Gå til innhold

Ukjent nabokatt oppsøker oss. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ukjent katt vi har sett i nabolaget siden vi flyttet hit for tre år siden, har de siste to ukene holdt seg hos oss. Vi vet ikke hvem som eier den. Den er der med en gang vi kommer ut, og den snoker etter mat når vi skal mate kaninene og prøver å følge etter oss inn i huset. Den piper og mjauer høyt. Synes synd på den så kjøpte noen katteknotter forrige uke. Håper eier bare har reist bort, og at katten snart går hjem til sine. Burde sikkert ikke gitt den mat, men får vondt helt inn i hjertet når den sitter slik. Har sjekket etter halsbånd og navn, men den bærer ikke noe.

Tips? Skal jeg overse den og slutte å gi knotter? Ringe dyrebeskyttelsen? Eller tenke at det ikke angr meg og "schhhe" den bort? Uff. Tenker så på dette med denne katten :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring på litt rundt i nabolaget og spør om noen kjenner til katten, eller sett opp en plakat/lapp hvor du etterlyser eiere til katten

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp lapper nedover nabolaget ditt, og på de nærmeste matbutikkene. Stooort bilde, hvis ingen responderer så hadde jeg ringt dyrebeskyttelsen. :nigo:

Anonymous poster hash: e8de7...f3c

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville gitt den mat! Særlig nå om vinteren :( den er sikkert sulten og kald :(

Samtidig ville jeg satt opp lapper

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

Hvordan er helsetilstanden? Hvis den er tynn og har veldig matt pels ville jeg tatt bilde og hendt opp lapper. Legg det også ut på Facebook hvor du ber folk om å dele innlegget så flest mulig får sett det, gjerne av folk som bor i nærheten :)

Skrevet

Har tenkt på å legge ut bilde på Facebook, men er redd for å få en sint nabo etter meg. Vet jo aldri hvordan reaksjonene ville blitt på det. Var nettopp ute og tok kveldsstellet hos kaninene. Og der sitter den igjen... Ensom under benken ved halvtaket. Kaninene koser seg i vinterisolert hus med varme, mens stakkars nabopus ser ensom ut. Den er ikke tynn, og ser egentlig frisk ut. Ser ut som en hunnkatt. Virker bare veldig sulten. Vi har sett at den streifer litt på sommeren også i fellesferietida og ellers når det skoleferier. På sommeren klarer de seg vel alltid, men liker ikke å se katter ha det slik nå på vinter/vår. Antar det må være noen som reiser fra den perioder. Jeg litt redd for å bli sittende med ansvaret for en Pus også hvis jeg "roper for høyt" og har egentlig nok dyr... Tror jeg må snakke med nabodama, hun vet et meste om de fleste... Kan ikke skjønne at folk skaffer dyr hvis de ikke kan ta seg bedre av de :(

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært deg ville jeg matet den og laget noe den kunne søkt ly inni. F.eks en pappask med et teppe inni. Det var et tilfelle for noen dager siden om en katt nabolaget ignorerte i lang tid, den var kald og sulten og skrapte på dørene til naboene i lang tid, den ble så utslitt etterhvert at den bare sovnet inn. Dette var i Bergen tror jeg. Så vær så snill, gi den mat og lag noe den kan søke ly i, det er kaldt for katten å gå ute hele tiden på vintern.

Anonymous poster hash: ffdba...77f

• Liker 2
Gjest BettyBoop
Skrevet

Ring på litt rundt i nabolaget og spør om noen kjenner til katten, eller sett opp en plakat/lapp hvor du etterlyser eiere til katten

ja og gjerne ta bilde av katten og legg det ut med etterlysning på facebook og
  • Liker 1
Skrevet

Synes du burde ringe dyrebeskyttelen om du ikke kan gi han ly og mat selv. Mange katter som blir husløse enten ved et uhell eller ufrivillig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å ringe dyrebeskyttelsen enn å vente med det.. Kan hende den har gått ute lenge.. Det er mulig den er chippet og da får de sikkert tar i eieren med en gang!

Anonymous poster hash: c48b4...42f
  • Liker 1
Skrevet

Hvis det er vinterferie der du bor nå, så kan det jo tyde på at katten eies av noen som har den (mis)oppfatningen at katter kan klare seg en uke eller to på egenhånd.

Snakk med nabodama, du, og gi den mat til du finner ut hvor den hører hjemme.

:heks:

• Liker 2
Skrevet

Siste jeg så før jeg la meg var at den krøp inn under hagebenken innenfor vedsekkene. Der er halvtak og ikke vind. Der hadde den dratt med seg inn boksen med katteknotter mannen min satt ut i går formiddag. Vi får bare følge med på hva som skjer med den, og prøve å forhøre oss. Jeg synes iallefall det er unormalt at nabokatten som aldri har oppført seg slik før plutselig valser rett inn i stua vår mens vi bærer inn varer etter handel. Da hadde vi ikke gitt den mat enda heller, så den forbandt oss ikke med det. Begynner jo å bli redd at eier har dødd eller noe. Hører jo så mange rare historier om mennesker som har ligget døde i mange mnd før noen fant de. Og, det er mange enslige folk i denne gata her...

Skrevet

Snakk med nabodama, kanskje hun vet noe. Kanskje det er andre som mater katta, og at hun likevel har en slags mulighet til å komme seg inn og ut der hun bor. Ikke verdt å mate katta "for mye" heller, hvis katta faktisk har et eget hjem hvor den får mat

Skrevet

Har ikke gitt den mat i dag, men den kom løpende da jeg kom hjem fra jobb. Men ikke like interessert i å gå inn som hun har pleid de andre dagene. Mannen min avspaserte i dag, og han hadde sett at hun løp etter noen and også. Kanskje hun bare er litt naiv og liker oppmerksomhet. Han hadde også sett en hann som prøvde å imponere henne. Håper bare hun er sterilisert eller får piller av de som eier henne.

I morges satt hun utenfor en firemannsbolig. Mistenker at hun bor der. Kom til å tenke på nabodama som vet alt fortalte at det bodde en offshorearbeider der med en katt...

Gjest BettyBoop
Skrevet

Har ikke gitt den mat i dag, men den kom løpende da jeg kom hjem fra jobb. Men ikke like interessert i å gå inn som hun har pleid de andre dagene. Mannen min avspaserte i dag, og han hadde sett at hun løp etter noen and også. Kanskje hun bare er litt naiv og liker oppmerksomhet. Han hadde også sett en hann som prøvde å imponere henne. Håper bare hun er sterilisert eller får piller av de som eier henne.

I morges satt hun utenfor en firemannsbolig. Mistenker at hun bor der. Kom til å tenke på nabodama som vet alt fortalte at det bodde en offshorearbeider der med en katt...

hmm. Høres ut som en katt som er blitt ditcha av sin eier

Gjest BettyBoop
Skrevet

hadde det vært meg hadde jeg sluppet katta inn i huset mitt.. om jeg bodde en plass hvor det var lov med dyr da vel og merke

AnonymBruker
Skrevet

hadde det vært meg hadde jeg sluppet katta inn i huset mitt.. om jeg bodde en plass hvor det var lov med dyr da vel og merke

For du er så god det :)

Anonymous poster hash: d65e7...48a

Skrevet (endret)

Du bør forsøke å finne ut hvem som eier den, og så gå og ta en liten prat med vedkommende. Du trenger jo ikke å være ufin på noe vis. Du kan jo late som du ikke vet sikkert at det er eieren du snakker med, bare si at du har hørt at det er h*n som eier den, og at du bare ville forsikre deg om at den har et hjem. Så kan du fortelle hva du opplever med pus.

Det er mange som lar katten være mest ute og tror den lever livets glade dager, mens den egentlig er ganske kald, sulten og ensom.. Det behøver slett ikke være bevisst fra eier, men rett og slett at de ikke vet bedre. Det er også mange inngrodde myter ute og går blant folk, som at katten greier seg fint selv ute noen dager/uker, at den jakter og finner ly. Det stemmer sjelden, med mindre en bor på landet med tilgang til låve og store mengder mus å jakte på.

Hvis du finner ut at h*n faktisk er uten kattepass i dagevis i strekk, kan du kanskje tilby deg å mate og se etter pus? Folk er generelt alt for dårlig til å snakke sammen synes jeg..

Endret av Aurora M.
Gjest BettyBoop
Skrevet

For du er så god det :)

Anonymous poster hash: d65e7...48a

og fordi jeg bare elsker katter. Og hadde eieren bare stukket av så hadde jeg piska meg adoptert dyret

Skrevet

Skulle ut med søpla nå og nå ligger hun på dørmatta utenfor.... Hun fikk mat fra oss i går, og den spiste hun ikke opp så hun kan ikke være så sulten lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...