Saloppe Skrevet 29. mai 2004 #1 Skrevet 29. mai 2004 knorr's saus er helt klart overlegen toros versjon men klarer noen av dere å lage béarnaise saus from scratch som er like god som knorr's og gi meg oppskriften.
Arkana Skrevet 29. mai 2004 #2 Skrevet 29. mai 2004 Jeg bruker som oftest en superenkel oppskrift fra Nigella Lawson. Du har to eggeplommer i en glassbolle over et vannbad så tilsetter du litt tørket estragon og 1 ss hvitvinseddik. Visp hele tiden mens du tilsetter en og en klatt med smør (jeg bruker ikke eksakt mengde, kanskje rundt 100-150 g), til du får en fyldig og lys gul saus. Smak til med salt og pepper og vips er den ferdig. Jeg har en litt mer "ordentlig" bernaise-oppskrift, men synes den enkle smaker vel så god (og i allefall mye bedre enn posebernaise), og det er ikke alltid man gidder lage det krydderavkoket. Men oppskriften kan du få likevel: ½ kopp hvitvinseddik 3 hakkede sjalottløk 8 hele sorte pepperkorn 1 laurbærblad ¼ ts tørket estragon 4 eggeplommer 250 g smør Bland eddik, sjalottløk, pepper, laurbærblad og estragon i en kjele og kok opp. La småkoke uten lokk til blandingen har redusert til det halve. Sil av og ta vare på væsken. Ha eggeplommene i en bolle og bland godt. Rør gradvis inn kryddervæsken. Legg bollen over vannbad, vannet skal ikke berøre bollen. Visp smøret inn gradvis, en terning om gangen.
Amarone Skrevet 30. mai 2004 #3 Skrevet 30. mai 2004 Vi har pleid å lage å lage bernaise etter Mat-Tina og den er ... deilig... : Smelt 200 g smør (ordentlig smør!) sakte. Kok opp persille, 2 finhakkede sjalottløker, 2 tsk estragon, 1/2 dl hvitvinseddik og 3 ss vann. Kok ned til 2 ss væske, og sil det ned i en bolle. La avkjøle. Varm vannbad - ikke la det koke!, hold bollen med væske over, og pisk ned 3 eggeplommer. Hell langsomt i smøret. Salte og pepre når alt smøret er i, og ha i litt grovhakket persille. Det enkleste er å være to personer om dette: 1 til å holde bollen og vispe, og 1 som heller smør... Men det er verdt alt arbeidet!!!
Tundra Skrevet 30. mai 2004 #4 Skrevet 30. mai 2004 Jeg bruker som oftest en superenkel oppskrift fra Nigella Lawson. Du har to eggeplommer i en glassbolle over et vannbad så tilsetter du litt tørket estragon og 1 ss hvitvinseddik. Visp hele tiden mens du tilsetter en og en klatt med smør (jeg bruker ikke eksakt mengde' date= kanskje rundt 100-150 g), til du får en fyldig og lys gul saus. Smak til med salt og pepper og vips er den ferdig. Jeg har en litt mer "ordentlig" bernaise-oppskrift, men synes den enkle smaker vel så god (og i allefall mye bedre enn posebernaise), og det er ikke alltid man gidder lage det krydderavkoket. Men oppskriften kan du få likevel: Så enkelt! Hvor mange holder denne oppskriften til?
Arkana Skrevet 30. mai 2004 #5 Skrevet 30. mai 2004 Så enkelt! Hvor mange holder denne oppskriften til? 2 personer
Gjest Anonymous Skrevet 1. juni 2004 #6 Skrevet 1. juni 2004 Åååå! Blir denne sånn a la Big Horn sausen?? Den man får i en liten kopp på tallerken? For denne kunne jeg levd på alene!
Arkana Skrevet 1. juni 2004 #7 Skrevet 1. juni 2004 Åååå! Blir denne sånn a la Big Horn sausen?? Den man får i en liten kopp på tallerken? For denne kunne jeg levd på alene! Den har jeg ikke smakt, så det vet jeg ikke (velger alltid peppersaus på Big Horn ). Men jeg lover at den er god i allefall! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå