Gjest anobano Skrevet 4. mars 2014 #1 Skrevet 4. mars 2014 (endret) . Endret 12. oktober 2014 av anobano
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #2 Skrevet 4. mars 2014 Hei:) Vi har en liten hund som ofte liker og stå i vinduet og titte ut. (noe som er helt greit). Men vær gang det går noen forbi enten det er med hund eller ikke så bjeffer han for full hals.. Når han gjør det pleier jeg å reise meg opp fra stolen og som regel (Ikke alltid) så skjønner han da at han ikke får være i vinduet, så han hopper ned selv. Jeg sier så strengt til han "NEI!" eller "HYSJ!" og "jager" han ned fra vinduet viss han ikke gikk ned selv.. Men så bare fortsetter han å bjeffe på gulvet, han virker faktisk ordentelig sint og det kan nesten virke som om han gjør det bare fordi han skal ha det siste ordet eller fordi han er trassig Vi har gjort dette med å si NEI til han lenge nå, men det virker rett og slett ikke som om det har noe effekt på han. Han er riktignok en vakthund av rase og han er 8 år blitt.. jeg vet jo at vi skulle ha begynt for leeenge siden, men det er for sent å tenke på nå. Så nå trenger jeg hjelp av noen som virkelig kan dette her? Anbefaler en time hos en atferdskonsulent. Anonymous poster hash: fc816...f86 1
Skywalker Skrevet 4. mars 2014 #3 Skrevet 4. mars 2014 Jeg har en buhund som også liker å varsle. Så snart han får bekreftelse fra meg om at jeg har hørt varselet tier han. Som "vaktpost" trenger han å vite at han er hørt, og at flokkleder har godkjent det han varsler om som ufarlig.
wgsd Skrevet 4. mars 2014 #4 Skrevet 4. mars 2014 Bjeffer han bare når han sitter i vinduet? Da er jo det hele veldig enkelt, ikke la han sitte i vinduet om det plager deg?
Gjest anobano Skrevet 4. mars 2014 #5 Skrevet 4. mars 2014 (endret) . Endret 12. oktober 2014 av anobano
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 5. mars 2014 #6 Skrevet 5. mars 2014 I huset våres så har vi så mange og lave vinduer at han bare steller seg på to ben og ser enkelt og greit ut. Og for det andre så vil jeg tro at han liker å sitte/ligge i vinduskarmen og se ut.. Min blir stresset av å "ha tilgang" på vinduet. Virker som om hun føler hun må varsle hver minste lille ting. Etter jeg fjernet den tilgangen har jeg fått en veldig rolig og bedagelig hund. Kanskje du kan prøve å dekke til vinduene nede med noe og se om situasjonen bedrer seg?
Gjest Heartbeat Skrevet 6. mars 2014 #7 Skrevet 6. mars 2014 Be henne legge seg ned på fast plass når hun er inne med tilgang til vannskål og mat, men IKKE til vinduene
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #8 Skrevet 7. mars 2014 Jeg blir vel slakta nå, men du kan jo prøve strømhalsbånd. Det er veldi effektivt og som regel tier da hunden bare du har kontrollen i hånda. Altså uten å gi strøm. (Hvis det ikke er en chihuahua, da blir den vel stekt) Anonymous poster hash: d2b9e...fd1
Gjest Hinkelpinkel Skrevet 7. mars 2014 #9 Skrevet 7. mars 2014 Jeg blir vel slakta nå, men du kan jo prøve strømhalsbånd. Det er veldi effektivt og som regel tier da hunden bare du har kontrollen i hånda. Altså uten å gi strøm. (Hvis det ikke er en chihuahua, da blir den vel stekt)Anonymous poster hash: d2b9e...fd1 Strømhalsbånd er ulovlig. Blir sett på som dyreplageri. Skamme deg! http://www.dyrebeskyttelsen.no/nyheter/kort/ikke-kjop-stromhalsband-til-din-hund#.UxnGjFyptyc 6
Portvinpiken Skrevet 7. mars 2014 #10 Skrevet 7. mars 2014 Jeg blir vel slakta nå, men du kan jo prøve strømhalsbånd. Det er veldi effektivt og som regel tier da hunden bare du har kontrollen i hånda. Altså uten å gi strøm. (Hvis det ikke er en chihuahua, da blir den vel stekt)Anonymous poster hash: d2b9e...fd1 Selvfølgelig blir du "slaktet". Skulle bare mangle,når man kommer med så kunnskapsløse råd. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #11 Skrevet 7. mars 2014 Jeg blir vel slakta nå, men du kan jo prøve strømhalsbånd. Det er veldi effektivt og som regel tier da hunden bare du har kontrollen i hånda. Altså uten å gi strøm. (Hvis det ikke er en chihuahua, da blir den vel stekt)Anonymous poster hash: d2b9e...fd1 Mest idiotiske forslaget ever!!! Anonymous poster hash: 76283...2fd 1
Sugerøret Skrevet 7. mars 2014 #12 Skrevet 7. mars 2014 Du kan kjøpe slik film som settes på vinduet.Slik at du får lys inn men kan ikke se igjennom glasset. Og du som oppfordret til bruk av strømhalsbånd--- fy fanken så kvalmt ,samt ulovlig! 1
Gjest Badabing Skrevet 7. mars 2014 #13 Skrevet 7. mars 2014 Når du opptrer med sånn negativ og streng atferd, så blir jo situasjonen skummel og han begynner etter hvert å attribuere dette til at det går mennesker forbi. Vi har to hunder, og den ene er en typisk bjefferase. Noe bjeffing må vi påregne med den rasen, men hun får ikke lov til å stå og fortsette bjeffingen. Hun er en omplasseringshund, så vi brukte litt tid på å lære henne av med bjeffingen. Det vi gjorde var å trene inn kontaktlyd i starten for å få henne oppmerksom på oss. En enkel plystring og godbit når vi fikk kontakt/hun kom. Så begynte vi bare å si "gå ned" og gi godbit når hun gjorde dette. Nå sier vi "gå ned" og roser -hver eneste- gang hun følger kommando. Synes avledningsmanøvre funker mye bedre enn å rope nei. Gjør dette om de bjeffer ute også. Plystrer og gir godbit hver gang de kommer. Med en gang vi slakker av på godbitene gidder de ikke å komme, så det er viktig at man er konsekvent på å gi positiv belønning.
Gjest Badabing Skrevet 7. mars 2014 #14 Skrevet 7. mars 2014 Alternativt: legge seg (på et sted unna vinduet) og gi godbit når han lystrer. Da får du avbrutt atferden. 1
Tabris Skrevet 7. mars 2014 #15 Skrevet 7. mars 2014 Du kan også gjøre en variant av kindereggmetoden. I det noen går der ute, og før han begynner å bjeffe, så klikker du (venne ham til klikkertrening først). Når han da snur seg mot dere, så belønner du. Han snur seg tilbake til personen utenfor vinduet, du klikker, han snur seg tilbake til deg og du belønner. Hensikten er at han til slutt vil forbinde passerende folk med godbit fra deg fremfor noe som må varsles på. Kalles også for "sladretrening", siden hunden da til slutt vil "sladre" om at det kommer noen ved å snu seg mot deg. Kan være en ide å begynne denne treningen kontrollert, dvs at noen du kjenner går forbi - evt. blir stående på såpass lang avstand at hunden ser dem, men ikke bjeffer med en gang. Og så redusere avstanden gradvis ettersom treningen går fremover.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #16 Skrevet 7. mars 2014 Typisk miniatyrhund, skikkelig gneldrebikkjer! Anonymous poster hash: 69db1...885 2
Tabris Skrevet 7. mars 2014 #17 Skrevet 7. mars 2014 Typisk miniatyrhund, skikkelig gneldrebikkjer! Anonymous poster hash: 69db1...885 Det hjalp nok TS mye.
Gjest Badabing Skrevet 7. mars 2014 #18 Skrevet 7. mars 2014 Det er forresten ikke for sent. Det er rent inspirerende å se hvor moro hunden vår har det når vi trener, på tross av at hun ikke er helt ung lenger. Kan anbefale boken "Positiv hverdagslydighet" om du faktisk er interessert i å lære litt. Der står det om metoden jeg beskriver, og også om kindereggmetoden som Tabris beskriver. Og om man lærer en av disse teknikkene, kan disse overføres til alt fra bjeffing inne, bjeffing på andre hunder ute, hopping, etc
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #19 Skrevet 7. mars 2014 Anbefaler å se på hundehviskeren ( dog whisperer på youtube), da han kommer med gode tips om hvordan takle bjeffing ,og andre ting, som man lett kan klare selv. Anonymous poster hash: 7d9a2...324
Tabris Skrevet 7. mars 2014 #20 Skrevet 7. mars 2014 VIl fraråde deg på det sterkeste å hente råd fra hundehviskeren. Han benytter seg av et tankegods som er gammeldags og motbevist, moderne hundetrening har kommet mye lenger i dag. Samtidig er det også viktig å ha i bakhodet at programmene hans først og fremst er underholdning, og er dermed klippet og redigert for å følge det oppsettet og det mønsteret episodene skal ha. Det alene er nok til å ta innholdet med en STOR klype salt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå