AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 Vi har vært samboere i et par år og har leid hele tiden. Nå har vi ett barn og ønsker å kjøpe leilighet snart. Per i dag tjener han omtrent 3 ganger mer enn meg og har spart opp en stor sum som skal gå til egenkapital ved boligkjøp. Jeg har også noe, men det kan ikke måle seg med hans midler sånn sett. Fremover så er det han som kommer til å stå for det meste av inntjeningen da jeg både ikke har interesse av eller har mulighet til å jobbe max med små barn. Jeg ser for meg å jobbe mindre enn 100% i en lengre periode. Vi blir jo nødt til å skrive kontrakt siden vi ikke er gift. Bør vi også ha testamente pga barnet? Spørsmålet er hvordan vi skal velge eierandel og ansvar for gjelden og hva som skal legges i vurderingen. Jeg ser for meg at om vi eier 50/50 betaler vi også like mye i måneden. Når jeg har lavere inntekt, vil dette svi mer i min pung og det går utover min evne til å spare f.eks. Hva med 50/50 eierbrøk og ulikt gjeldsansvar? Da betaler jeg mindre på lånet som en slags kompensasjon for at jeg tar deltidslivet? Med 50/50 eierandel deles fortsatt tap/gevinst likt mellom oss ved salg, ikke sant? Jeg ser for meg at vi holder egenkapitalen utenfor dette og tar det vi tok med inn, ut igjen. Innspill? Anonymous poster hash: 7a99f...fde
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #2 Skrevet 3. mars 2014 Du vil nok ikke eie 50% av boligen når han har mer egenkapital enn deg lille venn. Hvis du komme rmed konkrete tall er det lettere å sette opp en fordeling for deg. Hvor mye har du i egenkapital og hvor mye har han? Hvor my elån tenker dere å ta opp? Hvis du vil eie halve boligen kan dere gjøre det slik: La oss feks si at dere kjøper bolig til 4 millioner. Du er ansvalig for 2 mil av den, og han de 2 andre mil. Han har 500.000 i egenkapital og du har 50.000. Det betyr at han må ta opp et lån på kr 1.500.000, mens du må ta opp et lån på 1.950.000. Dere betjener da selvfølgelig hvert deres lån. Dette kommer til å bli meget trangt for deg TS, kanskje du skal gå for løsningen å la mannen eie en større andel enne deg? Anonymous poster hash: 558f8...64b 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #3 Skrevet 3. mars 2014 Man kan selvsagt eie bolig 50/50 selv om den ene tjener mer/har mer egenkapital. Det kan løses ved avtale vedr. egenkapital, for eksempel. Dette som info til deg som hersketeknikker trådstarter med å kalle henne "lille venn". Trådstarter: Den beste sparingen gjør du i egen bolig, så legg pengene dine der. Anonymous poster hash: a0415...a02 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #4 Skrevet 4. mars 2014 Det er hvertfall bra at du reflekterer over dette på forhånd! Det er jo litt vanskelig å råde deg til noe uten å vite hva din samboer mener vil være realistisk. Du må jo sikre deg at du får kompensasjon for at du tar hovedtyngden med barna. Samtidig så må din samboers høye egenkapital tas hensyn til. Har du bidratt til at han har kunnet jobbet og spart dette? Om så er tilfelle burde de ikke sees som kun "hans penger" mener jeg, men reelt sett at det selvsagt hans penger. Du må rett og slett avklare hva han tenker. Poenget er at du må planlegge ut fra worst case scenario. Om det blir slutt mellom dere om 15 år, hva da. Hva er det viktig for deg å ha sikret da? For at du skal kunne kjøpe deg og barna noe eget må du ha egenkapital. For å kunne ha egenkapital må du ha en stor eierandel av huset. Hvordan kan du oppnå dette? Hva med alle pensjonspoengene du taper ved å være hjemme? Om jeg går ned i stilling for å ta større byrde med barna skal min mann få betale inn tapt pensjon hvert eneste år. Jeg skal ikke tape noe på å gå hjemme mens han er ute og sikrer alle rettigheter. Men su skriver jo at du ikke har interesse av å jobbe og tjene penger. da er det kanskje naivt å tro at du skal finne en mann som skal forsørge deg, OG gi deg mer enn du har krav på ved forholdets eventuelle slutt. Anonymous poster hash: d8dc2...284
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #5 Skrevet 4. mars 2014 Hvorfor er det viktig for deg å eie 50 %? Det vil vel føre til at dere må se etter en bolig som du har råd til å eie 50 % av, og den vil sikkert bli mye mindre/dårligere enn en bolig som han kunne vært la oss si 75 % eier av og du 25 %. Hvis jeg var deg, ville jeg være sjeleglad for at mannen min hadde tjent såpass mye at jeg kunne bo i en fin bolig, og komme meg inn på boligmarkedet som medeier i denne. Anonymous poster hash: 82b58...e2e 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #6 Skrevet 4. mars 2014 Vi blir jo nødt til å skrive kontrakt siden vi ikke er gift. Bør vi også ha testamente pga barnet? Dere bør ha både samboerkontrakt og testamente siden dere ikke er gift. Uten testamente vil du i verste fall måtte flytte fra boligen, pga arveoppgjør, dersom den andre faller fra. Hva med 50/50 eierbrøk og ulikt gjeldsansvar? Da betaler jeg mindre på lånet som en slags kompensasjon for at jeg tar deltidslivet? Med 50/50 eierandel deles fortsatt tap/gevinst likt mellom oss ved salg, ikke sant? Eierandel og andel lån er to forskjellige ting og det er ikke noe problem at disse ikke er like. Dere bør bare passe på at det er beskrevet i avtaler dersom det skulle bli et brudd. Det kan faktisk lønne seg å bruke en time eller to på en advokat som kan dette og få en avtale som er korrekt for dere begge. Anonymous poster hash: 42761...4a9
Leeloo Skrevet 4. mars 2014 #7 Skrevet 4. mars 2014 Dersom du muliggjør hans høye lønning ved å jobbe deltid og tape pensjonspoeng (selv om du gjør det helt frivillig) synes jeg ikke det er urimelig av deg å be om en større del av huset enn din EK kanskje skulle tilsi. Det er noe som kalles "husmorsameie" som medfører at man opparbeider seg rettigheter på andre måter enn via rene penger. Uansett må dere ha dette skriftlig, det er ikke enkelt å få igjennom i en rettsak, og loven er nedfelt i ekteskapsloven og gjelder da ikke automatisk for samboere (ville vurdert å gifte meg når dere skal gjøre det slik, i tillegg til en skriftlig avtale). Jeg ville kanskje satt opp at du opparbeider deg 5% ekstra hvert år (eller en annen prosent som gjenspeiler det økonomiske tapet, selvfølgelig i tillegg til den delen du alt har råd til) inntil du har 50% av boligen. innen det er barna kanskje så store at du kan jobbe 100% igjen. http://www.dagenspenger.no/articles/view/22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå