Gjest Trulselinemor Skrevet 29. mai 2004 #1 Skrevet 29. mai 2004 Jeg vet vi ikke trenger å ta vare på kvitteringer livet ut. Men hvor mange år bør vi ta vare på de før de kan kastes?
Gjest Fighter Skrevet 29. mai 2004 #3 Skrevet 29. mai 2004 Kommer an på hva slags kvitteringer det er snakk om. For å få frikort i forbindelse med legeutgifter må den siste kvitteringen være maks et ahlvt år gamle. Men for forbruksvarer du har kjøpt sier kjøpsloven at den du har kjøpt den hos har plikt til å reparere eller gi deg ny vare hvis den bli ødelagt i løpet av 5 år.
14062003 Skrevet 29. mai 2004 #4 Skrevet 29. mai 2004 Og kvitteringer på betalte regninger (telefon og sånt) foreldes etter 3 år. Men i dag så finnes det mye hjelp i en god bank. Fikk et krav som var over 2 år gammelt nå, jeg. Fikk løst det med god hjelp av banken! Takk og lov...
Gjest gjesta Skrevet 29. mai 2004 #5 Skrevet 29. mai 2004 Det er tre år som er foreldelsesfristen på vanlige regninger. Det betyr at du må kunne bevise at du har betalt en regning tre år etter at den forfalt. Ergo så bør du beholde disse så lenge. Regninger som gjelder som garantier bør beholdes så lenge garantien gjelder, f.eks. på hvite- og brunevarer.
14062003 Skrevet 29. mai 2004 #6 Skrevet 29. mai 2004 Men for forbruksvarer du har kjøpt sier kjøpsloven at den du har kjøpt den hos har plikt til å reparere eller gi deg ny vare hvis den bli ødelagt i løpet av 5 år. 2 år på "småting" - og det kalles reklamasjon.
Gjest Trulselinemor Skrevet 29. mai 2004 #7 Skrevet 29. mai 2004 Tusen takk for svar. Det var kvittering på regninger jeg tenkte på. Burde selvfølgelig ha skrevet det i det første innlegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå