Gå til innhold

Lavkarbo - redusert inntak av karbohydrater. Hjelper det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ny innenfor lavkarbo-området.

Jeg er en normalvektig person. 170 høy og 69 kilo. Ønsker å gå ned 4-5 kilo for å føle meg litt bedre, har litt magefett. Er veldig glad i karbohydrater (psata, ris, brød, boller, rundstykker ++). Har lest en del om lavkarbo og bestemt meg for å kutte litt ned på dette. Jeg begynner med frokost og lunsj, og reduserer inntaket av karbohydrater til middag ved å spise mer kjøtt, fisk og grønnsaker. Har bakt knekkebrød uten nevneverdige karbohydrater og til lunsj spiser jeg fisk , egg, salat ++.

Vil det hjelpe meg å redusere karbohydrater, uten at jeg kutter det helt ut? Hvis jeg kutter brød og spiser lavkarbo til forkost og lunsj, vil jeg kunne gp litt ned i vekt?

Jeg tenker å kickstarte dette med en rensekur. Vil jeg da klare 4 kilo før sommeren?

Hilsen meg

Anonymous poster hash: 5edc5...9e8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tar også 100 situps hver kveld.

AnonymBruker
Skrevet

Vil det hjelpe meg å redusere karbohydrater, uten at jeg kutter det helt ut? Hvis jeg kutter brød og spiser lavkarbo til forkost og lunsj, vil jeg kunne gp litt ned i vekt?

Min erfaring er at det hjelper å begrense karbohydratmengden uten nødvendigvis å kutte den ut. Om du går ned i vekt eller ikke avhenger av om du spiser mindre enn du forbruker.

TS her. Tar også 100 situps hver kveld.

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 78a33...9ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts. Skrev over at jeg ønsket å bli kvitt litt magefett/ stramme opp. Da hjelper vel trening av magemuskler?

AnonymBruker
Skrevet

Trening av magemuskler hjelper ikke for å bli kvitt magefett. Det er heller ikke mulig å punktslanke, så hvor på kroppen du først mister fett er genetisk bestemt.

Når det gjelder å stramme opp er min mening at det er unødvendig å ta så mange situps. For å stramme opp må du belaste muskulaturen og det gjør du bedre med færre repetisjoner og heller legge på litt belastning.

Anonymous poster hash: 78a33...9ea
  • Liker 2
Skrevet

Situps er en forferdelig øvelse som ingen burde ta. Du får en knekk på de nedre ryggvirvlene. Det fins mange andre mageøvelser som er bra, men selv om du gjør disse vil ikke det isolert sett gjøre at du mister fett på magen.

Det er som kjent umulig å punktslanke seg. Du må miste fett på hele kroppen for å miste fett på magen. Den beste måten for å klare det er å kombinere et vanlig sunt kosthold med både utholdenhetstrening og styrketrening. Lavkarbo er ingen magisk trylleformel, det er fullt mulig å gå ned med et kosthold der 40% av energien kommer fra karbohydrater. For å drive utholdenhetstrening er det nesten en betingelse å få i seg en del karbohydrater. Kroppen kan danne glykogenlager selv om du spiser lite karbohydrater, men det går mye raskere å erstatte det ved å innta karbohydrater.

Det er stor forskjell på å spise karohydrater i form av rent sukker og i form av trege karbohydrater som f. eks. havregryn. Noen lavkarbofantaster ynder å framstille det som om det var lavkarboleiren som oppdaga at mennesket ikke bør få i seg rent sukker, men det har da norske helsemyndigheter snakket om i flere tiår.

Jeg vil legge til at mange jenter har en vrangforestilling om at det er naturlig med helt flat og fettfri mage. Det er veldig unaturlig for de fleste, selv mange godt trente folk får en liten valk når de sitter. Når det er sagt vil jeg allikevel selvsagt oppfordre deg til å trene. Det har mange andre positive helseeffekter, selv om du ikke skulle få helt flat mage.

Faktisk er det i et livsløpsperspektiv bedre å ha litt ekstra, fordi kroppen da har noe å tære på i tilfelle man får alvorlig og langvarig sykdom.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du vil bli kvitt kroppsfett er vel heller tipset for deg å sjekke ut diverse treningsfora for hva de spiser. Lavkarbo i den "populære" varianten kommer vel muligens fra bodybuilder-verden, men er vel litt mer siktet inn på de som er OVERvektige nå, ikke normal/undervektige (tenker på ketolyse).

Skrevet

Jeg spier moderat lavkarbo, ligger unna brød, pasta og potet, men tillater meg sukker en gang i uka. Spiser mye kjøtt, kylling, salat og grønnsaker. Dessuten elsker jeg Fiberrik med all slags godt pålegg (de er nesten uten karbo!). Spiser også mye cottage cheese og tyrkisk yoghurt med bær og musli. Så til spørsmålet ditt: Jeg tror du vil gå ned, nesten alle som prøver lavkarbo går ned. For meg et det det eneste som funker, jeg tåler ikke å se et brød før magen popper ut. Kroppen min er altså ikke fan av stivelse og karbo :-)

Laget nettopp en pannekake av 1 egg og en stor spiseskje seterrømme, blandet i en bolle med bittelitt salt og søtningsmiddel og stekte i ca 10 min, fylte med ost og skinke = himmelskt!!! :D

Ingen skam å prøve lavkarbo hvertfall!

Skrevet

Det å kutte ut karbohydrater er en vanlig misforståelse. Lavkarbodietter er ikke nullkarbodietter. Jeg tror misforståelsen oppstår når argumentet at man ikke trenger karbohydrater kommer opp. Det er riktig. Ingen friske mennesker har behov for å tilføre karbohydrater i kosten for å overleve.

Det betyr ikke at det er et lurt, sunt, grep å ta for alle.

Vil en moderat lavkarbodiett gjøre at du mister fett? Sannsynligvis. Det forutsetter at du følger dietten og ikke jukser. Mye av suksessen ligger i at en velger gode råvarer og at man ikke driver å lager sånne lavkarbo-varianter av desserter og annen høykarbomat. Det er først noe man kan unne seg når man har oppnådd vektnedgangen.

Ikke tenk for mye på dette med kalorier. På bloggen Paleoliv ble det forleden skrevet et innlegg om dette med å degradere mat til kalorier: http://www.paleoliv.no/2014/03/03/ni-grunner-til-hvorfor-kaloritelling-er-feil/.

Jeg er uenig med Wiggins om at situps er en forferdelig øvelse. Det er ikke den beste mageøvelsen, men den har absolutt sin plass om man gjør den riktig. Dessverre gjør mange den feil og volumet er helt ute av proporsjoner. I tillegg har det ikke noe for seg å bare trene magen. Du må trene hele kroppen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...