Gå til innhold

Er det opp til 12 år man kan være hjemme med sykt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt usikker på hva som er aldersgrensen for når man kan være hjemme med sykt barn..

Har ei på 10 år som ser ut til at hun ikke kan gå på skolen i morgen, og jeg synes det blir litt for lenge at hun skal være hjemme alene fra 6.30-15.30.

Når bruker dere andre å la barna deres være hjemme en hel arbeidsdag?

(har ingen som kan se til henne mens jeg er borte, pappaen har ikke sjans til å være hjemme i morgen, og storesøster kommer ikke hjem før etter meg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Supert:)

Skrevet

Det året hun fyller 12. Dvs. at det året hun fyller 13, så har du ikke rett til å være hjemme med sykelønn selv om hun bare er 12,5.

Skrevet

Man kan være hjemme til de er 12. Har selv en 9åring og når hun er "litt" syk, (feber så hun ikke kan være på skolen, men ikke så høy feber at hun er helt utslått) har jeg vært delvis hjemme. Jobbet noen timer, men vært tilgjengelig på telefon. (Jobber 5 min hjemmefra)

Er hun veldig syk er jeg/mannen selvsagt hjemme hele dagen.

Skrevet

Takk for svar:)

Ingen av oss har en jobb der vi kan være litt hjemme og litt på jobb, så det blir enten eller. Jeg har egentlig dagvakt i morgen fra 7-15, så ikke sjans å dele opp dagen og være litt hjemme og litt på jobb.

Blir hjemme med henne i morgen og onsdag:)

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å være klar over at man ikke kan bruke halve dager med sykt barn. Er du på jobb fra kl. 0800-1200 og deretter går hjem til det syke barnet, telles dette som en hel dag egenmelding for sykt barn.

Anonymous poster hash: 9f85f...1bf
  • Liker 1
Skrevet

De gangene jeg har vært hjemme så har jeg skrevet hel dag selv om jeg har deltatt på avdelingsmøter, pedledermøter eller åpnet/stengt barnehagen.. (Jobbet fra 7.30-9 eller 15.30-17) dette er noe jeg har gjort for å hjelpe kollegaer, og fordi jeg har hatt lyst.

Har forøvrig sluppet å skrive syktbarn for enkelte dager da barna var små og mannen var hjemme frem til 12, og jeg dro fra jobb 11.45 (i stedet for 13 eller 14). Så det har jo gått litt opp i opp :)

Skrevet

Det er viktig å være klar over at man ikke kan bruke halve dager med sykt barn. Er du på jobb fra kl. 0800-1200 og deretter går hjem til det syke barnet, telles dette som en hel dag egenmelding for sykt barn.

I tillegg risikerer man å få en sjef som er fornøyd og mer fleksibel senere dersom man tar en halv dag i stede for en hel.

• Liker 2
Gjest gurimalla
Skrevet

Det spørs hvor du jobber, hos oss er det antall timer (maks 75 i året).

Skrevet

Det kommer helt an på arbeidsgiver, gitt...

Hos oss er de 10 dagene med "sykt barn"-dager gjort om til 75 "hjemme med sykt barn"-timer, nettopp for å muliggjøre det å f.eks være hjemme en halv dag uten å bruke opp en hel dag.

Skrevet

Ja, etter loven kan arbeidsgiver trekke en hel dag selv om man kun er borte noen timer. Men mange arbeidsgivere har en annen praksis (timebasert, halve dager).

Vi fører feks ikke opp fravær så lenge vi har vært på jobb i løpet av dagen. Teller bare de dagene vi er borte hele dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...