BloodyMaryFairy Skrevet 4. mars 2014 #2 Skrevet 4. mars 2014 Hehe, det kommer nok veldig an på hvem du spør. Jeg synes det var veldig vanskelig ja, klarte på hengende håret å få inn en 3'er i faget. Du bør ha GODE egenskaper i matte for å finne faget forholdsvis enkelt vil jeg si. Jeg er ganske flink i kjemi og biologi, og har rett over middels egenskaper i matte. Til tross for dette synes jeg at 2FY var spesielt krevende.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #3 Skrevet 4. mars 2014 2 FY går greit - om du ,som andre påpeker her, har gode mattekunnskaper. Det er i 3 FY det begynner å bli vilt.. angret som et dyr på at jeg tok det faget. Anonymous poster hash: 0c7da...e66
magicpie Skrevet 4. mars 2014 #4 Skrevet 4. mars 2014 (endret) 2 FY går greit - om du ,som andre påpeker her, har gode mattekunnskaper. Det er i 3 FY det begynner å bli vilt.. angret som et dyr på at jeg tok det faget. Anonymous poster hash: 0c7da...e66 Det er ingenting som heter 3FY? TS: Hvis du er interessert i faget, så vil jeg ikke si at det er så vanskelig å komme seg gjennom. Og du trenger ikke å være eksepsjonelt god i matte heller, for det mest avanserte er vel å snu om på og regne ut formler. Det er også flere temaer i Fysikk 2 der man ikke regner noe særlig, vil nesten si at det var mer matematikk i Fysikk 1. Edit: Spranget mellom Fysikk 1 og 2 er ikke noe særlig stort, så hvis det har gått greit hittil så går det sikkert bra med Fysikk 2. Endret 4. mars 2014 av magicpie
kubrak Skrevet 4. mars 2014 #5 Skrevet 4. mars 2014 jeg synes FY2 er et omfattende fag da det hverken er et rent lese- eller regnefag. Man må pugge stoff, og kunne gjøre utregninger og vise forståelse. For det meste var det for det meste også uinteressant, hvilket ikke akkurat hjelper. Men hvor vanskelig det er kommer an på dine evner, arbeidslyst, interesse for faget osv. For min del var det på langt nær uoverkommelig. 1
magicpie Skrevet 4. mars 2014 #6 Skrevet 4. mars 2014 jeg synes FY2 er et omfattende fag da det hverken er et rent lese- eller regnefag. Man må pugge stoff, og kunne gjøre utregninger og vise forståelse. For det meste var det for det meste også uinteressant, hvilket ikke akkurat hjelper. Men hvor vanskelig det er kommer an på dine evner, arbeidslyst, interesse for faget osv. For min del var det på langt nær uoverkommelig. Det kommer jo helt an på personen hva man synes er interessant. For min del syntes jeg elektrisitet og magnetisme var interessant, og i hvert fall relativitetsteori, kvantefysikk og partikkelfysikk!
MarenogAron Skrevet 4. mars 2014 #7 Skrevet 4. mars 2014 2 FY går greit - om du ,som andre påpeker her, har gode mattekunnskaper. Det er i 3 FY det begynner å bli vilt.. angret som et dyr på at jeg tok det faget. Anonymous poster hash: 0c7da...e66 Mener å huske at det heter FYSIKK 1 i 2. kl og FYSIKK 2 i 3. kl. Kan ikke huske at noe het 3 FY. Anyway, om du har tatt FYSIKK 1, skal du nok klare FYSIKK 2 ganske greit også. Synes ikke overgangen der var så stor. Matematikkformlene er ikke så himla vanskelige, men du må kunne trikse og mikse med dem. Å forstå den praktiske anvendelsen av matematikken er derimot alfa og omega. Personlig synes jeg at fysikk var hakket vanskeligere enn matte, nettopp pga at man må anvende det på praktiske situasjoner. Men klarte såvidt å få en 6'er likevel Overgangen mellom KJEMI 1 og KJEMI 2 derimot.. Huff, likte ikke KJEMI 2 :/
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #8 Skrevet 4. mars 2014 Mener å huske at det heter FYSIKK 1 i 2. kl og FYSIKK 2 i 3. kl. Kan ikke huske at noe het 3 FY. Anyway, om du har tatt FYSIKK 1, skal du nok klare FYSIKK 2 ganske greit også. Synes ikke overgangen der var så stor. Matematikkformlene er ikke så himla vanskelige, men du må kunne trikse og mikse med dem. Å forstå den praktiske anvendelsen av matematikken er derimot alfa og omega. Personlig synes jeg at fysikk var hakket vanskeligere enn matte, nettopp pga at man må anvende det på praktiske situasjoner. Men klarte såvidt å få en 6'er likevel Overgangen mellom KJEMI 1 og KJEMI 2 derimot.. Huff, likte ikke KJEMI 2 :/ Var kjemi 2 mye vanskeligere enn kjemi 1? Gikk du mye ned i karakter? Hva er vanskeligst av kjemi 2 og fysikk 2? Anonymous poster hash: 96ef1...6a8
MarenogAron Skrevet 4. mars 2014 #9 Skrevet 4. mars 2014 (endret) Nei, jeg begynte aldri på Kjemi 2, nettopp fordi det kom til å bli vanskelig. Tok engelsk som privatist istedet. Jeg hadde altså Kjemi 1, Fysikk 1 og R1 i 2. klasse, og Fysikk 2, R2 og engelsk (privatist) i 3. klasse. Fikk 6'er i alt unntatt engelsk. Men nå synes jeg realfag er gøy da.. Hva som er vanskeligst av kjemi og fysikk kommer jo veldig an på hva du interesserer deg for. Jeg synes kjemi er ganske kjedelig. Har ikke så veldig sansen for grunnstoffer og deres ulike måter å binde seg på. Husker at jeg så vidt så gjennom læreboka til noen av de i klassa som hadde Kjemi 2, og det virket mye mer avansert enn Kjemi 1. Fysikk 2 var derimot ikke noe særlig vanskeligere enn Fysikk 1, bare andre temaer. Det er i hvert fall sånn jeg husker det, men nå er det snart fem år siden jeg ble ferdig med vgs. Går du i 2. klasse nå? Da har du jo en viss peiling på hvordan du liker fagene og om du synes de er vanskelige. Sliter du nå, anbefaler jeg deg ikke å fortsette. Det blir ikke enklere. Men hvis du trives og synes både fysikk og kjemi er gøy, vil neste år også gå greit. Endret 4. mars 2014 av MarenogAron
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #10 Skrevet 4. mars 2014 Jeg fikk 5 i fysikk 2 (inkludert skriftlig eksamen) uten å jobbe så veldig mye med det. Hang konstant etter og gadd aldri å virkelig jobbe meg inn igjen, bortsett fra å øve dagen før prøve. Så nei, jeg synes ikke det var så veldig vanskelig... selv om jeg har jobbet minst like lite med andre fag og fått bedre karakter! Imidlertid synes jeg fysikk 2 var verre enn fysikk 1. Usikker på om det var fordi jeg fikk en annen, ikke like god lærer der enn i fysikk 1, om det var emner i fysikk 2 som jeg ikke tar så lett, om jeg jobbet alt for lite med faget eller om det rett og slett er et litt vanskeligere fag enn fysikk 1... Til deg som skrev at "det er i 3FY det begynner å bli vilt" - vel, Fysikk 2 er tilsvarende 3FY, altså tredjeårs fysikkfag (men de tilhører henholdsvis Kunnskapsløftet og Reform 94). Såvidt jeg vet er fysikk 2 det realfaget som ligner mest på sin R94-forgjenger mtp. innhold og arbeidsmengde. Anonymous poster hash: 3717c...510
Safiye Skrevet 4. mars 2014 #11 Skrevet 4. mars 2014 Jeg går fysikk higher level (fordypning) i IB siste året på vgs nå. Fysikk HL skal visst være litt vanskeligere enn 2FY, men er litt usikker hvorvidt dette er sant eller ikke. Uansett, så er fysikken skikkelig krevende med mindre du har skikkelig mattehode. Læreren vår forklarer mange konsepter ved hjelp av matematikk, og det er veldig lett å dette ut. I tillegg er det mange regler og formler som må drilles inn.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #12 Skrevet 4. mars 2014 Vell jeg fikk 3 i fysikk nå til jul, og har lyst til å ta fysikk 2 til neste år, men er ikke sikker. Jeg syntes det er et krevende fag, men det er på en måte det eneste faget jeg er interessert i å fordype meg i, itilegg til R2. Har ikke jobbet så mye med faget dette året, derfor den lavere karakteren, så jeg vet jeg kan bedre, men lærerne er ikke helt sikre på det. Tror dere det er mulig å ta seg inn i faget igjen? Har faktsik vurdert å ta opp fysikk 1 til første halvår i vg3 hvis karakteren forblir like lav....... Anonymous poster hash: 23a98...bb4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå