Pringle Skrevet 4. mars 2014 #1 Skrevet 4. mars 2014 Jeg har lest om "Wheat Belly", som visstnok skal komme av for stort inntak av karbohydrater. Er det sant at man legger på seg forskjellige steder avhengig av hva kaloriene består av? Så man kan bare "fjerne magen" ved å skjære ned på karbohydratene og spise større andel fett og proteiner? Eller er det bare at når man legger på seg, så legger man også på seg på magen? Eller er det genetisk, at noen får stor mage, andre stor rumpe osv? Sånn at med et kaloriunderskudd, vil fettet forsvinne i den rekkefølgen det selv "vil"?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #2 Skrevet 4. mars 2014 Bollemagen av hvete kommer vel gjerne av oppblåsthet og ikke fett? Jeg får ihvertfall en smekker gravidkul hvis jeg spiser siktet hvetemel en dag. Hvor man legger på seg er vel genetisk, og stress sier de kan gi magefett. Anonymous poster hash: fa3ce...c9e 3
Gjest Funky Punk Skrevet 4. mars 2014 #3 Skrevet 4. mars 2014 Man legger ikke på seg på kun et sted avhengig av hva man spiser. Derimot kan magen bli veldig oppblåst, og vekten generelt kan øke pga vann. Jeg spiser lavkarbo og har gått ned veldig mye, men magen er ikke akkurat flat enda. Spiser jeg mye karbo en dag, så kan man tydelig se endring i størrelsen på magen (til og med min "blinde" mann kan se det ) fordi jeg blir veldig oppblåst av det. Mange mennesker opplever helt sikkert at de ikke blir så oppblåst av karbo 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #4 Skrevet 4. mars 2014 Nå følte jeg bare for å kommentere problemet oppblåsthet av div. karber. "Fordøyelsesgasser" er vel egentlig ganske naturlig, men problemet er kanskje vår stillesittende livsstil. Når man beveger seg, forsvinner mye av gassene lettere, enn når man er passiv, men ja, kanskje med våre inaktive liv, er det et poeng i å redusere karbene. Er det noen som har merket hvor mye oppblåstubehag man får av å fly langdistanse, eller bare ved ekstraorinære stillesittende dager? Anonymous poster hash: f697e...163
Elanore Skrevet 4. mars 2014 #5 Skrevet 4. mars 2014 Nå følte jeg bare for å kommentere problemet oppblåsthet av div. karber. "Fordøyelsesgasser" er vel egentlig ganske naturlig, men problemet er kanskje vår stillesittende livsstil. Når man beveger seg, forsvinner mye av gassene lettere, enn når man er passiv, men ja, kanskje med våre inaktive liv, er det et poeng i å redusere karbene. Er det noen som har merket hvor mye oppblåstubehag man får av å fly langdistanse, eller bare ved ekstraorinære stillesittende dager? Anonymous poster hash: f697e...163 Nupe... Jeg kan fint være lite oppblåst om jeg plutselig blir stillesittende, for det avhenger først og fremst av det jeg spiser for min del. Beklager avsporing her, TS, vet du tenkte på fett etc. Jeg tror spørsmålet om hvor fettet legger seg lettest, har med gener og evt. trening å gjøre. Jeg tror det kan være noe i begrepet "punktforbrenning" også, for øvrig, men at det er lite nytte i å tenke over det ettersom man kan forbrenne mer ved å trene hele kroppen samtidig fremfor å fokusere på eksempelvis mage eller lår.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #6 Skrevet 4. mars 2014 Spiser jeg mye karbo en dag/quote] Hva regner du/dere som mye karbo?Anonymous poster hash: c3d5e...c42
Gjest Funky Punk Skrevet 4. mars 2014 #7 Skrevet 4. mars 2014 For min del så er det alt over ca 70 gram (for andre så kan det være o er 150g osv)
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #8 Skrevet 4. mars 2014 Vel er det ikke slik at hvis du har et såkalt metobolsk syndrom, så legger du på deg rundt magen, og da kan lavkarbo ofte være gunstig? Så noe sannhet kan det vel ligge i det? Anonymous poster hash: f697e...163 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #9 Skrevet 4. mars 2014 Nupe... Jeg kan fint være lite oppblåst om jeg plutselig blir stillesittende, for det avhenger først og fremst av det jeg spiser for min del. Beklager avsporing her, TS, vet du tenkte på fett etc. Jeg tror spørsmålet om hvor fettet legger seg lettest, har med gener og evt. trening å gjøre. Jeg tror det kan være noe i begrepet "punktforbrenning" også, for øvrig, men at det er lite nytte i å tenke over det ettersom man kan forbrenne mer ved å trene hele kroppen samtidig fremfor å fokusere på eksempelvis mage eller lår. Joda, men det er vel heller snarere det motsatte som er tilfelle: Selv om du spiser mye karber, vil du ikke føle deg oppblåst om du beveger deg mye! Anonymous poster hash: f697e...163
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #10 Skrevet 4. mars 2014 Joda, men det er vel heller snarere det motsatte som er tilfelle: Selv om du spiser mye karber, vil du ikke føle deg oppblåst om du beveger deg mye! Anonymous poster hash: f697e...163 Det vil hjelpe å bevege seg fordi man da slipper ut overflødig gass oftere. Men gassene blir laget likevel. Anonymous poster hash: c4269...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #11 Skrevet 5. mars 2014 Det vil hjelpe å bevege seg fordi man da slipper ut overflødig gass oftere. Men gassene blir laget likevel. Anonymous poster hash: c4269...a0a Nettopp, men de er ikke plagsomme. Anonymous poster hash: f697e...163
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #12 Skrevet 5. mars 2014 Nettopp, men de er ikke plagsomme. Anonymous poster hash: f697e...163 Ikke plagsomme? Jo det er de, men ikke like plagsomme som når man er inaktiv. Anonymous poster hash: c4269...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #13 Skrevet 5. mars 2014 Ikke plagsomme? Jo det er de, men ikke like plagsomme som når man er inaktiv. Anonymous poster hash: c4269...a0a Nei, fordi man kvitter seg med luften fortløpende, før man blir oppblåst. Og da mener jeg ikke gjennom den ubehagelige avgangen man gjerne tenker på. Det forsvinner bare umerkbart. Men det må også minnes om at det kun er grove, tungt (og sunne) fordøyelige karber som gjerne fører til oppblåsthet, mens hvitt mel og andre lettfordøyelige (usunne) karber) gjør det i liten grad. Anonymous poster hash: f697e...163
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #14 Skrevet 5. mars 2014 Nei, fordi man kvitter seg med luften fortløpende, før man blir oppblåst. Og da mener jeg ikke gjennom den ubehagelige avgangen man gjerne tenker på. Det forsvinner bare umerkbart. Men det må også minnes om at det kun er grove, tungt (og sunne) fordøyelige karber som gjerne fører til oppblåsthet, mens hvitt mel og andre lettfordøyelige (usunne) karber) gjør det i liten grad. Anonymous poster hash: f697e...163 Vel, jeg får krampelignende smerter av brød. Jeg vil nå ikke si at det er umerkbart. Og "Sudan-mage" i tillegg hvis jeg er inaktiv. Man kan se på magen min om jeg har spist brød eller ikke den dagen hvis jeg er inaktiv. Lufta går ikke fort nok ut til at man ikke blir oppblåst i det hele tatt. Grove karbohydrater er ikke sunne. Les om anti-beitestoffer. Anonymous poster hash: c4269...a0a 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #15 Skrevet 5. mars 2014 Mange her som skriver "nei du blir ikke oppblåst..blabla", det er vel individuelt? Jeg plages hvertfall ekstremt av dette som ts skisserer. Spiste ETT eple en dag, kunne ikke skjønne hvorfor jeg i to dager etter målte ÅTTE cm mer rundt magen og hele kroppen min var oppblåst. Det gikk sakte tilbake. Og jeg tenkte ikke så mye mer over det da kroppen min reagerer på mye rart. Men så spiste jeg litt eple igjen etter noen uker og nøyaktig samme "reaksjon". Dette gjelder diverse andre matvarer også, og jeg kan skrive under på mye mindre oppblåsthet med mye fett i kostholdet og mindre karbs og NULL sukker. èn sjokoladebit og kroppen kapitulerer Anonymous poster hash: c7de0...ff3 3
Fubelfal Skrevet 5. mars 2014 #16 Skrevet 5. mars 2014 Vel, jeg får krampelignende smerter av brød. Jeg vil nå ikke si at det er umerkbart. Og "Sudan-mage" i tillegg hvis jeg er inaktiv. Man kan se på magen min om jeg har spist brød eller ikke den dagen hvis jeg er inaktiv. Lufta går ikke fort nok ut til at man ikke blir oppblåst i det hele tatt. Grove karbohydrater er ikke sunne. Les om anti-beitestoffer. Anonymous poster hash: c4269...a0a Nå er det vel ikke slik at grove uforedlede kabohydratrike matvarer er blitt usunne, selv om anti-betestoffer har blitt en ny mote-snakkis. Da tror jeg du selv burde sette deg litt bedre inn i fakta. Og hvis du får kramper av brød, og som nevnt over i annet innlegg, reagerer sterkt på eple, er det vel snarere dere som har spesielle problemer og er overfølsomme. Det er ikke normale reaksjoner. 2
mandel92 Skrevet 5. mars 2014 #17 Skrevet 5. mars 2014 Jeg tror det handler om hva man er vant til. Spiser man til vanlig ikke karbohydrater så reagerer nok kroppen veldig når den først får karbohydrater. Jeg spiser mye karbo til vanlig, og jeg føler meg ikke oppblåst, men kjenner meg med en gang oppblåst de gangene jeg har et kosthold jeg ikke er vant til, f.eks når jeg er utenlands.
Pringle Skrevet 5. mars 2014 Forfatter #18 Skrevet 5. mars 2014 Huff, jeg blir forferdelig oppblåst av rå grønnsaker. Jeg har alltid spist litt rå grønnsaker, men nå spiser jeg det flere ganger om dagen, og det er ikke kroppen min vant til. Det føles litt urettferdig å bli dårlig av noe som liksom skal være så sunt! Mulig disse to tingene (oppblåsthet og fettlagring) har en sammenheng, men jeg tenkte altså først og fremst på fettansamlinger i mageområdet. Skyldes det kostholdet? Eller som noen nevnte - stress og kortisol? Det er jo spennende. Er det da kortisolet som får fettet til å legge seg på magen? Eller får det oss til å spise mer? Det siste er ihvertfall mer logisk og forståelig enn det første.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #19 Skrevet 5. mars 2014 . Er det da kortisolet som får fettet til å legge seg på magen? Eller får det oss til å spise mer? Ja, og ja. Kortisol er et stresshormon som bidrar til økt fettlagring, reduserer evnen til å forbrenne fett, og får oss til å spise mer. Anonymous poster hash: b2d78...a25
Gjest Nanne70 Skrevet 5. mars 2014 #20 Skrevet 5. mars 2014 Jeg tror det handler om hva man er vant til. Spiser man til vanlig ikke karbohydrater så reagerer nok kroppen veldig når den først får karbohydrater. Jeg spiser mye karbo til vanlig, og jeg føler meg ikke oppblåst, men kjenner meg med en gang oppblåst de gangene jeg har et kosthold jeg ikke er vant til, f.eks når jeg er utenlands. Tja, jeg har spist brød og kornvarer hele livet, så vant til det var jeg, men oppdaget etterhvert at jeg faktisk tålte det dårlig, så det å kutte ut denne typen matvarer gjorde underverker for meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå