Gå til innhold

Hva mener dere om når fremmende irettersetter andres ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det en gang. Vi var på et kjøpesenter, også var det en gutt som sparket i barnevogna. Da sa jeg til han at dette var ikke en ok ting å gjøre. Da bare geipte han til meg. Jeg sa at han burde lære seg folkeskikk. Han kunne være rundt ti eller elleve år.

Han tok seg ikke innover noe av det som jeg sa til han. Han bare lo og gikk. Jeg mener at barn trenger å bli satt på plass.

En gang da jeg leverte datteren min i barnehagen såg jeg at det var en gutt som plaget en annen. Da gikk jeg bort og sa klart og tydeligt i fra at det absolutt ikke var greit. Jeg brukte streng stemme. Da beygnte han å gråte.

Anonymous poster hash: 8c826...6b1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Andres barn, skulle det stå i overskriften :)

Anonymous poster hash: 8c826...6b1
Skrevet

Om foreldrene ikke klarer å oppdra barna sine selv, må innvendelse fra andre til.

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Om foreldrene ikke klarer å oppdra barna sine selv, må innvendelse fra andre til.

Innvendelse, hva er det?

Anonymous poster hash: 8117d...964

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert ikke særlig populært, men det er nødvendig.

Anonymous poster hash: c2737...58c
  • Liker 5
Skrevet

Jeg håper andre irettesetter barnet mitt dersom det gjør noe galt og jeg ikke er tilstede. Evt ikke får med meg det som skjer. Men jeg forventer også at det blir gjort på en skikkelig måte.

Selvfølgelig ville jeg blitt kjempe flau, fordi det i det heletatt var behov for andre å irettesette.

• Liker 18
Gjest celine
Skrevet

Jeg håper andre irettesetter barnet mitt dersom det gjør noe galt og jeg ikke er tilstede. Evt ikke får med meg det som skjer. Men jeg forventer også at det blir gjort på en skikkelig måte.

Selvfølgelig ville jeg blitt kjempe flau, fordi det i det heletatt var behov for andre å irettesette.

Dette! :)

Ellers tar jeg ikke fem øre for å snakke til andres barn, hvis foreldrene ikke ser (eller vil se?) hva som skjer. På en ordentlig måte, selvfølgelig! Syns dette er helt naturlig. Jeg er nok ei skikkelig kjerring :kosteskaft:

• Liker 8
Gjest Evans
Skrevet

Jeg har gjort det flere ganger. Mye har gått på plaging av dyr faktisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det og ofte, spesielt når andre barn slår eller kaster leker på mitt barn i lek, dette er ikke ok.

Anonymous poster hash: 7bac6...446

Skrevet

Jeg synes det må være lov å si ifra (på en ordentlig måte) når barn gjør ting en ikke skal.

• Liker 3
Skrevet

Det er jo vanskelig da, jeg syntes ikke jeg kan si noe når moren står og ser på at barnet gjør dumme ting og ikke sier noe selv... Har ganske stor sperre for å blande meg når forelderen er til stede. Jeg blander meg stort sett bare hvis det er fare for at noen skader seg og forelderen ikke er der, som hvis to barn krangler og er alene...

Skrevet

Hvis mine barn gjør noe som ikke er greit så vil jeg selvfølgelig at de skal vite hva som ikke var greit, og hvorfor det ikke var greit!
Og jeg regner med at andre har samme ønsket for sine barn, slik at også deres kan vokse opp til å bli hyggelige voksne folk som har lært seg folkeskikk og normale grenser ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis mine barn gjør noe som ikke er greit så vil jeg selvfølgelig at de skal vite hva som ikke var greit, og hvorfor det ikke var greit!

Og jeg regner med at andre har samme ønsket for sine barn, slik at også deres kan vokse opp til å bli hyggelige voksne folk som har lært seg folkeskikk og normale grenser ;)

Problemet er jo bare at det er forskjellig hva folk syntes er greit og ikke, og hva som er en "bra måte å si fra på." Det er jo ikke til å stikke under en stol at enkelte foreldre har en "mine barn gjør aldri noe galt -holdning" Det er høys forskjellig hva folk mener er "folkeskikk" og det å blande seg i andres oppdragelse kan fort bli upopulært, og oppfattes som en kritikk av deres oppdragelsesevner...

Anonymous poster hash: 84b9b...897

Skrevet (endret)

Problemet er jo bare at det er forskjellig hva folk syntes er greit og ikke, og hva som er en "bra måte å si fra på." Det er jo ikke til å stikke under en stol at enkelte foreldre har en "mine barn gjør aldri noe galt -holdning" Det er høys forskjellig hva folk mener er "folkeskikk" og det å blande seg i andres oppdragelse kan fort bli upopulært, og oppfattes som en kritikk av deres oppdragelsesevner...

Om jeg sier nei til andres barn så forklarer jeg hva og hvorfor.

Og det er ikke fordi de har løpt fra stua og til badet for å si det sånn.

Det er heller av den type hvis de tydelig tramper over en grense og ikke viser respekt for andre og andres eiendeler.

For eksempel så har jeg måttet snakke til andres barn når jeg har sett at det med vilje er blitt ødelagt leker. Type sandkassespade blir trampet på gjentatte ganger. Den type ødelegging.

Og når jeg ser at andre plager dyr, f.eks. drar katter i halen, løper etter dyr, osv.

Det her er da ikke noe som skal måtte aksepteres, og ja, jeg setter spørsmålstegn ved foreldrenes oppdragerevne dersom de ikke klarer å lære barna sine såpass med respekt for både materialistiske ting og levende vesener, enten de har to, fire, eller 6 bein.

Endret av daemonia
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg sier nei til andres barn så forklarer jeg hva og hvorfor.

Og det er ikke fordi de har løpt fra stua og til badet for å si det sånn.

Det er heller av den type hvis de tydelig tramper over en grense og ikke viser respekt for andre og andres eiendeler.

For eksempel så har jeg måttet snakke til andres barn når jeg har sett at det med vilje er blitt ødelagt leker. Type sandkassespade blir trampet på gjentatte ganger. Den type ødelegging.

Og når jeg ser at andre plager dyr, f.eks. drar katter i halen, løper etter dyr, osv.

Det her er da ikke noe som skal måtte aksepteres, og ja, jeg setter spørsmålstegn ved foreldrenes oppdragerevne dersom de ikke klarer å lære barna sine såpass med respekt for både materialistiske ting og levende vesener, enten de har to, fire, eller 6 bein.

Jeg er selvfølgelig enig i det du sier der, sånn oppførsel liker jo ikke jeg heller, men hva viss foreldrene står å ser på, og vet veldig godt at deres barn ødelegger en leke, men selv ikke griper inn. Ville du sagt noe da? og risikere at foreldrene blir sure og føler seg angrepet?

Skrevet

Jeg er selvfølgelig enig i det du sier der, sånn oppførsel liker jo ikke jeg heller, men hva viss foreldrene står å ser på, og vet veldig godt at deres barn ødelegger en leke, men selv ikke griper inn. Ville du sagt noe da? og risikere at foreldrene blir sure og føler seg angrepet?

Så klart! Hvis de ikke klarer å gjøre noe med det så må jo noen gjøre det.

Og særlig om det er hjemme hos oss. I mitt hus er det mine regler som gjelder. Akkurat som at jeg forventer at mine barn følger de regler som gjelder hos andre når de er på besøk. Og det er jeg tydelig på ovenfor dem også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så klart! Hvis de ikke klarer å gjøre noe med det så må jo noen gjøre det.

Og særlig om det er hjemme hos oss. I mitt hus er det mine regler som gjelder. Akkurat som at jeg forventer at mine barn følger de regler som gjelder hos andre når de er på besøk. Og det er jeg tydelig på ovenfor dem også.

Uff ja, det er bra noen kan ta de upopulære valgene da. Jeg er nok en alt for stor People pleaser :hoppe: og redd for å skape dårlig stemning...

Skrevet

Jeg håper folk sier fra dersom sønnen min er en trollunge uten at jeg får det med meg eller er i nærheten. :)

Synes egentlig det er en selvfølge, unger trenger jo å få beskjed om hva som er akseptert og ikke akseptert.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke greit å irettesette andres unger. Hvis noen hadde gitt ris eller klappet til ungen min pga noe ville jeg blitt rasende.

Anonymous poster hash: 22d49...de1
  • Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke greit å irettesette andres unger. Hvis noen hadde gitt ris eller klappet til ungen min pga noe ville jeg blitt rasende.

Anonymous poster hash: 22d49...de1

Det hadde vel alle med vett imellom ørene..

Mener du at irettesetting er det samme som fysisk avstraffelse?

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...