AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #1 Skrevet 4. mars 2014 Jeg bor alene, og bruker mesteparten av pengene på mat og reiseutgifter (kollektivrrafikk o.l/busskort, noen få regninger på mobil og internett). Jeg bor i en bitteliten hybel og betaler 2.000 pr/mnd i leie (ja jeg vet, heldig, men dette er en veldig liten hybel). Jeg startet i en ny jobb i august og hadde som mål å spare opp mest mulig. Jeg la sammen lønna fra august frem til i dag, og slik ser det ut: Hittil har jeg mottatt 192.000 (rundet ned ) Trakk fra husleie som hittil har vært på 14.000 samlet På sparekonto har jeg :100.000 Da sitter jeg med 78.000 som er brukt opp på mat, busskort, andre reiseutgifter, og bittelitt shopping. Jeg kjøper sjeldent nye klær/sko o.l. Dette synes jeg var ekstremt mye,da jeg ikke var klar over at jeg brukte så mange penger. Har dere noen gode tips til sparing slik at jeg kan spare mest mulig og bruke minst mulig penger? Hvor mye er "normalt" å bruke på mat pr. mnd for en person? Anonymous poster hash: b41f4...f8c
Froz1 Skrevet 4. mars 2014 #2 Skrevet 4. mars 2014 Jeg syntes du bør prise deg heldig som har klart å spare opp 100.000 på et halvt år. Hilsen en arbeidsledig med 8000 i husleie... 11
Tropic Skrevet 4. mars 2014 #3 Skrevet 4. mars 2014 (endret) Jeg bruker 2500 kroner per mnd på mat og alt av husholdningsprodukter (dopapir, shampoo) ol. Et tips vil være at med en gang du får lønn betaler du alt av regninger, setter av eks 2500 kroner til mat på en egen konto med kort, kjøper busskort og setter av penger til ting du må ha (medisiner, bursdagsgave). Opprett flere kontoer om dette gjør det enklere. Så flytter du resten av pengene minus en "månedslønn" til sparekonto med en gang. De pengene du har igjen på konto ("månedslønnen") får du da bruke på "tull" uten at dette går ut over pengene du trenger til mat ol slik at du må tappe sparekontoen mitt i mnd får å kjøpe mat. Endret 4. mars 2014 av Tropic
Miss moneypenny Skrevet 4. mars 2014 #4 Skrevet 4. mars 2014 Jeg syns også 100000 siden august er ganske bra
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #5 Skrevet 4. mars 2014 Jeg syns også 100000 siden august er ganske bra Det er jo ikke så verst det, men med tanke på den lave månedsleien, de få regningene og at jeg bor alene så håpet jeg på å ha minst 150' hittil.... Jeg holder på å legge sammen hvor mye jeg har brukt på mat siden august,og hva pengene har gått på. Er sikker på at hvertfall halvparten har gått bare til mat alene. Anonymous poster hash: b41f4...f8c
Salmonella Skrevet 4. mars 2014 #6 Skrevet 4. mars 2014 (endret) Det er jo ikke så verst det, men med tanke på den lave månedsleien, de få regningene og at jeg bor alene så håpet jeg på å ha minst 150' hittil.... Jeg holder på å legge sammen hvor mye jeg har brukt på mat siden august,og hva pengene har gått på. Er sikker på at hvertfall halvparten har gått bare til mat alene. Anonymous poster hash: b41f4...f8c Synes du skal slappe av litt og være fornøyd med det du har klart å spare hittil. Det er noe som heter å spare seg til fant også.. Hvilke rutiner har du på det å handle mat? Handler du inn på impuls? Ved å planlegge ukesmenyer og handler etter handleliste en gang i uken kan man jo spare inn litt. Endret 4. mars 2014 av Salmonella 5
pressplay Skrevet 4. mars 2014 #7 Skrevet 4. mars 2014 (endret) Du har brukt 7800 i måneden på andre ting enn husleie. Det er ikke så gale sånn sett. 1000 kr i strøm, 400 i bredbånd, 400 i telefon. 3000 i mat, 500 i kollektivtrafikk og litt på klær etc. er ikke så veldig mye. Nå bor du ekstremt billig og tjener veldig bra. De færreste klarer å spare opp 100 000 på 7 måneder. Endret 4. mars 2014 av pressplay 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #8 Skrevet 4. mars 2014 Synes du skal slappe av litt og være fornøyd med det du har klart å spare hittil. Det er noe som heter å spare seg til fant også.. Hvilke rutiner har du på det å handle mat? Handler du inn på impuls? Ved å planlegge ukesmenyer og handler etter handleliste en gang i uken kan man jo spare inn litt. Man sparer seg ikke til fant om man begrenser mat/husholdsningsbudsjettet til 2000 kr/mnd... Hvis TS hadde redusert matbudsjettet sitt fra ca 5500 (hvis hun har brukt 78 000 kroner på andre ting enn husleie og sparing, og "ihvertfall halvparten" ifølge henne er blitt brukt på mat, så tilsvarer det jo faktisk over 5500 kr/mnd) til 2000 kr, så kunne hun spart nesten 25 000 kroner bare på det i løpet av disse sju månedene. Mye penger! Regner med at TS sparer til egenkapital til bolig eller noe slikt. Skjønner veldig godt at hun vil spare mest mulig i stedet for å måtte utsette huskjøp i flere år. Anonymous poster hash: e5352...3b2 2
Salmonella Skrevet 4. mars 2014 #9 Skrevet 4. mars 2014 Man sparer seg ikke til fant om man begrenser mat/husholdsningsbudsjettet til 2000 kr/mnd... Hvis TS hadde redusert matbudsjettet sitt fra ca 5500 (hvis hun har brukt 78 000 kroner på andre ting enn husleie og sparing, og "ihvertfall halvparten" ifølge henne er blitt brukt på mat, så tilsvarer det jo faktisk over 5500 kr/mnd) til 2000 kr, så kunne hun spart nesten 25 000 kroner bare på det i løpet av disse sju månedene. Mye penger! Regner med at TS sparer til egenkapital til bolig eller noe slikt. Skjønner veldig godt at hun vil spare mest mulig i stedet for å måtte utsette huskjøp i flere år. Anonymous poster hash: e5352...3b2 Nei men det var noe med hele holdningen når ts hadde som mål ha 150tusen etter 6 mnd med jobb og derfor ikke var helt fornøyd,100tusen er jo kjempebra! Når man har så lav husleie og klarer å spare så mye og allikevel ha en god slump med penger på brukskontoen hver mnd så kan man godt unne seg litt ekstra innimellom. Ts MÅ jo ikke snu på hver krone for å klare å spare et stort beløp i løpet av noen mnd. Man kan fort bli gnien også. En mellomting er fint. 3
Gjest Wei Wei Skrevet 4. mars 2014 #10 Skrevet 4. mars 2014 Enig med at 11 000 per mnd i rent forbruk er mye. Anbefaler deg å lage en oversikt over alle utgiftene du har og se hvor du må ha mer kontroll. Du sier selv at leien og transport er lave utgiftsposter, men hva med resten? Mobil Internet Forsikringer Spise ute Underholdning (kino, konserter osv) Trening Reiser Møbler, hvitevarer, interiør Gaver Helse Tv-lisens, tv kanaler Kosmetikk, frisør ... Listen kan være lang. Er du interessert i å spare mer, så bør du rett å slett stoppe seg sevl før du bruker bankkortet og tenke om du virkelig trenger det du skal betale for. For eksempel, du skriver "busskort og andre reiseutgifter". Hva legger du i ordet "andre"? Er det taxi?
Pengebingen Skrevet 4. mars 2014 #12 Skrevet 4. mars 2014 Det er noe som heter å spare seg til fant også.. Å spare seg til fant skjer vel først i det du har satt av så mye til sparing at du ikke kan dekke regningene dine eller det aller mest vesentlige. Inntil det punktet sparer man seg bare rik! Og de færreste har noe i mot det Mitt første tips er å finne ut hvor pengene har tatt veien, det er du i gang med. Gå gjennom nettbank, se hva du finner. Det er gjerne småkjøp her og der som tilsammen utgjør mye. Finn dine "sorte hull" og tett de! Går det for mye til mat, da må du se på handlevaner. Vi handler 1 gang i uka, lager middagsplan for uka, skriver handleliste og holder oss til den. Det betyr at vi er i butikken kun en gang hver uke, og ingen av oss trenger å besøke kiosker eller butikker på hverdagene. Ingen penger forsvinner på småting. Du kan jo føre regnskap en hel måned, skrive ned alt du har brukt hver dag, hvis ikke banken viser sannheten. f.eks om du bruker mye kontanter. Godt tips også rett over her, har du virkelig så få faste utgifter? Ikke et trenginssenter som sluker penger en gang? De aller fleste er støttemedlemmer et eller annet sted 1
Gjest Chloè Skrevet 4. mars 2014 #13 Skrevet 4. mars 2014 hvor i gokk bor du til 2000 i mnd? eller er det kjelleren til mor og far?
Salmonella Skrevet 4. mars 2014 #14 Skrevet 4. mars 2014 Å spare seg til fant skjer vel først i det du har satt av så mye til sparing at du ikke kan dekke regningene dine eller det aller mest vesentlige. Inntil det punktet sparer man seg bare rik! Og de færreste har noe i mot det Jeg forstår det, jeg forsøkte å sette det på spissen da jeg synes det er merkelig at ts ikke virker fornøyd. Og da kan man fort begynne å overdrive sparingen.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #15 Skrevet 4. mars 2014 Nei men det var noe med hele holdningen når ts hadde som mål ha 150tusen etter 6 mnd med jobb og derfor ikke var helt fornøyd,100tusen er jo kjempebra! Når man har så lav husleie og klarer å spare så mye og allikevel ha en god slump med penger på brukskontoen hver mnd så kan man godt unne seg litt ekstra innimellom. Ts MÅ jo ikke snu på hver krone for å klare å spare et stort beløp i løpet av noen mnd. Man kan fort bli gnien også. En mellomting er fint. Som sagt, man lever godt med 2000 kr/mnd på mat. Å bruke over 5500 kroner hver måned på mat hadde i alle fall ikke "gitt" meg noe, all den tid man kan spise både sunt, godt og variert for en langt mindre sum. Skjønner veldig godt at TS i ettertid ser at det er kjipt å ha brukt over det dobbelte av hva som er "fornuftig" å bruke på mat! Dette er jo penger TS har brukt, men som hun i ettertid tenker noe ala "hva faen brukte jeg dem på?" om. Tror hun hadde vært mer fornøyd om hun faktisk hadde spart disse 25 000 kronene, som hun hadde planer om. Og: TS ville spare minst 150 000 kroner i løpet av denne perioden, men har bare spart 100 000. Dere som sier "ja men det er jo kjempemasse!!!1" - setter dere aldri noen mål og gjennomfører dem? Sikter dere så lavt at dere mener at når man kun klarer 1/3 av det man har tenkt, så skal man likevel være kjempefornøyd? Anonymous poster hash: e5352...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #16 Skrevet 4. mars 2014 ... og igjen: man er ikke gnien selv om man bruker "bare" halvparten av 5500 kroner i måneden på mat. Anonymous poster hash: e5352...3b2 2
Gjest Ciegus Skrevet 4. mars 2014 #17 Skrevet 4. mars 2014 Skjønner godt at TS reagerer. Dere andre må ikke se dere blinde på hva hun har spart, men se på hva hun har brukt. Hun har brukt 11 000 pr mnd på andre ting enn husleie - det er faktisk ganske mye! Her er det jo et enormt forbedringspotensiale, helt uavhengig av hvor mye man har spart i utgangspunktet. Jeg hadde også blitt skremt hvis jeg hadde sett at så mye penger forsvant i ting jeg selv ikke kan sette fingeren på. Hadde dere andre helt ærlig tenkt "pyttsann, jeg har 100k på konto så hva gjør vel det at jeg ikke har kontroll på forbruket mitt?"? TS, det er vanskelig å gi råd uten å vite hva du har brukt pengene på. Du må sette deg ned og studere nettbanken din grundig for å se hvor forbruket forsvinner. Enkelte nettbanker gir en ganske grei oversikt over hvor mye du har brukt i matbutikker, kollektivtrafikk etc, så det er en grei begynnelse. Har du ikke den muligheten må du se på kontooversikten. Plott inn tall i excel-ark måned for måned, og se hvor sluket er. 3
Monstrum Skrevet 4. mars 2014 #18 Skrevet 4. mars 2014 Alle småutgifter som virker veldig små der og da blir fort store, det har jeg erfart Slike spontane ting kan være: En kaffekopp på kiosken En sjokolade på matbutikken Den fine toppen på salg En flaske brus En pakke hårstrikk, for det er jo alltid "kjekt å ha" Billige øredobber som "sikkert passer til ett eller annet i skapet" osv Finn ut av alle disse småtingene som stjeler penger 3
Salmonella Skrevet 4. mars 2014 #19 Skrevet 4. mars 2014 Som sagt, man lever godt med 2000 kr/mnd på mat. Å bruke over 5500 kroner hver måned på mat hadde i alle fall ikke "gitt" meg noe, all den tid man kan spise både sunt, godt og variert for en langt mindre sum. Skjønner veldig godt at TS i ettertid ser at det er kjipt å ha brukt over det dobbelte av hva som er "fornuftig" å bruke på mat! Dette er jo penger TS har brukt, men som hun i ettertid tenker noe ala "hva faen brukte jeg dem på?" om. Tror hun hadde vært mer fornøyd om hun faktisk hadde spart disse 25 000 kronene, som hun hadde planer om. Og: TS ville spare minst 150 000 kroner i løpet av denne perioden, men har bare spart 100 000. Dere som sier "ja men det er jo kjempemasse!!!1" - setter dere aldri noen mål og gjennomfører dem? Sikter dere så lavt at dere mener at når man kun klarer 1/3 av det man har tenkt, så skal man likevel være kjempefornøyd? Anonymous poster hash: e5352...3b2 Øhh..Skjønner ikke hva det har med saken å gjøre om jeg setter meg mål og/eller om jeg setter så lave mål at jeg uansett er fornøyd om jeg ikke oppnår dem. Jeg mener at 100tusen er mye på 6 mnd og ville vært fornøyd selv om planen hadde vært å nådd 150tusen. Og det er min mening. ... og igjen: man er ikke gnien selv om man bruker "bare" halvparten av 5500 kroner i måneden på mat. Anonymous poster hash: e5352...3b2 Og det har jeg aldri påstått heller. Poenget mitt var at man må passe på at man ikke drar det for langt heller slik at man blir gnien. Jeg satte ikke noen grense på hvor lite penger man bruker før man er gnien.
Salmonella Skrevet 4. mars 2014 #20 Skrevet 4. mars 2014 Jeg har selv vært en person som har spinket og spart. Spist "dårlig" mat for å spare mest mulig og være mest mulig flittig med pengene. Det ble til at jeg nærmest spurte om lov av mamma til å kjøpe sko når det ene paret jeg hadde var helt utgått fordi jeg hadde nesten ikke samvittighet til å kjøpe nytt par, pengene måtte jo spares! Og dette til tross for at sparekontoen sa jeg hadde mer enn god nok råd Det hele ble utrolig slitsom med lite kos og mye dårlig samvittighet. Jeg har innsett at jeg fremdeles kan spare en ok sum med penger selv om jeg koser meg litt ekstra med litt bedre mat og kjøpe de tingene jeg har bruk for med god samvittighet. Nei, jeg får kanskje ikke spart så mye som før men jeg har det mye kosligere. Jeg sier ikke at TS ikke gjør dette, bare deler min erfaring. Selvfølgelig er ikke alle som sparer slik jeg var, men jeg tror det er fort gjort å havne i en slik felle. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå