Gå til innhold

Vanskelig sjef/arbeidsgiver - Knust hverdag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

SLETT TRÅD!

Endret av trinellette
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres uholdbart.

Høres ikke ut som du får lønn etter antall timer. Men bare det han syntes du skal ha. Ikke rart denne mannen er "rik"

Du kan gå til privat lege (er noe dyrere) vet få deg en sykemelding, så du kanslappe av. Han kan ikke kjøre over en lege.

Så om du er heldig på jobbintervjuet du skal på, å får jobben. Kan du slutte i den andre.

Han kan la deg gå på dagen evt så har jeg hørt at det går an å gå sykemeldt fra en jobb, men jobbe et annet sted.

Håper det ordner seg

Anonymous poster hash: 2ccfc...154

Skrevet

Hei TS

Arbeidsgiveren fin bryter loven på flere områder. Du bør ringe Arbeidstilsynet ( www.arbeidstilsynet.no) og fortelle om arbeidstider, manglende utbetaling og etter hva jeg forstår: manglende kontrakter. De vil hjelpe deg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.hraf.no

Les her om du finner utav rettighetene dine. Ring og spør om du lurer på noe.

Håper du skjønner viktighaten av å være organisert i et fagforbund.

Det sjefen din gjør er uholdbart, kontakt arbeidstilsynet om du ikke får lønnen din.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 66b58...f79
AnonymBruker
Skrevet

http://www.hraf.no

Les her om du finner utav rettighetene dine. Ring og spør om du lurer på noe.

Håper du skjønner viktighaten av å være organisert i et fagforbund.

Det sjefen din gjør er uholdbart, kontakt arbeidstilsynet om du ikke får lønnen din.

Lykke til.

Sorry ga deg feel link. Søk pop fellesforbundet eller fagforbundet de kan hjelpe deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt med å lese arbeidsmiljøloven for å finne alle de konkrete punktene din arbeidsgiver bryter loven på. Lag en saklig liste, det er dessverre ikke forbudt med en kjip og sur sjef, så påpek kun de helt konkrete lovbruddene. Se på regler for hvor mye man kan jobbe på en uke, regler for pauser og kompensasjon for overtid. Deretter ville jeg kontaktet Arbeidstilsynet og fortalt dem om dette.

Når det gjelder hva du får utbetalt i lønn så kan du jo kontrollere dette selv. Det er ingen krav til minstelønn i Norge, men hvis du først har kontraktfestet minstelønn skal du ha penger for hver time du jobber, med overtidsbetaling samt penger når du er syk. Dette kan du regne ut selv, og hvis du har fått for lite lønn må du nevne det til Arbeidstilsynet. Det å underbetale ansatte er jo også svindel, da det blir innbetalt mindre penger til statskassa, i tillegg til at det minner om sosial dumping, så dette er de interessert i.

Anonymous poster hash: d61fe...4f8
Skrevet

jeg forstår. takk så meget for råd. skal se hva jeg får gjort og lest. men har fått NOE positivt da.. jeg kan begynne i den andre snarere enn om 2 uker. hvordan blir det med det å avslutte i min nåværende jobb? skal jeg bare levere inn en skriftlig oppsigelse til sjefen? min sjef sier at det er 1 mnd. oppsigelsestid på det her.. at jeg er "bundet" å jobbe der 1 mnd til.. er vel ikke noe som heter det, er det vel? hva skjer om jeg slutter på direkten da??

jeg har nettopp fått meg lønn, men den stemmer overhodet ikke med kontrakten jeg har fått....

fellesforbundet... jeg bor ikke langt unna fellesforbundets distriktskontor. skal jeg møte opp personlig eller kontakte de via telefon, kanskje?? er veldig usikker på det her så er derfor jeg spør dere. så fellesforbundet vil være til hjelp ved slike arbeidssituasjoner?

ja jeg vil gjerne stemple saklige argumenter mot han, men jeg finner ingenting i lovene som sier dette! eller...jeg har bare ikke sett godt nok, tipper jeg.

AnonymBruker
Skrevet

jeg forstår. takk så meget for råd. skal se hva jeg får gjort og lest. men har fått NOE positivt da.. jeg kan begynne i den andre snarere enn om 2 uker. hvordan blir det med det å avslutte i min nåværende jobb? skal jeg bare levere inn en skriftlig oppsigelse til sjefen? min sjef sier at det er 1 mnd. oppsigelsestid på det her.. at jeg er "bundet" å jobbe der 1 mnd til.. er vel ikke noe som heter det, er det vel? hva skjer om jeg slutter på direkten da??

jeg har nettopp fått meg lønn, men den stemmer overhodet ikke med kontrakten jeg har fått....

fellesforbundet... jeg bor ikke langt unna fellesforbundets distriktskontor. skal jeg møte opp personlig eller kontakte de via telefon, kanskje?? er veldig usikker på det her så er derfor jeg spør dere. så fellesforbundet vil være til hjelp ved slike arbeidssituasjoner?

ja jeg vil gjerne stemple saklige argumenter mot han, men jeg finner ingenting i lovene som sier dette! eller...jeg har bare ikke sett godt nok, tipper jeg.

Om du har anledning stikk innom fellesforbundet du.

Når arbeidsgiver ikke har gitt deg den lønnen du har krav på har ikke han forholdt seg til kontrakten, vil anta at du heller ikke trenger å følge kontrakten. Men ikke regn med at du får gode referanser om du slutter på dagen.

Skrevet (endret)

ok ser den.

men jeg skal levere skriftlig søknad til sjefen. tenkte å sende den til han i kveld. skal jeg gjøre dette personlig eller via email da, eller? kan tenke meg at han flyr gjennom taket om han får den fra meg personlig. eller...det gjør han jo uansett. skal jeg gjøre det i dag eller i morgen?

føler meg så dum og hjelpesløs.. har aldri vært borti lignende situasjon heller...

og nei, jeg så feil. er et godt stykke unna fellesforbundet allikevel... :/

han gir ingen gode referanser vet jeg.

ps: ser nå på kontrakten min at det IKKE står NOE om lønn og hvor mye jeg skal ha i lønn.... :/ står bare at jeg jobber heltid. står ingen tall der. huff...

Endret av trinellette
Skrevet

så..

1: siden jeg kan begynne å jobbe på et annet sted fortere enn antatt, skal jeg da bare skrive oppsigelse f.o.m i morgen av også sende det til han evt. sette på hans kontor ellerno sånt?

2: siden det ikke står noe om lønn og hvor mange timer jeg skal/må jobbe i uken, bare "heltid", hva skal jeg da skrive som oppsigelsesgrunnlag??

hva mener dere??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...