Gå til innhold

Bmr-kalkulatorkrøll og kcal-inntak, hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Legger ved bilde av det jeg får opp på BMR-kalkulatoren til trening.no, med noen spørsmål ang kcal-inntak.

Jeg har en stillesittende jobb, men trener styrke 3-4 ganger i uken, og løper 5km to ganger i uken.

Den siste måneden har jeg fulgt myfitnesspal, den vil jeg skal ligge på 1260kcal på dager uten trening.. Føler meg slapp og fjern, og merker at dette er lite for hodet mitt når jeg jobber, for jeg har tunnellsyn hele tiden.

Samtidig har jeg gått ned 5cm rundt magen, men ser ikke stor forskjell på fettet mitt/bilringen...

Ting jeg ikke forstår (Tar utgangspunkt i bildet fra trening.no):

• Skal jeg ligge på et gjevnt kcal-inntak? eller skal jeg spise mindre de dagene jeg bare jobber?
  • Hvordan skal jeg forholde meg til kcal-inntaket når jeg vil ned i fettprosent og opp i muskelmasse? Skal jeg ligge nærmere 2000kcal eller 1500kcal?

Anonymous poster hash: 41dd3...d5d

post-37809-0-36510900-1393928178_thumb.p

Skrevet (endret)

Du skriver ikke noe om alder, høyde og vekt, men 1260 kcal pr dag er lavt med mindre du er veldig liten og lett, spesielt når du trener i tillegg. Man trenger ca 30-40 kcal pr kg kroppsvekt om man skal holde vekten stabil, og så redusere litt om man ønsker å gå ned i vekt. Sannsynligvis kan du trygt ligge på rundt 1600 kcal pr dag. (lite sannsynlig at du veier under 50 kg) Og sannsynligvis litt høyere også de dagene du trener (man trenger energi til treningen også)

Prøv å spise mye rent kjøtt/fisk, grønnsaker, frukt, grove kornprodukter, magre meieriprodukter. Styr unna snop, kaker og snacks. Pass på å få i deg litt proteiner rett etter trening (et ekstra glass melk er nok for de fleste), og tren styrke med skikkelig belastning (dvs at du har problemer med å klare de siste par repetisjonene). Og når du trener såpass mye som du gjør vil du nok raskt merke at fettprosenten synker. Bruk gjerne foto og målebånd for å måle framgang, muskler veier som kjent mer enn fett.

Endret av Engel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...