Gå til innhold

Jeg begynner plutselig å skjele, hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har merket at øynene mine føles litt rare de siste dagene, og tok noen bilder i dag og ser at øynene skjeler! Det ene øyet peker mer ut enn det andre.

Har aldri gjort det før, hvertfall ikke i denne graden! Noe jeg kan gjøre?

Forsøkt å lese om det, kom tips om øyelapp, men hvor lenge/hvor ofte og så videre. Vil ikke bli skjeløyd :(

Takk for all hjelp!

Anonymous poster hash: 66379...723
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppsøk en øyelege?

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk en optiker først, så kan han/hun ta en vurdering og eventuelt henvise videre til øyelege.

Anonymous poster hash: 51a1b...d9f

Skrevet

Oppsøke en lege er nok best, lykke til:)

AnonymBruker
Skrevet

Oppsøke en lege er nok best, lykke til:)

Hvorfor det? En optiker har bedre kunnskap om øynene enn en vanlig fastlege har. Skal du direkte til øyelege så må du gå privat og det koster skjorta (type 1600 for en konsultasjon), så du bør ha henvisning og det kan også en optiker gi deg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? En optiker har bedre kunnskap om øynene enn en vanlig fastlege har. Skal du direkte til øyelege så må du gå privat og det koster skjorta (type 1600 for en konsultasjon), så du bør ha henvisning og det kan også en optiker gi deg.

Skjeling trenger ikke alltid å ha med justering av øyet å gjøre. I værste fall kan det være svulst på hjernen, så legen er nok rette stedet.

Anonymous poster hash: 13ca9...3f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjeling trenger ikke alltid å ha med justering av øyet å gjøre. I værste fall kan det være svulst på hjernen, så legen er nok rette stedet.

Anonymous poster hash: 13ca9...3f2

I de aller fleste tilfeller så skyldes skjeling problemer med samsynet, og det kan en optiker avdekke og hjelpe med. Og hvis det skulle skyldes noe så sjeldent som en svulst så kan en optiker avdekke dette også, ofte bedre enn det en fastlege kan.

Så hvis man kanskje uansett må videre til en øyelege (og dermed trenger henvisning) hvorfor ikke gå til en optiker som både kan gjøre bedre forundersøkelser og som også kan henvise hvis nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Har du kontaktet lege, ts?

Anonymous poster hash: d2040...6bb
Skrevet

Du må nok bruke lapp fleste tider av døgnet for å hindre at det skjer. Hadde omtrent samme problem, men jeg begynte å sjele hvis jeg stirret lenge på noe. Nå kan jeg kontrollere det helt selv;)

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok bruke lapp fleste tider av døgnet for å hindre at det skjer. Hadde omtrent samme problem, men jeg begynte å sjele hvis jeg stirret lenge på noe. Nå kan jeg kontrollere det helt selv;)

Det er sjelden nødvendig hvis man er eldre enn 8-9 år, det er egentlig kun før det at lapp har noe effekt. Men det kan være at TS kan ha nytte av litt synstrening, muligens også prismer.

Ser du dobbelt TS?

AnonymBruker
Skrevet

I de aller fleste tilfeller så skyldes skjeling problemer med samsynet, og det kan en optiker avdekke og hjelpe med. Og hvis det skulle skyldes noe så sjeldent som en svulst så kan en optiker avdekke dette også, ofte bedre enn det en fastlege kan.

Så hvis man kanskje uansett må videre til en øyelege (og dermed trenger henvisning) hvorfor ikke gå til en optiker som både kan gjøre bedre forundersøkelser og som også kan henvise hvis nødvendig.

Når skjeling oppstår plutselig hos voksne, kan det ligge alvorlig sykdom bak. Ts bør absolutt oppsøke sin fastlege, så kan han/hun eventuelt henvise til øyespesialist.

Men dersom man skjeler litt fra før, så er det vanlig at skjelingen blir tydeligere når man er sliten. Så dette trenger jo ikke være noe alvorlig.

Anonymous poster hash: 476b1...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Når skjeling oppstår plutselig hos voksne, kan det ligge alvorlig sykdom bak. Ts bør absolutt oppsøke sin fastlege, så kan han/hun eventuelt henvise til øyespesialist.Men dersom man skjeler litt fra før, så er det vanlig at skjelingen blir tydeligere når man er sliten. Så dette trenger jo ikke være noe alvorlig. Anonymous poster hash: 476b1...ae1

Men hvorfor skal TS oppsøke fastlege når optiker kan gjøre akkurat samme henvisning videre til øyelege + undersøke øynene grundigere enn en fastlege kan, og dermed også skrive en bedre henvisning hvis det blir nødvendig. Det er ikke sikkert at TS trenger å dra til øyelegen, og det kan en optiker finne ut mye bedre enn en fastlege = penger spart. I tillegg er det mye lettere å få time hos optiker enn hos fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal TS oppsøke fastlege når optiker kan gjøre akkurat samme henvisning videre til øyelege + undersøke øynene grundigere enn en fastlege kan, og dermed også skrive en bedre henvisning hvis det blir nødvendig. Det er ikke sikkert at TS trenger å dra til øyelegen, og det kan en optiker finne ut mye bedre enn en fastlege = penger spart. I tillegg er det mye lettere å få time hos optiker enn hos fastlegen.

Det kan hun gjerne gjøre. Poenget var å få frem at plutselig oppstått skjeling hos voksne ikke er normalt, og må undersøkes nærmere. Hvem som henviser videre, spiller i grunnen ikke så stor rolle.

Anonymous poster hash: 476b1...ae1

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hun gjerne gjøre. Poenget var å få frem at plutselig oppstått skjeling hos voksne ikke er normalt, og må undersøkes nærmere. Hvem som henviser videre, spiller i grunnen ikke så stor rolle. Anonymous poster hash: 476b1...ae1

Ok, det har du jo helt rett i :) Men du siterte meg, som påpekte at hun burde ta turen til en optiker, og du skrev at hun burde gå til en fastlege. Derfor tolket jeg det dit hen at du mente at det var bedre at hun drog til legen enn til optikeren ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...