Gå til innhold

Stebarn og sånn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter veldig i dag, har stebarna på besøk (4 stk), og det er virkelig ikke like lett alltid. Dagen begynte med at den ene hadde tisset i sengen noe så til DE grader. Han er 5 år, men fortsatt skjer dette titt og ofte selv om vi tar han opp på do før vi legger oss. Så er det i gang med å skifte sengetøy og vaske madrass.

Så er det å finne frem klær til alle barn ( har to selv også... ) og så frokost. Lage mat, dekke på, dekke av, rydde og vaske. I mellomtiden har seks barn fått sagt fem ganger hver at jeg vil ditt, jeg vil ha datt, jeg liker ikke ditt, vil ikke sitte her lenger osv... Så bærer det ut, og der fortsetter "maset": jeg vil ikke være ute, jeg er tørst, jeg er sulten... Og så krangler de om det meste av leker og ting som de gjør.

Noen ganger blir jeg bare så SLITEN!!! :cry: Hadde bare lyst til å sette meg ned og grine da den ene gutten går gjennom stua med masse dritt på skoene, for så å ta de AV når han kommer ut?? :o

Synes stebarna mine er dårlig oppdratt, de rydder ALDRI etter seg, de vasker aldri hendene uten at de får beskjed om det, de lukker ikke dører etter seg, de hyler ved matbordet, de går med skoene inne, de sier aldri takk for maten eller spør fint om ting. Dette gjør at jeg går og maser mye på de om å skjerpe seg, noe som ikke gjør meg særlig populær akkurat... Mine barn er jeg ganske streng mot når det gjelder det å være høflig og ryddig, og det viser jo igjen på alle slike småting. Synes ikke det er kjekt å mase sånn heller, men det må jo til, ellers blir det jo et GALEHUS her!

Samboeren min gjør det beste han kan, men hans toleransegrense er jo mye høyere fordi han er vant til dette fra før. Samt hører han de bare ikke som jeg gjør. Når ett barn for 5. gang sier: JEG VIL HA MELK!! Så klarer jeg bare ikke å la vær å overhøre det, mens sambo registrerer det bare ikke... Han sier at vi damer mangler et viktig filter i så måte. :wink:

Det verste med å være stemor er vel at man føler seg som en tjener mange ganger: Man ordner og dekker opp og rydder og styrer på, men man får jo ingenting igjen for det på en måte. Hadde jeg flyttet ut herfra i morgen tror jeg ikke de hadde savnet meg akkurat. De er etter to år like skeptiske til meg som før, og kommer til meg når de vil ha mat eller mangler noe fysisk, men ellers er jeg totalt overflødig.

Ble mye syting dette, er bare litt ekstra sliten i dag, og trengte å få ut litt frustrasjon. Blir ikke bedre av at jeg må gå på vemmelig diett uten hvete, sukker, kaffe og generelt alt jeg liker pga. allergier. :-? Kunne trengt en stooooooor melkesjokolade akkurat nå! :)

Nei, nå skal jeg ta meg sammen, smile, og gå ut og gi samboeren min en god klem, for uansett hvor sliten jeg er når barna er her, ville jeg ikke ha byttet liv med noen, for er super-mega-glad for at jeg har truffet mannen i mitt liv!! :kysse:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke bidra med noe .. annet enn .. :trøste: ,

men det er jo godt av og til å bare å blåse ut litt.. bedre å ta det her enn overfor ungene - fordi de har ikke bedt om denne situasjonen.

Dette med mine/dine/våre barn og konfliktene dette avstedkommer er desverre en del av hverdagen for veldig mange.

Skrevet

Takk for trøst, og du har helt rett i at de har virkelig ikke bedt om dette. Tror bare man må senke forventningene litt, og ikke tro at ting vil bli så mye bedre. For hver gang de har vært her tenker jeg at snart så blir det nok lettere. De blir større, tar mer ansvar, tenker seg mer om osv. Men nå er det jo gått to år og ting er like slitsomme som før sånn sett.

Samtidig gir de oss, og spesielt samboeren, veldig mye når de er her, så det er klart at det er kjekt å ha de også. Noen dager er bare vanskeligere enn andre, for de også selvsagt!

Men nå er sambo i gang med å lage middag sånn at jeg kan sitte og surfe litt på nett og slappe av. :) Man får gjøre det beste ut av det man har antar jeg, tross alt er det jo våre valg som gjør at vi er der vi er i dag, på både godt og vondt!

Skrevet

Har han FIRE barn fra før...? Og du har to selv?

OJ.

Hvor ofte og hvor mye er stebarna hos dere da?

Synes du er knalltøff. Og det må jammen være litt av en mann du har funnet deg, for at den hverdagen der skal føles verdt det, vil jeg tro. Beundrer deg veldig, og synes det er flott at du ser det slik som du ser det - barna "ber" jo aldri om å havne i ymse samlivssituasjoner, det er det jo vi voksne som påfører dem, i all vår manglende evne til å holde sammen.

Det gjelder sikkert ikke din sambo, men jeg har vært borti et par tilfeller hvor mennene synes det er utenkelig å være uten ny sambo så lenge - nettopp fordi belastningen ved å være alene med barn er såpass tøff. Da er det godt å ha en ny sambo, særlig som har barn fra før, som er der og tar støyten med ham. Skulle vært like lett for oss damer å tenke sånn :)

6 barn - hatten av for deg, klapp på skulderen og applaus. Håper hans eks, barna hans og ikke minst han, vet å sette pris på deg for alt du er verdt og for at du bidrar som du gjør til deres hverdag!!

Husk å ta en jentetur i ny og ne :)

Gjest Pjusk
Skrevet

Hei Anki!

Skjønner det kan være tøft, ja! Har ingen gode råd til deg egentlig, desverre... :wink:

Ville bare gi deg et tips hvis den ene guttungen tisser på seg ofte. Min eldste gjorde også det i en periode og da gjorde jeg følgende:

* Kjøpte den tynneste overmadrassen på IKEA ( - den er billig og veldig tynn).

* Fant frem gamle vaskbare tisselaken ( - kan også bruke "kladder" (rosa tiselaken av plast/papir som kan kjøpes på hjelpemiddelsentralen og sikkert også apotek). Anbefaler dog vaskbare tisselaken, da disse ikke skrukker så lett. Ikke kjøp den minste størrelsen, fås på f.eks. BabyShop)

* Rer opp med madrass - tisselaken - tynn overmadrass - laken. Ved uhell er det bare å vaske overmadrass + tisselaken i maskinen - overmadrassen er tynn og tørker raskt. Veldig enkelt! Og selve madrassen blir beskyttet.

NB! Ikke bruk tisselaken under laken uten en tynn madrass mellom. Jeg brukte selv disse tisselakenene under vanlig laken når jeg var høygravid, fordi jeg var redd vannet skulle gå mens jeg lå i senga. Hadde akkurat kjøpt madrasser til 16.000,-..... Lite interessert i fostervann i disse... Det var ubehagelig, da tisselakenet er litt tett og har en litt ru overflate.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du viste vel at han hadde barn fra før. Det er krevsomt å ha barn. Tenk om det kom til en situasjon at dere nåtte ha barna hele tiden.? De er jo din manns barn. Om 20 år er alt glemt.

Skrevet

Sender deg også en klem.

Vet hvor strevsomt det kan være. Det er ikke noe feil på hverken barna eller deg... det er bare at man ikke har de samme grensene og reglene. Du og dine barn har deres regler, mens de har med seg sitt fra mamma.

Ingen av dere har feil, men det ER en utfordring å finne ut hvordan man løser ting. Spesielt når det er snakk om stebarn som man gjerne vil få et godt forhold til. Stemor-rollen er utakknemlig. I mange tilfeller består den av mamma-rollen minus de morsomme sidene. For man kan ikke ta for gitt at barnet er glad i en, gir deg en klem, eller at du blir invitert med på hverken foreldrekaffe eller korpskonserter :-( .

Og jeg bøyer meg i støvet!! Seks barn kan slite ut hvem som helst!! Godt gjort å greie å ta det som du gjør. Om ikke annet så kan jeg trøste med at det kommer til å bli bedre!! Har hatt stebarnet mitt i ni år, og man vokser sammen på et umerkelig vis.

Jeg synes du er kjempeflink!!!

Gjest tusjen
Skrevet

Stakkars deg, jeg skjønner godt at du er sliten... :trøste: Jeg har ingen gode råd, vet ikke helt hva jeg hadde gjort... Det er ikke alltid så enkelt det med stebarn, mine barn og våre barn...

tusjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...