Gå til innhold

Ulik styrkegrad i følelser i et forhold - vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har de siste par årene hatt to forhold som hver har vart ca. 1 år. En av likhetene var at det i starten var helt euforisk, en lykke jeg ikke har kjent tidligere. Med den ene var dette gjensidig i starten, veldig sterkt og ekte og samtidig surrealistisk deilig.

I det andre forholdet var han mer rasjonell og hadde nok ikke de samme forelskelsesfølelsene.

Etter hvert, tidligere i det siste forholdet, var et viktig ankepunkt og kritikk av forholdet(eller mer korrekt: meg) at følelsene var så intense, at det var så lidenskapelig og sterkt.

Da lurer jeg på: Hvorfor skal det være så negativt å føle sterke, positive følelser for partneren sin, er det negativt å være lidenskapelig forelsket og å elske partneren? Jeg er i tillegg veldig snill og kan være ganske oppofrende, men samtidig utålmodig( noe jeg må jobbe med).

Er det ikke vanlig at det i mange forhold er slik at den ene føler ting sterkere enn den andre - og hvor dette er helt ok? Jeg er kvinnen, så jeg forventer jo (gammeldags nok) at jeg i forholdet vil være den mest romantiske og følsomme - uten at har tenkt at det er noe som er ille.

Men til spørsmålet mitt: Er det vanlig at den ene parten føler alt mye sterkere, og er det samtidig vanlig at den mindre følsomme personen da trekker seg unna, eller er det og mange som har opplevd eller vet om at slike forhold kan vare livet ut?

Anonymous poster hash: 9ae55...daa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, er ikke dette så vanlig som jeg har trodd?

Anonymous poster hash: 9ae55...daa

AnonymBruker
Skrevet

Etter at jeg ble voksen har jeg backet veldig unna slike som vil ha ekstremt lidenskapelige forhold uten noe fornuft. Jeg vil ikke ha noen berg og dalbane, rett og slett, og jeg orker ikke stadig skiftende følelser eller uselvstendig og ukritisk idealisering. Jeg vil ha noen som ser meg for meg, realistisk, og som er stabile.

Anonymous poster hash: bdf5e...e8c
  • Liker 2
Skrevet

Dette handler vel ikke først og fremst om "sterke" eller "mindre sterke" følelser, men om to ulike personligheter der dere har ulike behov i livet. Det er ikke alltid at at disse personlighetene er kompatible og forholdet kan bli rimelig turbulent. Eller den parten som ønsker mere ro, trekker seg unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...