke har tatt ordre selv, skjønner du?

Hvis du har en funksjonshemning så er du handicapped, og skal ikke ha landets øverste stilling. Har du ikke tjenestegjort skal du avta fra å ta nasjonale militære avgjørelser, uansett om du er statsminister eller ikke.

Endret av Meandro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du har vært i sjøforsvaret, betyr ikke at du nødvendigvis vil måtte være i sjøforsvaret ved krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg fikk ikke være med på førstegangs tjenesten selv om jeg ville, så jeg lurer på hvis norge havner i krig må jeg krige får norge da? det er ikke så fristende å være kanonføde når jeg føler at de ikke ville ha meg i utgangspunktet...

Anonymous poster hash: 38e1f...8b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er alle utdannet som fotsoldater først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere er alle utdannet som fotsoldater først og fremst.

Nei. Vi hadde kun 1 uke i skauen i løpet av hele førstegangstjenesten.

Og forsvaret har jo uansett ikke hverken klær, utstyr eller gevær til 25 årskull menige pluss en hel haug med tideligere befal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...