Gå til innhold

Kan jeg bli frigjort fra NRK-lisensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager om dette har blitt tatt opp før, finner ikke svaret verken her eller på Google.

Jeg har akkurat flyttet til et sted hvor Get ikke har avtale med sameiet. Akter ikke å inngå avtale med cowboyselskapet som tilbyr TV-signaler der. Jeg har dermed ingen mulighet til å se TV gjennom koax i min nye bolig.

Må jeg fremdeles drasse med meg TV-en, og betale et autorisert verksted for å plombere inngangen til antennekabelen? Det henger i så fall ikke på grep, så latterlig enkelt det var å bli lisens"kunde" på min gamel adresse..

Anonymous poster hash: fc1e2...80f

Anonymous poster hash: fc1e2...80f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke bruker TV-en, så trenger du ikke betale for å ha den. Bare meld fra om dette til NRK før ny termin starter.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at det er bare å si ifra at du ikke bruker tven.

Du må få den plombert eller betale lisensen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tvil så mye du vil, det var beskjeden jeg fikk fra NRK.

Edit: Selvfølgelig etter halvannet år med intensiv korrespondanse om hvordan slippe unna lisens på en TV jeg ikke hadde noen interesse av å se på eller skikkelige signaler, og etter at bilderøret røk. DA fikk jeg den beskjeden, jeg skulle bare ha meldt ifra om at jeg ikke brukte TVen, da ville jeg ha sluppet lisensen med en gang.

Endret av Pringle
Skrevet (endret)

Hihi...godt forsøk, men har man tv i huset (uansett om man bruker den eller ikke) så MÅ man betale lisensen. Sånn er det med den saken. :)
Enten betale eller få ut tv`n. Nytter ikke å jukse heller, for innkreverne kommer og skanner alle bygninger. Jeg har forsøkt. :fnise:

:opplyser: Det står skrevet:

"I Norge må kringkastingsavgiften (TV-lisensen) betales av alle som har en fjernsynsmottaker. Det er Stortinget som hvert år fastsetter avgiften.

Ifølge Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmottaker, betale kringkastingsavgift (lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker. På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha, men det forutsettes at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn. Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens. NRK-ansatte er fritatt fra å betale lisensavgift[1]

Ved hjelp av lisenskontrollører over hele landet sjekkes det at ingen eier fjernsyn uten å betale lisens. Ved utgangen av 2005 var antall lisensbetalere 1 770 000. Kringkastingsavgiften tilfaller i sin helhet NRK."

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Hihi...godt forsøk, men har man tv i huset (uansett om man bruker den eller ikke) så MÅ man betale lisensen. Sånn er det med den saken. :)

Enten betale eller få ut tv`n. Nytter ikke å jukse heller, for innkreverne kommer og skanner alle bygninger. Jeg har forsøkt. :fnise:

Haha! Jada. Det er sånn reglene er. De er bare skrevet på en slik måte for at ingen skal forstå dem, og betale uten at det er nødvendig. Ser du på TVen en gang eller mer, må du betale. Ser du ikke på TVen noen gang, må du ikke betale. Men du må melde fra om at den ikke er i bruk. Har du startet på ny termin, må du betale for hele terminen. Skal jeg legge ut korrespondansen med NRK for at dere skal tro det?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke betale lisens. Det er bare å melde inn at tvn er ødelagt. Husker ikke om vi gjorde dette på telefon eller via nettsidene deres, men det er ganske kjapt gjort iallefall.

Anonymous poster hash: 8c1df...5cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke betale lisens. Det er bare å melde inn at tvn er ødelagt. Husker ikke om vi gjorde dette på telefon eller via nettsidene deres, men det er ganske kjapt gjort iallefall.

Så da oppfordrer du TS til svindel? Classy.

Anonymous poster hash: 0c665...ff8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri giddet å gjøre meg til kjeltring for noen hundrelapper hvert halvår.

Anonymous poster hash: c6a81...68e
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri giddet å gjøre meg til kjeltring for noen hundrelapper hvert halvår. Anonymous poster hash: c6a81...68e

Er det ikke nesten 3000 i året da?

Anonymous poster hash: 06f52...b4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For 2014 Kr. 2.729,16 ...det blir ikke så mye pr mnd det. En ren prioriteringsgreie.

Anonymous poster hash: c6a81...68e
AnonymBruker
Skrevet

Så da oppfordrer du TS til svindel? Classy.

Hvis TS ikke skal bruke TV-en til å motta TV-signaler, så er det heller ingen grunn til å betale lisens, all den tid hun ikke benytter seg av tjenesten lisensen er betaling for.

• Liker 3
Skrevet

Hva med når to lisenstakere flytter sammen, må begge betale lisens selv om de nå tilhører samme husstand?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis TS ikke skal bruke TV-en til å motta TV-signaler, så er det heller ingen grunn til å betale lisens, all den tid hun ikke benytter seg av tjenesten lisensen er betaling for.

Nei, man betaler ikke for en tjeneste. Man betaler for å disponere et apparat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med når to lisenstakere flytter sammen, må begge betale lisens selv om de nå tilhører samme husstand?

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man betaler ikke for en tjeneste. Man betaler for å disponere et apparat.

En lisenskontrollør fra NRK ringer på hos en dame.

Kontrolløren: Hei, jeg kommer fra NRK. Har du TV?

Damen: Ja, men jeg bruker den kun til å spille Playstation og se på kjøpte filmer.

Kontrolløren: Da må du betale lisensavgift.

Damen: Men jeg ser jo aldri på TV-sendinger, jeg har hverken kabel-TV-abonnement eller Riks-TV-boks. Jeg bruker den kun til å spille og se kjøpte filmer.

Kontrolløren: Nei, men du har fortsatt utstyret til å se TV-sendinger.

Damen: HJEEEEEELP JEG BLIR VOLDTATT!! HJELP MEG!!

Kontrolløren: Men ro deg nå ned! Jeg prøver da ikke å voldta deg!

Damen: Nei, men du har fortsatt utstyret til å gjøre det.

(Det som er virkelig teit er at en TV med mottaker faktisk ikke er utstyr nok til å se på TV. Man burde ikke betalt lisens for TV, men heller når man tegnet kabel-TV-abonnement, kjøpte riks-TV-boks eller lignende. Vi har en TV-skjerm. Men å plugge den inn i veggen er fullstendig verdiløst all den tid det ikke finnes TV-signaler i huset...)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...