Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i tredje trimester og har nå fått påvist jernmangel. Jeg sliter litt med matlysten og synes det er veldig vanskelig å få i seg nok jern hver dag! Ut fra det jeg har lest skal jeg ha minst 15 mg hver dag, helst mer hvis jeg skal unngå at blodprosenten faller enda mer.

Jeg skal i første omgang prøve å få i meg nok gjennom kosten, på grunn av de kjipe bivirkningene man kan få av jerntilskudd. Dette følger legen min opp.

I dag har jeg spist både biffkjøtt, kjøttdeig, leverpostei, grove knekkebrød, grønne grønnsaker, tørkede aprikoser og mørk sjokolade - samt noe c-vitamin (paprika, bær) for å hjelpe på jernopptaket. Når jeg grovregner kommer jeg likevel ikke opp på mer enn ca. 10-11 mg.

Jeg tror ikke jeg orker å spise levergryte eller blodmat akkurat nå, til det er matlysten litt for laber. Er det noen som har andre tips til ting man kan spise?

Anonymous poster hash: 809d3...7c2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spinat!

F.eks kan du varme opp en masse spinat sammen med hakkede tomater (jeg pleier å bare bruke de på boks) og så evt. tilsette mer hvis du ønsker det. Veldig godt med kokt egg til synes jeg.

Anonymous poster hash: bde68...c48
AnonymBruker
Skrevet

Spinat!

F.eks kan du varme opp en masse spinat sammen med hakkede tomater (jeg pleier å bare bruke de på boks) og så evt. tilsette mer hvis du ønsker det. Veldig godt med kokt egg til synes jeg.

Anonymous poster hash: bde68...c48

Har du lest dette?

Men spinat inneholder også en syre som binder jernet og forhindrer jernopptaket. Denne syren kalles oksalsyre og finnes i matvarer som spinat, rabarbra og rødbetblader. Når maten fordøyes blandes jern og oksalsyre og danner et ufordøyelig kompleks. Det hjelper altså ikke at spinat inneholder jern så lenge kroppen ikke klarer å ta det opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste får ikke bivirkninger av lavdose jerntilskudd som hemofer ol.l. Tåpelig å ikke engang prøve før du forkaster det.

Anonymous poster hash: 3828c...35e
AnonymBruker
Skrevet

De fleste får ikke bivirkninger av lavdose jerntilskudd som hemofer ol.l. Tåpelig å ikke engang prøve før du forkaster det.

Anonymous poster hash: 3828c...35e

Tåpelig å gjøre som legen sier? Hvis det ikke hjelper med økt jerninntak gjennom kosten blir det jerntilskudd. Som sagt så følger legen min opp dette, så det blir vel mer tåpelig å begynne å blande seg i det når det ikke er det jeg spør om.

Jeg har vært veldig plaget med kvalme og oppkast tidligere i svangerskapet, så det er ikke "bare" å hoppe rett på noe som kan gjøre meg kvalm. Det betyr veldig fort at jeg blir 100% sykmeldt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får vondt i magen av jerntilskudd kan du forsøke Hemofer og gå sakte opp til full dose. Start med en pille annenhver kveld i en uke, så en pille hver kveld i en uke, og så trapper du gradvis opp til tre piller hver kveld. Jeg fikk skikkelig vondt i magen og mye løs mage av alle jerntilskudd, også Hemofer, helt til en smart bioingeniør i blodbanken foreslo at jeg skulle forsøke metoden over.

Anonymous poster hash: fbc0e...c84
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får vondt i magen av jerntilskudd kan du forsøke Hemofer og gå sakte opp til full dose. Start med en pille annenhver kveld i en uke, så en pille hver kveld i en uke, og så trapper du gradvis opp til tre piller hver kveld. Jeg fikk skikkelig vondt i magen og mye løs mage av alle jerntilskudd, også Hemofer, helt til en smart bioingeniør i blodbanken foreslo at jeg skulle forsøke metoden over.

Anonymous poster hash: fbc0e...c84

Takk for tips, skal prøve det hvis jeg må ta tilskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Broccoli er en fin kilde til jern. Og er kjempe godt :)

Anonymous poster hash: 2d463...997
AnonymBruker
Skrevet

Broccoli er en fin kilde til jern. Og er kjempe godt :)

Ja, det spiser jeg en del av allerede, men skal prøve å få ned mer. :) Greit med sånne matvarer som inneholder mye jern uten at man blir for mett av det.

AnonymBruker
Skrevet

Har også et annet tips, vørterøl

Masse jern i det, smaker ikke noe godt synes jeg, men gikk det

AnonymBruker
Skrevet

Har også et annet tips, vørterøl

Masse jern i det, smaker ikke noe godt synes jeg, men gikk det

Det er 0 mg jern i vørterøl i følge matvaretabellen: http://www.matvaretabellen.no/voerteroel-13.025

AnonymBruker
Skrevet

Blodpølse. Spiste massevis da jeg var gravid. Skal i skiver, stekte i panne og strødde sukker på. Nam, Nam!

Anonymous poster hash: d15c7...93c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...